Λέγοντας ιστορίες

Λένε πως η ιστορία είναι ένα παραμύθι που όλοι πιστεύουν. Λένε επίσης ό,τι το παραμύθι είναι μια ιστορία που κανείς δεν πιστεύει. Αν τα πράγματα είναι έτσι, οι ιστορίες μπορεί να λειτουργήσουν και σαν κοινόχρηστο νόμισμα της ανθρωπότητας. Από κοντά και ο Shakespeare, καθώς με την Miranda, την ηρωίδα του από το Tempest, δηλώνει ότι: «Η ιστορία σας, κύριε, θεραπεύει τη κουφαμάρα.»

Είναι η δύναμη της αφήγησης που, αιχμαλωτίζει αλλά ταυτόχρονα λυτρώνει, που δείχνει το δρόμο αλλά συνάμα εγκλωβίζει σε αδιέξοδα, που διδάσκει αλλά την ίδια στιγμή αποδεικνύει πως όσα και αν μάθεις, θα είναι πάντα λίγα. Όπως και να έχει το θέμα, δεν υπάρχουν πολλά άλλα που να γοητεύουν τόσο, όσο  

Read more...
 
Λίγες λέξεις και δέκα εικόνες για τον Σταύρο, τον «Βόρειο» - (Δευτέρα 23 1ου ’23) PDF Print E-mail

Ο Σταύρος Γεωργιάδης ξεχώριζε αρκετά από την ξεχωριστή γενιά των Ελλήνων αγωνιζομένων του ’60. Τον διέκρινε μια σπάνια, πηγαία ευγένεια, καθαρόαιμη δίχως ίχνος υποκρισίας ή ιδιοτέλειας.

Σεπτέμβριος 1967, τερματισμός ράλυ Δ.Ε.Θ. έξω από το Καυτανζόγλειο. Από αριστερά: Μηνάς Βουρδουμπάκης, Σωτήρης Σοφιανόπουλος, Άλκης Στέας, Σταύρος Γεωργιάδης, Μακρής.

 

Ήταν κυρίως rallyman, αγωνιζόμενος με το ψευδώνυμο «Βόρειος». Έφθασε πολύ κοντά στο να είναι ο επόμενος, μετά τον Γιώργο Ραπτόπουλο, Μακεδόνας Πανελλήνιος πρωταθλητής. Προσέκρουσε όμως, το 1970, πάνω στο πελώριο όνομα του «Σιρόκο» και περιορίστηκε έτσι στη 2η θέση. Ήταν επίσης ο τρίτος και τελευταίος Έλληνας, μετά τους Σταύρο Ζαλμά και «Μέλα», που κατέκτησε νίκη επί της γενικής κατάταξης με Cooper S την δεκαετία του’ 60. Ήταν στο Δ.Ε.Θ. του ’67, αφήνοντας πίσω του πρωταθλητές όπως οι Σωτήρης «Είπωρχ» Σοφιανόπουλος, Τζώνυ Πεσμαζόγλου, Γιώργο «Μέλα» Μεϊμαρίδη, Γιάννη «Μαύρο» Μεϊμαρίδη. Σημαντικότατη διάκριση, ειδικά για έναν Θεσσαλονικιό.

Read more...
 
Οι πρώτες τρείς εβδομάδες – (Σαββάτο 21 Ιανουαρίου 2023) PDF Print E-mail

 

Την πρώτη μέρα της νέας χρονιάς, η Κροατία έγινε το 20ό μέλος της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα έγινε και το 27ο κράτος που εντάχθηκε στο χώρο Σένγκεν. Την ίδια ώρα, λοιπόν, που η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάυεν μίλησε «για μέρα γιορτής όχι μόνον για τους Κροάτες αλλά για όλους τους Ευρωπαίους», κυβερνητικά στελέχη της Κροατίας αφουγκραζόμενα τους πολίτες που ανέφεραν αυξήσεις τιμών από λιανοπωλητές και παρόχους υπηρεσιών, έκαναν λόγο για «δόλια εκμετάλλευση και ανέντιμη κερδοσκοπία». Ας τεθεί υπ’ όψιν ότι ο πληθωρισμός στην Κροατία, πρώην τμήμα της ενωμένης Γιουγκοσλαβίας, τον Νοέμβριο ήταν 13,5%, έναντι του 10% της Ευρωζώνης. Και αν η χώρα αριθμεί 3,9 εκατομμύρια κατοίκους, το τελευταίο έτος δέχθηκε σχεδόν 12 εκατομμύρια τουρίστες.


Λίγο πιο βορειοδυτικά, στη Γαλλία η κυβέρνηση επιχειρεί να περάσει νέα συνταξιοδοτική ρύθμιση και να παρατείνει το όριο από τα 62 στα 64 έτη. Εννοείται ότι συναντά σθεναρή αντίδραση από το σύνολο των συνδικαλιστικών φορέων. Τελευταίο εργαλείο της κυβέρνησης είναι να χρησιμοποιήσει το άρθρο 49.3 του Συντάγματος το οποίο επιτρέπει να περνούν νομοσχέδια εκτός ψηφοφορίας. Πράξη που θα εγείρει ακόμα πιο έντονες αντιδράσεις.

Read more...
 
περί του τέως – (Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2023) PDF Print E-mail

O προσφάτως εκλιπών Κωνσταντίνος, ουσιαστικώς άνευ επωνύμου αλλά αδιαμφισβήτητα τελευταίος άναξ του βασιλείου της Ελλάδος, κηδεύεται την επομένη Δευτέρα στο Τατόι.

Ουδείς δύναται να ισχυριστεί ότι υπήρξε, όπως θα περιέγραφε ένας άλλος King ο Stephen, το πιο κοφτερό μαχαίρι στο συρτάρι. Για αυτόν ακριβώς το λόγο θα μείνει στην ιστορία ως τέως.

Ο θεσμός της Βασιλείας στο νεοελληνικό κράτος - έθνος περισσότερο δίχασε και προβλημάτισε παρά οτιδήποτε άλλο. Πιθανότατα διότι οι εκπρόσωποί του καθότι αλλοδαποί, δεν είχαν αντίληψη των ελληνικών θεμάτων. Ήρθαν εδώ ως αντιπρόσωποι ευρωπαϊκών βασιλικών οίκων με συντεταγμένες αποστολές και παρέμειναν απόμακροι, αν όχι εχθρικοί, από την καθημερινότητα και τα βάσανα των ανθρώπων του μόχθου.

Η βασιλεία τους, δεν είχε τίποτα κοινό με τους προχριστιανικούς βασιλείς των πόλεων - κρατών της αρχαίας Ελλάδας. Όπως με τον Λεωνίδα της Σπάρτης που οδήγησε τους ολίγιστους Λακεδαιμόνιους και Πλαταιείς στη θυσία των Θερμοπυλών. Δεν είχε οτιδήποτε κοινό με την ωμή βαναυσότητα του Φιλίππου της Μακεδονίας, ή πολύ περισσότερο δεν είχε κάτι από το «Μέγας» του Αλέξανδρου. Ούτε και από τον Κωνσταντίνο ΙΑ΄ Παλαιολόγο, τον οποίο η Ιστορία έχει πιστώσει να πέφτει με το ξίφος ανά χείρας, υπερασπιζόμενος και την Ορθοδοξία στα τείχη της Πόλης.

Στο ερώτημα: «Γιατί όμως έτυχαν, κατά καιρούς, ισχυρής υποστήριξης από όχι μικρό τμήμα του ημεδαπού πληθυσμού;» η απάντηση είναι: «όπως και σε άλλες εποχές οι υποστηριχτές δεν είχαν τη δέουσα ικανότητα να αντιληφθούν τα γεγονότα». Ας μην λησμονηθεί ασφαλώς και ένα ολόκληρο σύστημα ενίσχυσης, ισχυροποίησης της μοναρχίας που εκμεταλλευόταν άριστα τις αδυναμίες του πληθυσμού.

Ο τελευταίος της δυναστείας των Γλύξμπουργκ, ο οποίος σκωπτικά αποκαλείται από το πόπολο «Κωκός» υπήρξε, πέρα από μοιραίος για το μέλλον του θεσμού, και άτυχος. Η πιο επιδραστική, για τον ίδιο και για τον τόπο, ατυχία του ήταν ότι έχασε πολύ νωρίς τον λάθος γονέα.

Read more...
 
Λιόπη Αμπατζή: Ποτό για Παρέα – (Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2023) PDF Print E-mail

Η ανθρωπολόγος Λ.Α. επιχειρεί μια βαθιά τομή σε αυτό που δηλώνει στον υπότιτλο: «Σεξουαλική διασκέδαση στη σύγχρονη Ελλάδα». Η διακριτή και αρκετά ασυνήθιστη μέθοδός της συντελείται από το γεγονός ότι δεν βολεύτηκε μόνο με μια, ας την χαρακτηρίσουμε, παρατηρητική ματιά. Δεν στάθηκε δηλαδή μόνον ως μια ερευνήτρια μελετώντας το φαινόμενο, αλλά έκανε το τολμηρό βήμα και εργάστηκε στο χώρο.

Και αν το ερώτημα είναι: «ποιος είναι ο χώρος;» η απάντηση βρίσκεται στην πρώτη αράδα του πονήματός της.

«Στο βιβλίο αυτό εξετάζεται η πολιτισμική πρακτική της κονσομασιόν την οποία επιτυχημένα αποτυπώνει η έκφραση "ποτό για παρέα"».

Με ξεκάθαρο πλέον το αντικείμενο η συγγραφέας δομεί τη δουλειά της πάνω σε ένα δίπολο.

Από την μια υπάρχει μια εξειδικευμένη επιστημονική προσέγγιση με δεκάδες παραπομπές σε αντίστοιχη βιβλιογραφία, προϊόν σοβαρής μελέτης με δυσνόητες ή και άγνωστες σε κάποιο βαθμό λέξεις σε ένα ευρύτερο κοινό.Από την άλλη συναντάμε τις εκφράσεις, το λόγο των εργαζόμενων και των πελατών, με δεδομένες τις διαφορές που τον χωρίζουν από την καθαρά ανθρωπολογική εξέταση.

Στοιχειοθετημένο στα τέλη της δεκαετίας του 90 και της αρχές της επόμενης, αφενός όλα τα χρηματικά ποσά αναφέρονται στο πρώην εθνικό νόμισμα, γεγονός που θα κάνει δυσπρόσιτη την αναγωγή στο ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα στους νεότερους, αφετέρου δε μένουμε με την υποψία ότι αρκετά πράγματα θα έχουν αλλάξει ειδικά με την ολοένα επιταχυνόμενη πορεία της ζωής και την κυριαρχία της ψηφιακής τεχνολογίας πάνω στις σχέσεις, ειδικά με τα μέσα κοινωνικής διαδικτύωσης.

Read more...
 
Καλή χρονιά, λοιπόν - (Σαββάτο 31 Δεκεμβρίου 2022) PDF Print E-mail

Ένας αλλόκοτος συνδυασμός από περιέργεια, υποχρέωση και επιθυμία με έβγαλαν στους δρόμους της πόλης την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Όχι στον πυρήνα, όχι στο κλεινόν άστυ, αλλά στην ευρύτερη περιοχή.

Καιρός καλός, όση καλοσύνη μπορεί να έχει ο Δεκέμβρης, φως αρκετό, όσο μπορεί να φέρει ο ήλιος από εκεί χαμηλά που φτάνει, προσφέροντας μακριές σκιές ακόμα και καταμεσήμερο.

Read more...
 
Επικαιρότητα - (Πέμπτη 22 12 22) PDF Print E-mail

Η πρώτη μέρα μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο, δεν έρχεται με τις καλύτερες των προϋποθέσεων. Η μεγαλύτερη νύχτα του χρόνου, για το βόρειο ημισφαίριο, έφυγε σηματοδοτώντας και την, αστρονομική, έλευση του χειμώνα. Η σπάνια, όμορφη παρουσία τόσων διπλών στην ημερομηνία δεν συνοδεύεται από αντίστοιχα όμορφες προβλέψεις για το μέλλον, που κινδυνεύουν να γίνουν ακόμα πιο σπάνιες από τις ακολουθίες διπλών.

Αναμένοντας την εαρινή ισημερία, η επικαιρότητα, τόσο η εσωτερική όσο και η διεθνής έρχεται φορτωμένη με δυσάρεστα. Επικρατεί μια εμφανής κρίση των θεσμών, που αφορούν το στενό ελληνικό πλαίσιο, αλλά και το ευρύτερο.

Read more...
 
Η φρεσκάδα μόνο – (Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022) PDF Print E-mail

Το ότι οι παίκτες δεν ήταν ξεζουμισμένοι από μια ολόκληρη σεζόν, από δεκάδες δυνατές αναμετρήσεις και είχαν φρεσκάδα, ήταν το μόνο θετικό πρόσημο του 22ου Παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου. Απότοκο της φρεσκάδας, ήταν μια σειρά από συναρπαστικά παιχνίδια, αντάξια της φήμης του θεσμού.

Όλα τα υπόλοιπα ήταν αρνητικά ή ενοχλητικά ή αδιάφορα. Ήταν το πρώτο τουρνουά που διοργανώθηκε μεσούντος του χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου. Το πρώτο που κόστισε περισσότερα από 200 δις. ευρώ. Το πρώτο που στοίχισε κάτι περισσότερο από 6.000 ανθρώπινες ψυχές. Για δε τον τόπο μας, ήταν το πρώτο που μεταδόθηκε από ιδιωτικό τηλεοπτικό κανάλι, το πρώτο για το οποίο απαιτήθηκε συνδρομή, το πρώτο που απέτυχε αυτή η συνδρομητική προσέγγιση και πιθανότατα το πρώτο όπου έγκριτοι αθλητικογράφοι διαφήμισαν λαχταριστές πίτσες, ζουμερά πιττόγυρα και νόστιμες κοτομπουκιές.

Read more...
 
Παππάς & Εύα - (Δευτέρα 12 12ου ’22) PDF Print E-mail

Στη δίνη του Μουντιάλ στο Κατάρ και σε γεγονότα με άδηλα απειλητικό μέλλον, η καθημερινότητα κομίζει δυο ειδήσεις που αξίζουν προσοχής. Η πρώτη έχει να κάνει με την προφυλάκιση Ελληνίδας αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού κοινοβουλίου με σοβαρές κατηγορίες και η άλλη με τις κοινωνικές ευαισθησίες Έλληνα αθλητή. Προφανώς έχουμε να κάνουμε με δυο διαμετρικά αντίθετα συμβάντα σε επίπεδο ηθικής.


Το ένα καταδεικνύει το πόσο ευάλωτη είναι όλη η Ε.Ε. ως οργανισμός, απέναντι σε μηχανισμούς όπου ατελείωτο χρήμα αναλαμβάνει να αντιστρέψει την πραγματικότητα, να χαράξει πολιτικές, να περάσει μηνύματα (λέγεται και άσκηση παρασκηνιακής πολιτικής πίεσης ή lobbying) και το άλλο πως μπορεί να γλυκάνει η πίκρα της καθημερινότητας αν υπάρχει η ευαισθησία και η διάθεση προσφοράς.

Read more...
 
Διαμονές - (Παρασκευή 2 - 12 - 22) PDF Print E-mail

Δύσκολο το κείμενο του Martin Heidegger με τίτλο «Διαμονές». Δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, δεδομένης της βαθιάς αναλυτικής σκέψης του Γερμανού φιλόσοφου.

Ξεδιπλώνει τις σκέψεις και τους στοχασμούς  του, από την πρώτη επίσκεψή του στην Ελλάδα το 1962.

Απαραίτητο να λησμονηθεί, για λίγο, η σχέση του με τον εθνικοσοσιαλισμό, ειδικά μετά τη δημοσίευση των επιστολών που είχε ανταλλάξει με τον αδελφό του, Franz, και τον θαυμασμό που είχε εκφράσει για τον Αδόλφο και το καθεστώς του. Θαρρούσε πως η αγαπημένη του «Γερμανικότητα» συναντούσε το μέλλον, το πεπρωμένο της στον ναζισμό.

Αντίδοτο, κάπως, στις πολιτικές του ιδέες, ίσως να αποτελεί το γεγονός ότι αρνήθηκε να διώξει από το πανεπιστήμιο δύο κομμουνιστές καθηγητές. Όπως επίσης ότι ο αντισημιτισμός του έχει αμφισβητηθεί από τους μελετητές του τόσο σε επιστημονικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. Γνωστή και η θυελλώδης ερωτική σχέση του με την εβραϊκής καταγωγής φιλόσοφο Johanna Arendt.

Αυτό που δεν αμφισβητήθηκε είναι η βαθειά παρουσία της Ελληνικής σκέψης στο σύνολο του έργου του, αν όχι η ελληνολατρία. Κάτι που γίνεται έντονα διακριτό στις αράδες του βιβλίου.

Όταν ο Heidegger έρχεται στην Ελλάδα είναι 73 ετών. Επιβαίνει του κρουαζιερόπλοιου «Γιουγκοσλαβία» και επισκέπτεται μεταξύ άλλων, Κέρκυρα, Κεφαλονιά , Ιθάκη, Κατάκολο, Ολυμπία, Κόρινθο, Μυκήνες, Νεμέα, Άργος, Επίδαυρο, Κνωσό, Φαιστό, Πάτμο, Δήλο, Ρόδο και Αθήνα.

Read more...
 
Για την 25η Νοεμβρίου – (25 Νοεμβρίου 2022) PDF Print E-mail

Ημερομηνία ορόσημο για την σύγχρονη Ελληνική ιστορία η 25η του Νοέμβρη. Παρά ένα χρόνο, μισό αιώνα νωρίτερα και πριν προλάβουν να ξεπλυθούν από τους Αθηναϊκούς δρόμους τα αποτυπώματα από την εξέγερση του Πολυτεχνείου εκδηλώνεται ένα ακόμα στρατιωτικό πραξικόπημα.


Ο διοικητής της Ε.Σ.Α. ταξίαρχος Δημήτρης Ιωαννίδης καταλύει το καθεστώς Παπαδόπουλου Μαρκεζίνη και εγκαθιστά μια σκληρότερη μορφή δικτατορίας. Αν και υπήρχαν ενδείξεις, ο μεν Παπαδόπουλος περιορίστηκε να αναφέρει πως «ο Μίμης είναι αρσακειάς», ενώ ο καθ΄ύλην αρμόδιος ο επικεφαλής της Κ.Υ.Π. αξιωματικός του πυροβολικού και παρατύπως προαχθείς σε υποστράτηγο Μιχαήλ Ρουφογάλης συνελήφθη σχεδόν κοιμώμενος.

Read more...
 
Μουντιάλ – (Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2022) PDF Print E-mail

Γλυκό Σαββατάκι Νοέμβρη. Επαρχία. Κωμόπολη που οικονομικά αναπνέει από ένα υβρίδιο τουρισμού και βιομηχανίας. Ατάκτως ειρημένα πάνω στη γη  τόσο το πελώριο  πετροχημικό εργοστάσιο όσο και  η φιλόδοξα ακριβή αλλοδαπή τουριστική επένδυση που έχει πλανηθεί τόσο, ώστε να υφίσταται και η σκέψη  για πλυντήριο. Διάσπαρτες από δίπλα και οι θερινές, ημεδαπές προσπάθειες στο λαϊκό κλίμα του θορυβώδους  διασκεδαστηρίου τύπου beach bar που λόγω εποχής σιωπούν, αλλά και οι πιο οικουμενικές στο μοντέλο του café - bar.

Κουρείο. Ο κουρεύς 30άρης, ταχύς και ικανός στην τέχνη του, επιμελής αλλά και φλύαρος. Μόνοι στο χώρο ανταλλάσσουμε απόψεις και μπαλιές με κεντρικό θέμα το Μουντιάλ. Με αρκετές ποδοσφαιρικές γνώσεις και αντίστοιχες απόψεις ο κουρεύς, οι οποίες όμως περιορίζονται στον 21ο αιώνα. Αναμενόμενο. Για τα παλαιότερα, άνυδρη έρημος. Μοιραία η κουβέντα περιορίζεται. Αλλάζουμε κάπως θέμα και λίγο αργότερα έρχεται η δήλωση:

Read more...
 
Δ.Ρ.Α. 1953 - 2022 Η χαμένη ταυτότητα & άλλες ιστορίες - (Παρασκευή 11-11-22) PDF Print E-mail

Είναι πολύ ελληνικό, αυτό που έχει συμβεί με το Διεθνές Ράλυ Ακρόπολις. Γεννήθηκε από μια ιδέα, πραγματώθηκε αρχικά από λίγους, στηρίχτηκε ανιδιοτελώς από πολλούς και κάποια στιγμή έγινε κάτι παραπάνω από αγώνας αυτοκινήτων. Ωστόσο, ήταν παρεπόμενο καθώς οι δεκαετίες κυλούσαν, να έχανε την πρωτόλεια ταυτότητά του. Εκείνα τα πρωτογενή ατόφια, αδέσμευτα στοιχεία του. Μοιραία μεταμορφώθηκε.


Δεκαεννέα χρόνια μετά την πρώτη έκδοση, εκείνη για το χρυσό Ιωβηλαίο του το 2003, έχουν συγκεντρωθεί τόσα και τέτοια ώστε να δικαιολογήσουν μια ακόμα εκδοτική προσπάθεια. Λέξεις για την χαμένη του ταυτότητα του. Αλλά και για εκείνα τα λίγα που συμβαίνουν χωρίς να ακούγονται και για τα άλλα, τα πολλά, που ακούγονται χωρίς να συμβαίνουν.

Κάπως έτσι, μέσα στην απότοκη των μνημονίων δυσπραγία, ανάμεσα στη Πανδημία και την ένοπλη εμπλοκή στην ευρύτερη γειτονιά μας, αλλά και των διαρκών πάσης φύσεως απειλών που οργώνουν την καθημερινότητά μας γεννήθηκε, το «Διεθνές Ράλυ Ακρόπολις 1953 - 2022 η χαμένη ταυτότητα & άλλες ιστορίες». Και ασφαλώς απέναντι, αν όχι ενάντια, σε ότι αραδιάζεται, έτσι άκοπα αλλά και όχι τόσο άσκοπα. Με 184 σελίδες, 762 εικόνες πολλές εκ των οποίων ήταν ανέκδοτες, αποτελεί μια απόπειρα να ανιχνευτεί το παρελθόν του, να προσεγγιστεί το παρόν του. Για το μέλλον,  ούτε λέξη δεν χωρά.

Ακολουθεί το εξώφυλλο και το εισαγωγικό σημείωμα, όπου αποκαλύπτονται οι προθέσεις της έκδοσης.

Read more...
 
More Articles...