Μουσική

Music doesn't lie. If there is something to be changed in this world, then it can only happen through music.

J. Hendrix

Music is a higher revelation than all wisdom and philosophy.

L.v Beethoven

 

 



Blue on Black, Πόλεμος & Επιδράσεις - (Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2019) PDF Print E-mail

Το 1997 η μπάντα του Kenny Wayne Shepherd, κυκλοφορεί το δεύτερο της άλμπουμ. Mε τίτλο  Trouble Is... είχε την ίδια τύχη με το πρώτο. Πλατινένιο. Ψυχή του συγκροτήματος ήταν ο K. W. Shepherd, είκοσι χρονών τότε. Το είδος της μουσικής που έπαιζαν ήταν το blues rock.

Το πιο διακεκριμένο κομμάτι από τα 13 που περιλάμβανε η συλλογή ήταν το Blue on Black ένα αργόσυρτο, μελαγχολικό, ηλεκτρικό, ρυθμικό κομμάτι με ερμηνευτή τον Noah Hunt. Έγινε τεράστια επιτυχία και θεωρήθηκε από πολλούς φορείς, ως το καλύτερο ροκ κομμάτι του ’98.

Read more...
 
Μικρό & αυθαίρετο μουσικό σημείωμα – (Παρασκευή 14 Ιουνίου 2019) PDF Print E-mail

Ο Νίκος Σκαλκώτας ήρθε στον κόσμο τον Μάρτιο του 1904, στην Χαλκίδα αντικρύζοντας το γαλάζιο του Ευβοϊκού. Ο πατέρας του έπαιζε φλάουτο στη Φιλαρμονική της Χαλκίδας. Στα έξι του χρόνια, το 1910, η οικογένειά του, μετακομίζει στην πρωτεύουσα ώστε να προσφέρει στον παιδί την ευκαιρία να καλλιεργήσει το σπουδαίο μουσικό ταλέντο που είχε, στο Ωδείο.

Νίκος Σκαλκώτας Μάρτιος 1904 Χαλκίδα - Σεπτέμβρης 1949 Αθήνα  -  Μάρκος Βαμβακάρης Μάιος 1905 Σύρα - Φλεβάρης 1972 Αθήνα

 

Ο Μάρκος Βαμβακάρης γεννήθηκε τον Μάιο του 1905, από καθολική οικογένεια στην Άνω Σύρα, βλέποντας το γαλάζιο του Αιγαίου. Ο πατέρας του έπαιζε τσαμπούνα στα πανηγύρια. Η φτώχια τον απομάκρυνε από τα σχολεία και τον έσπρωξε στην βιοπάλη. Λούστρος, εφημεριδοπώλης, παιδί σε μανάβικο, ήταν οι πρώτες του δραστηριότητες.

Read more...
 
Ohio – (Παρασκευή 3 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Την Πέμπτη 30 Απριλίου του ΄70, ο πρόεδρος των Η.Π.Α., R. M. Nixon, παρουσιάζεται στο εθνικό τηλεοπτικό δίκτυο και αναγγέλει την επέκταση του πολέμου της Ινδοκίνας και στην Καμπότζη. Εκεί, τα Αμερικανικά στρατεύματα θα επιχειρούσαν εναντίον των βορειοβιετναμικών δυνάμεων, που συχνά χρησιμοποιούσαν για τον ανεφοδιασμό τους, τα δασικά περάσματα της όμορης χώρας.

Μόλις η είδηση έγινε ευρύτερα γνωστή υπήρξαν έντονες αντιδράσεις στις Η.Π.Α. καθώς αναζωπυρώθηκε το αντιπολεμικό κίνημα. Την πρωτοπορία ανέλαβε πάλι το φοιτητικό κίνημα, που κάλεσε άμεσα σε πανεθνικές απεργίες.  Το βράδυ του Σαββάτου 2 Μαίου, στο Kent του Οhio και ενώ έχουν προηγηθεί βίαια επεισόδια στους δρόμους της πόλης, πυρπολείται, από πολίτες, ένα παλιό ξύλινο κτήριο εφέδρων αξιωματικών. Επιπροσθέτως το πλήθος εμπόδισε την πυροσβεστική να επέμβει. Ο Ρεπουμπλικάνος κυβερνήτης της πολιτείας Jim Rhodes, κάλεσε άμεσα την εθνοφρουρά, δηλώνοντας δημόσια για τους εμπρηστές πως:

Read more...
 
Μάρκος – (Παρασκευή 8 Φεβρουαρίου 2019) PDF Print E-mail

Αν ισχύει η άποψη ότι η Τέχνη απαιτεί τις πιο έντονες οδύνες προκειμένου να έρθει στη ζωή, ο Μάρκος Βαμβακάρης αποτελεί ένα από τα πιο ηχηρά και πονεμένα παραδείγματα.  Τέτοια μέρα, σαν την σημερινή, πριν 47 χρόνια, εγκατέλειψε τα εγκόσμια. Τα σχεδόν 67 χρόνια που πέρασε επίγεια ήταν αντισυμβατικά, περιθωριακά και βασανισμένα.

Η περίπτωσή του είναι σπάνια. Υπήρξε αυτοδίδακτος στιχουργός, μουσικός, ερμηνευτής. Το στίγμα που άφησε μέσα από την Τέχνη του, παραμένει επίκαιρο, αληθινό, άλλοτε σκληρό, ενίοτε σαρκαστικό και θα έτσι θα παραμείνει στο διηνεκές. Διότι οι εποχές μπορεί να αλλάζουν, οι συνήθειες παρομοίως, αλλά ο άνθρωπος παραμένει ίδιος απαράλλαχτος, με τις ίδιες επιθυμίες, τις ίδιες ανασφάλειες.

Read more...
 
σαν μνημόσυνο - (Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019) PDF Print E-mail

Εν πρώτοις το έβρισκα λανθασμένο. Το να ανακαλύπτεις, δηλαδή, περισσότερο έναν καλλιτέχνη μετά το φυσικό του τέλος. Ειδικά, αν ο θάνατος ερχόταν πριν την ολοκλήρωση της καριέρας του, ενώ παραμένει αξιοπρεπώς ενεργός. Σκεφτόμουν, πως όσο βρισκόταν εν ζωή δεν του έδωσα την απαιτούμενη σημασία, είχε διαφύγει από το όποιο ενδιαφέρον μου. Συν τω χρόνω όμως κι επειδή ήταν αδύνατο  να είσαι παντού, προκειμένου να εννοήσεις τον κόσμο του κάθε καλλιτέχνη, ερχόταν ο θάνατος, γεγονός ανεπίστροφο λειτουργώντας ως έναυσμα ουσιαστικότερης γνωριμίας.

Έπειτα ήταν και κάτι άλλο, ίσως σημαντικότερο. Ότι οι συνθήκες της ζωής, δεν με είχαν φέρει κοντά σε ταυτόσημα βιώματα, ή ωρίμαζαν με διαφορετικό τρόπο, με διαφορετικά ακούσματα, έτσι ώστε κάποια καλλιτεχνικά μηνύματα να φαίνονται απόμακρα, ή ακόμα να μην φτάνουν έως τα αυτιά μου. Αλλά αυτά, είναι πράγματα που αλλάζουν.

Read more...
 
Σκυλάδικο & Beach Bar – (Σαββάτο 25 Αυγούστου 2018) PDF Print E-mail

Με την επιπολαιότητα του άσχετου και την ορμή του αφελούς, θα επιχειρήσω την σύγκριση ανάμεσα σε δυο είδη διασκέδασης που κοσμούν την Ελληνική μουσική(;) σκηνή. Σε κάποιους φαντάζουν ως περιθωριακά πολιτιστικά στοιχεία, για άλλους δεν είναι παρά μια ακριβής περιγραφή του επιπέδου (μας), για όλους όμως είναι μια πραγματικότητα.

Στην μπλε γωνία, αναδυόμενο από το παρελθόν, γεμάτο δόξες, ποταμούς από αλκοόλ και αμέτρητα ντέρτια το Σκυλάδικο.  Στην κόκκινη γωνία, με κοντύτερο παρελθόν, αλλά με δυναμικό παρόν και τρομερή δυναμική το Beach Bar, στην καθομιλούμενη και μπιτσόμπαρο, αποκαλούμενο.

Σε αυτή την σύγκριση οφείλουμε να δούμε τα δεδομένα. Να εξετάσουμε τα κριτήρια και τελικά να αποφανθούμε ποιος από τους δυο διεκδικητές είναι εκείνος που επικρατεί. Εκείνος, δηλαδή, που ενοχλεί περισσότερο. Και γιατί.

Read more...
 
Old man – (Σαββάτο 5 Μαίου 2018) PDF Print E-mail

Το 1970 ένας σκαραβαίος της VW στοιχίζει στην Ελλάδα 80.000 δρχ. Στις Η.Π.Α. ίδιο αυτοκίνητο κοστίζει 1.870 δολάρια και καθώς το δολάριο, ισοδυναμούσε με 30 δρχ., σημαίνει κάποιες 56.000 δρχ. Χρήματα όχι τόσο εύκολα να διατεθούν, για αγορά αυτοκινήτου, είτε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, είτε κατά μείζονα λόγο, σε εκείνη την Ελλάδα.

Την ίδια εποχή, την άνοιξη του ’70, ο Καναδός μουσουργός Neil Young είναι 24 ετών και λίγων μηνών, αλλά έχει ήδη προλάβει να κάμει μια αξιοθαύμαστη καριέρα, ξεδιπλώνοντας το σπάνιο ταλέντο του ανάμεσα σε νότες και στίχους. Σε εκείνη την ηλικία λοιπόν, διαθέτει το ιδιαιτέρως αξιοσέβαστο ποσόν των τριακοσίων πενήντα χιλιάδων δολαρίων (350.000 $) και αγοράζει στην βόρεια Καλιφόρνια το ράντσο «Σπασμένο Βέλος».

Ο Neil Young αριστερά και ο Luis Avila στο ράντσο «σπασμένο βέλος»

Εκεί συναντά τον ηλικιωμένο επιστάτη της φάρμας, τον Louis Avila και την σύζυγό του Clara. Ο επιστάτης, τον οποίο χαρακτηρίζει ο Young ως gentleman, αναλαμβάνει να δείξει στον νέο ιδιοκτήτη το κτήμα και για αυτό το σκοπό επιβιβάζονται στο μπλε Jeep του. Κάποια στιγμή φτάνουν στο υψηλότερο σημείο του μεγάλου ράντσου, όπου δεσπόζει η λίμνη που τροφοδοτούσε με νερό τα βοσκοτόπια.

Σε εκείνο το απόμακρο σημείο, αγναντεύοντας το ράντσο, ο επιστάτης, ζώντας στη δική του εποχή, και μη δυνάμενος να αντιληφθεί πολλά πράγματα της Αμερικής του ’70, ρωτά γεμάτος απορία τον καλλιτέχνη:

Read more...
 
Cortez the killer – (Παρασκευή 23 Μαρτίου 2018) PDF Print E-mail

(καλλιτεχνική προσέγγιση για μια αντίληψη του γιατί συμβαίνει, ότι συμβαίνει στη Συρία, στην Υεμένη, στο Αφγανιστάν και όπου ηχούν τύμπανα πολέμων και ρέει αίμα αθώων)


Το 1975 ο Καναδός μουσουργός Neil Young είναι 30 χρονών. Έχει από το ’66, και τα 21 του χρόνια μετακομίσει  στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α., από την πατρίδα του τον  Καναδά. Ζει ακόμα στην Αμερική, αν και ποτέ δεν απόκτησε ή αιτήθηκε Αμερικανική υπηκοότητα.

Είναι ήδη φτασμένος, αναγνωρισμένος καλλιτέχνης με πολύ υψηλά ποιοτικά κριτήρια. Μετά την συνεργασία του με τους  Buffalo Springfield, συμπράτει με τους Crosby Stills Nash, κυκλοφορούν το βαρύτιμο Déjà vu και ανεβαίνουν μαζί στην σκηνή του Woodstock τον Αύγουστο του 1969.

Την δεκαετία του ’70 ξεκινά σόλο καριέρα, κυκλοφορεί το ξεχωριστό Harvest και τον Νοέμβριο του ΄75 έρχεται το άλμπουμ Zuma σε συνεργασία με την μπάντα Crazy Horse.

Εκεί φιλοξενείται το κομμάτι Cortez the killer όπου ο Καναδός με ποίηση, νότες και μαεστρία στην ηλεκτρική κιθάρα μας δίνει μια θλιβερή άποψη για τις βίαιες, κατακτητικές πρακτικές. Προφανώς δεν είναι ένα κομμάτι που ακούγεται οποιαδήποτε ώρα, ή με οποιαδήποτε διάθεση, όπως πολλές από τις δημιουργίες του.

Πλέκει την ιστορία του, με κεντρικό ήρωα τον Ισπανό κονκισταδόρες Herman Cortes. Προσωπικότητα σφόδρα αμφιλεγόμενη και αναμφίβολα βουτηγμένη στη βία.

Read more...
 
…α ρε Τζιμάκο – (Κυριακή 14 Ιανουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Ήταν ένας ευφυέστατος, οξύς και ταχύς στη σκέψη καλλιτέχνης, πολυσχιδής, με φωνή που ανεβοκατέβαινε σε ακραίες περιοχές. Τολμηρός στη σύνθεση, τολμηρότερος επί σκηνής.

Συγκρούστηκε σε εποχές που το κράτος ήταν πιο τιμωρητικό, λιγότερο παραχωρητικό και οι διαφορετικές απόψεις ήταν λίγες και με χαμηλή διαμόρφωση. Δεν είναι λίγο αυτό. Προκλητικός συχνά, προβοκατόρικος απέναντι στα αριστερά (μας) άλλοθι, δεν ζήτησε ούτε μέρισμα, ούτε πολύ περισσότερο έρεισμα από κάπου και αυτό του προσέδωσε έναν ηρωισμό.

Ανατρεπτικός, βαθιά σατιρικός, σαρκαστικός, ειρωνικός, αριστοφανικός, στις σωστές δόσεις απολύτως απαραίτητος για την κοινωνία μας. Ήταν μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις που (μας) προσέφεραν τα αντίβαρα απέναντι στην ιλιγγιώδη πορεία προς την πλήρη αποχαύνωση.

Δεν ήταν όλα όσα έκανε πετυχημένα, αλλά όσα ήταν πετυχημένα ήταν κορυφαία. Έβγαζε με δυο στίχους, με λίγες νότες απίθανα πράγματα, έτσι, ως αποδείξεις ενός γνήσιου ταλέντου, μιας ευαίσθητης ψυχής.

Ευαίσθητης ψυχής και ευάλωτης καρδιάς ως απεδείχθη. Δυστυχώς δεν επαληθεύτηκε ο αυτοσαρκασμός της δήλωσής του:« ο... αιφνίδιος θάνατός μου αναβλήθηκε επ' αόριστον»

Read more...
 
από τον Χρήστο στον Αντώνη - (Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Δεν έχω προσωπική εμπειρία, το αντιμετωπίζω θεωρητικά, συνεπώς είναι πιθανόν να είμαι και άστοχος. Χωρίς αυτό να σημαίνει βέβαια, ότι οι κατέχοντες πρακτικές εμπειρίες έχουν και το μοναδικό πλεονέκτημα της ορθής προσέγγισης. Πιθανότατα δε, να μην υπάρχει καν ορθή κρίση. Στο προκείμενο τώρα.


Ο ένας γεννήθηκε το ’24 στην Κωνσταντινούπολη. Μεγάλωσε στη Δράμα και έβγαζε τα ως προς το ζην ασκώντας το επάγγελμα του υδραυλικού.  Στον χώρο του λαϊκού τραγουδιού μπήκε στα μέσα της δεύτερης δεκαετίας του ως δεύτερη φωνή, παίζοντας κιθάρα και μπαγλαμαδάκι δίπλα σε μεγάλα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού. Έγινε ευρύτερα γνωστός, ως ερμηνευτής,  μετά τα μέσα της δεκαετίας του '60. Για μια δεκαετία γνώρισε επιτυχίες.

Οι ζωντανές εμφανίσεις του τη νύχτα έγιναν  αντικείμενο θερμών σχολίων αν όχι θαυμασμού. Οι αλλαγές στην πολιτισμική συμπεριφορά που έφερε η μεταπολίτευση τον έθεσαν στο περιθώριο. Δεν φαίνεται να έκανε πολλά προκειμένου να προσαρμοστεί. Πέθανε στην αφάνεια, στα 57 του, τον Ιούνιο του ’81. Δεν πρόλαβε ούτε την «αλλαγή» να αντικρίσει.

Ο έτερος γεννήθηκε στο Dusseldorf της Δυτικής Γερμανίας το ’70. Στα δέκα του χρόνια ήρθε στη Θεσσαλονίκη και στην πρώτη του νεότητα κέρδισε και αυτός το βιός του, ως υδραυλικός. Μπήκε στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού στην αυγή της δεύτερης δεκαετίας του. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 θα κατέβει από την νύμφη του βορρά στην πρωτεύουσα και θα πρωταγωνιστήσει στις μεγάλες σάλες και στη δισκογραφία.

Ένα σημερινό, πλουμιστό δελτίο Τύπου για αυτόν, θα ανέφερε: « Ερμηνευτής καρδιάς, με υπέροχη φωνή και ανεπιτήδευτη σκηνική παρουσία, επικοινωνιακός, δημιουργικός, γεμάτος ιδέες αυθόρμητος σαν παιδί και ώριμος σαν ενήλικας, κάνει τις επιλογές του πάντα με γνώμονα την καρδιά κι αυτό μέχρι σήμερα τον έχει δικαιώσει. Από την πρώτη μέρα της καριέρας του μέχρι και σήμερα βρίσκεται αδιάλειπτα στην κορυφή».

Read more...
 
More Articles...