Λέγοντας ιστορίες

Λένε πως η ιστορία είναι ένα παραμύθι που όλοι πιστεύουν. Λένε επίσης ό,τι το παραμύθι είναι μια ιστορία που κανείς δεν πιστεύει. Αν τα πράγματα είναι έτσι, οι ιστορίες μπορεί να λειτουργήσουν και σαν κοινόχρηστο νόμισμα της ανθρωπότητας. Από κοντά και ο Shakespeare, καθώς με την Miranda, την ηρωίδα του από το Tempest, δηλώνει ότι: «Η ιστορία σας, κύριε, θεραπεύει τη κουφαμάρα.»

Είναι η δύναμη της αφήγησης που, αιχμαλωτίζει αλλά ταυτόχρονα λυτρώνει, που δείχνει το δρόμο αλλά συνάμα εγκλωβίζει σε αδιέξοδα, που διδάσκει αλλά την ίδια στιγμή αποδεικνύει πως όσα και αν μάθεις, θα είναι πάντα λίγα. Όπως και να έχει το θέμα, δεν υπάρχουν πολλά άλλα που να γοητεύουν τόσο, όσο  

Read more...
 
Ferrari – (Σαββάτο 24 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Λίγα λόγια για μια ταινία που αναμενόταν με ανυπομονησία από τους λάτρεις της εμβληματικής Ιταλικής φίρμας, αλλά και γενικότερα της αυτοκίνησης, που αφορά τη ζωή, τις δραστηριότητες, τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο ιδρυτής της, Enzo Ferrari, για μια μικρή χρονική περίοδο, το 1957.


Ο Commendatore ήταν τότε σχεδόν 60 ετών. Στην ταινία τον υποδύεται ο Adam Driver, κατά 20 έτη νεότερος με τελείως διαφορετική σωματοδομή. Μπορεί να είναι εξαίρετος ηθοποιός, αλλά αταίριαστος για το συγκεκριμένο ρόλο. Το γκριζάρισμα της κόμης ένα παρεμφερές κούρεμα, χτένισμα μαζί με τα γυαλιά ηλίου δεν δημιουργούν την εικόνα ταύτισης.

Read more...
 
κάτι Κυριακές - (Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Υπάρχουν κάτι Κυριακές, κάπως άχαρες, χωρίς συγκεκριμένη ατζέντα, άνευ καλών καιρικών συνθηκών, λίγο αμήχανες, με περιορισμένες  προοπτικές, οπότε θυμάσαι τον Τύπο. Όχι εκείνον που περιέγραφε ο Τζιμάκος, πως μαζί με το cd, έπαιρνες ως δώρο την εφημερίδα. Δηλαδή κοντά σε αυτόν, αλλά σε πιο ευπρεπή μορφή.


Αυτές τις Κυριακές λοιπόν, αποφασίζεις να ξοδέψεις σκάρτα δέκα έουρος, τουτέστιν παραπάνω από τρεις χιλιάδες δραχμές, τους παλαιού εθνικού νομίσματος, για να το θυμηθούν όσοι το λησμόνησαν, ή όσοι δεν το γνώρισαν, προκειμένου να προμηθευτείς δυο Κυριακάτικες εκδόσεις που υποστηρίζουν διαφορετικές πολιτικές θέσεις, αλλά καμία το κυβερνητικό έργο.

Read more...
 
In motor racing … – (Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

In motor racing, emotion is dangerous. Τάδε έφη sir Jackie Stewart, που σε ελεύθερη μετάφραση μας λέει ότι: στα μηχανοκίνητα σπορ, το συναίσθημα είναι επικίνδυνο. Αυτή ήταν με τόσες λίγες λέξεις η αιτία και η αφορμή, που σφράγισε το δράμα της σχέσης ανάμεσα στον Gilles Villeneuve και τον Didier Pironi. Με την ευθύνη του σεναρίου στον Gabriel Clarke και την σκηνοθετική επιμέλεια του Torquil Jones, γυρίστηκε το 2022 ντοκυμαντέρ με τίτλο VILLENEUVE PIRONI και υπότιτλο, «το αγωνιστικό δράμα που δεν έχει ειπωθεί».


Αναφέρεται στη διαμάχη δυο πιλότων της F1 που ανήκαν στην ίδια ομάδα, τη Ferrari, και παρά το γεγονός μιας πρώιμης φιλίας, οδηγήθηκαν σε μια ανεπίστροφη σύγκρουση και από εκεί στο μοιραίο τέλος και των δύο που δεν ήταν και τόσο ασύνδετο παρά το χρονικό σκαλοπάτι των θανάτων τους.

Read more...
 
Σταύρος Λυγερός: Η εξέγερση του Πολυτεχνείου – (Σαββάτο 10 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Με υπότιτλο «Μια ξεχασμένη υπόθεση», ο Σ.Λ. επανέρχεται στην μαζικότερη αντιστασιακή δράση κατά τη διάρκεια επταετίας, επανατοποθετείται, φωτίζει την υπόθεση τόσο με τις προσωπικές του εμπειρίες όσο και με εμπεριστατωμένες απόψεις για ότι συνέβη, αλλά και ότι δεν έτυχε αναγνωρίσεως εκείνο το τριήμερο.

Επανατοποθετείται, διότι το 1977 είχε εκδοθεί δίτομο έργο του, που ήταν χρονικά το πρώτο που κυκλοφόρησε σαν πολιτική κατάθεση για το φοιτητικό κίνημα κατά της δικτατορίας και ειδικότερα για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Στα 20 του χρόνια, τον Νοέμβριο του ’73, ο συγγραφέας, φοιτητής τότε στη Φυσικομαθηματική σχολή του Καποδιστριακού, είχε ενεργό, ρόλο, καθότι μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Το περιεχόμενο της έκδοσης στο σύνολό δεν είναι εύκολο να γίνει θελκτικό για όσους δεν έζησαν τα γεγονότα ή δεν έχουν την επιθυμία να σκύψουν με επιμέλεια στο παρελθόν. Τούτο σε τίποτα δεν σημαίνει ότι δεν είμαι σημαντική αν όχι απαραίτητη κατάθεση, και τούτο διότι μας προσφέρει μια αναλυτική περιγραφή των συνθηκών που διαμόρφωσαν το φοιτητικό κίνημα, με αντίστοιχη επιχειρηματολογία αποφεύγοντας, όπως ο ίδιος σημειώνει, την ξύλινη γλώσσα.

Έτσι, καταθέτει λεπτομερείς περιγραφές, σκιαγραφεί τις δράσεις και τους πρωταγωνιστές της καταλήγοντας στα συμπεράσματά του. Κυριότερα των οποίων είναι τα εξής:

Read more...
 
Nascar, Netflix …κι έτσι – (Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Πιτσιρικάς είχα δεί το «κόκκινη γραμμή 7.000», περιέργως πιστή μετάφραση του γνήσιου τίτλου «Red Line 7000». Εντυπωσιακό στα μάτια ενός εννιάχρονου παιδιού που είχε ήδη πλούσιες παραστάσεις από τους ημεδαπούς αγώνες, αλλά κομμάτι υπερβολικό και εκτός ελληνικής πραγματικότητας. Ο πρωταγωνιστής James Caan θα την αποκήρυσσε αποκαλώντας την «ανέκδοτο», αντίθετα ο Quentin Tarantino, χρόνια αργότερα υπήρξε υποστηρικτικός χαρακτηρίζοντας την ταινία του Howard Hawks, ως cool.


Αυτή ήταν η πρώτη επαφή με τον κόσμο του Nascar σε μια εποχή όπου οι οδηγοί δεν ήταν rock stars και οι μηχανικοί ήταν βουτηγμένοι στη μουτζούρα. Έκτοτε πέρασαν κάποιες δεκαετίες, έκανα μια χαλαρή απόπειρα να παρακολουθήσω από κοντά έναν αγώνα στα τέλη της δεκαετίας του '90, δεν ευοδώθηκε, μα τον Ιούνιο του 2000 με συγκίνησε η περίπτωση του Adam Petty, τόσο όσο να του αφιερωθεί μια αναφορά τον επόμενο μήνα στη σελίδα de profundis που φιλοξενείτο, σε συμπαθές έντυπο, με αντιπαθή διεύθυνση. Ιδού:

Read more...
 
Μάρτυς - (Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Όσο ωριμάζει κάποιος, αν υποτεθεί ότι ωριμάζει και δεν γηράσκει μόνον, τόσο μεγαλύτερη επίδραση έχουν πάνω του όλα σε όσα παρίσταται. Όχι αυτά που του είπαν ή που διάβασε, αλλά εκείνα που είδε, άκουσε, που έζησε. Εκείνα στα οποία ήταν παρών. Μάρτυς.


Μάρτυς, λοιπόν, αυτόπτης και αυτήκοος σε μια επινόηση που ήρθε από την  πολιτεία, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2011 αποτελώντας μια πρωτοβουλία του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας. Ο στόχος του ήταν η αναβάθμιση των κατοικιών και η εξοικονόμηση ενέργειας, με σκοπό την μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα. Ο τίτλος του: «εξοικονομώ».

Read more...
 
David Grann: Γουέϊτζερ – (Σαββάτο 27 Ιανουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Με υπότιτλο ναυάγιο, ανταρσία, φόνος, ο Αμερικανός δημοσιογράφος και συγγραφέας Ντέιβιντ Γκραν, μας παραδίδει μια ιστορία που αξίζει πέρα ως πέρα τον χαρακτηρισμό απίστευτη. Ο συγγραφέας δαπάνησε χρόνια στην μελέτη των στοιχείων, βυθίστηκε σε πολλά και σπάνια αρχεία, επισκέφτηκε τις εσχατιές της γης, συνομίλησε με ειδικούς πάνω σε διάφορα θέματα, διάβασε αναρίθμητες αναφορές και επιστολές ισχυροποιώντας έτσι σε ύψιστο βαθμό το αποτέλεσμα της εργασίας του. Όλα τούτα τα τύλιξε με ένα λιτό λόγο, και μια καθηλωτική αφήγηση που είναι απίθανο να μην έλξουν το ενδιαφέρον ακόμα και του πιο ιδιότροπου αναγνώστη.

Το πιο σπουδαίο μήνυμα του βιβλίου όμως, πέρα από τις αναλυτικές περιγραφές μιας ναυτικής εποποιίας που κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία και τον χαμό χιλιάδων ψυχών, είναι μια ακριβής αντίληψη για το πώς λειτουργούσαν τα συμφέροντα που κυριαρχούσαν στον κόσμο, ο κυριολεκτικά ληστρικός, καταστροφικός τρόπος που συμπεριφέρθηκαν τα ευρωπαϊκά κράτη στις Αμερικανικές κτήσεις, αλλά και η μέθοδος στρατολόγησης και πειθούς των πολιτών να εκτελέσουν τις φιλοδοξίες των κυβερνήσεών τους.

Εν ολίγοις, βρισκόμαστε στoν 18ο αιώνα, που χαρακτηρίζεται από τον αποικιοκρατικό ανταγωνισμό. Στόλοι ναυπηγούνται από τις ευρωπαϊκές χώρες και αποστέλλονται χιλιάδες μίλια μακριά προκειμένου να εκμεταλλευτούν τον πλούτο άλλων ηπείρων. Μαίνεται, ως προς τούτο, ο πόλεμος ανάμεσα στην Ισπανία και την Μ. Βρετανία.

Read more...
 
επ’ ευκαιρία - (Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Καθώς έγινε λόγος, στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση, για το Hilton των Αθηνών, δράττομαι της ευκαιρίας να αναφερθώ σε έναν καθηγητή μου στο Γυμνάσιο. Φιλόλογος - ιστορικός, από τις κλασσικές περιπτώσεις του λάθους ανθρώπου στη λάθος θέση. Ηθικά ανέστιος και χυδαία εκδικητικός απέναντι στους τους μαθητές του. Δεδομένης συζητήσεως είχε πει, περί το ’72, για το Hilton ότι οι πελάτες του είχαν την μοναδικότητα να αντικρίζουν την Ακρόπολη, τον Λυκαβηττό, το Φιλοπάππου και τον Σαρωνικό. Ήταν το μόνο σημείο που συμφωνούσαμε.


Είχε σχολιάσει κάτι και για τις ανάγλυφες συνθέσεις στα μάρμαρα, δεν νομίζω να είχε αναφερθεί το όνομα του Γ. Μόραλη. Στο αντικείμενό του πάνω, είχε ρητορικά διερωτηθεί με έμφαση: «τι ήτο βρε η Αγριππίνα;» και συμπλήρωσε, δίνοντας την απάντηση: «Μια πόρνη ήτο». Για να επανέλθουμε στο ξενοδοχείο, ας πούμε ότι στη συνειδητή μου ζωή ήταν πάντα εκεί. Δεν υπήρξα πελάτης, ούτε από εκείνους που πήραν το πρωινό τους την πρώτη μέρα του χρόνου μετά το ολονύκτιο reveillon. Δεν έτυχε. Περαστικός, επισκέπτης ναι. Έτυχε. Όπως τότε, στα μέσα της δεκαετίας του ΄80.

Read more...
 
το μικρό σπίτι στο λιβάδι - (Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Για όσους έχουν διαβεί το εξηκοστό πέμπτο έτος της συνεχούς παρουσίας στον τόπο που γεννήθηκαν, εν προκειμένω στην Ελλάδα, και όσοι εξ αυτών προσπαθούν να έχουν σφαιρική ενημέρωση, επίσης να σκέφτονται, να λειτουργούν με γνώμονα ότι υπάρχουν και άλλα θέματα πέραν του προσωπικού του συμφέροντος και τέλος να θυμούνται με σχετική ακρίβεια εικόνες του παρελθόντος, για όσους λοιπόν συγκεντρώνουν όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά, το μέλλον έρχεται απειλητικά παραμορφωμένο.


Τούτη η εικόνα είναι τραβηγμένη ένα μήνα μετά τα εγκαίνια του Hilton των Αθηνών. Βρισκόμαστε στον Μάιο του 1963. Πάνω στο χώμα, γύρω από το μεταλλικό τραπεζάκι τρεις άνδρες, συζητούν, καπνίζουν, πίνουν καφέ σε  κλίμα ευχάριστο. Γνωρίζουμε την ταυτότητα μόνο του μεσαίου. Είναι ο John Sprinzel, 33 χρονών εκείνη την χρονιά, πρώην οδηγός αγώνων, νυν δημοσιογράφος και μέλλων συγγραφέας. Βρίσκεται στην Ελλάδα για να καλύψει το ΙΑ΄ Δ.Ρ.Α. Στο φόντο αριστερά φλουταρισμένος ο Λυκαβηττός με τον Άη Γιώργη στην κορφή και στο κέντρο ξεχωρίζει, ως τοπόσημο, το ξενοδοχείο.

Read more...
 
Giles Milton: Συναρπαστικά παραλειπόμενα της Ιστορίας - (Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Δεν είναι η πρώτη φορά, και δεν θα είναι ούτε η τελευταία, που μας απασχολεί ο Giles Milton. Μας είχε γοητεύσει με το «Paradise lost, Smyrna 1922, The Destruction of Islam’s city of Tolerance».

Τίτλος στην Ελληνική έκδοση: «Χαμένος παράδεισος. Σμύρνη 1922. Η καταστροφή της μητρόπολης του Ελληνισμού». Εκεί ξεδίπλωσε το ταλέντο του πάνω σε ένα θέμα που για τον Ελληνισμό αποτελεί μια χαίνουσα πληγή, για την οποία δεν προβλέπεται γιατριά.

Ο Βρετανός ιστορικός και συγγραφέας επανέρχεται εδώ, με το πόνημά του Fascinating Footnotes from History που πρωτοεκδόθηκε το 2015 στην Μ. Βρετανία και δυο χρόνια αργότερα στην Ελλάδα με τίτλο «Συναρπαστικά παραλειπόμενα της Ιστορίας». Καθόλου τυχαίο ότι τον Αύγουστο του 2022 κυκλοφόρησε, στον τόπο μας, η έκτη ανατύπωση.

Τα βιβλία του Milton, ο οποίος χθες έκλεισε το 58ο έτος της ζωή του, είναι ευπώλητα σε όλο τον κόσμο καθώς έχουν εκδοθεί σε είκοσι πέντε γλώσσες, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν πουληθεί περισσότερο από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Η δουλειά του επικεντρώνεται σε λιγότερο γνωστά γεγονότα, εξιστορώντας τις ζωές, τις δραστηριότητες εξαιρετικών, σπάνιων ανθρώπων καθώς και τα κατορθώματά τους με δελεαστικές λεπτομέρειες.

Read more...
 
Αριθμοί, νούμερα, ποσοστά – (Σαββάτο 13 Ιανουαρίου 2024) PDF Print E-mail

Υποστηρίζεται ότι οι αριθμοί λένε αλήθειες. Μια πιο αληθινή πρόταση θα ήταν ότι οι αριθμοί περιγράφουν με ακρίβεια. Την πρώτη Κυριακή του 2024, στις εννέα το βράδυ που αποτελεί την πιο ακριβή χρονική ζώνη για τους διαφημιζόμενους, το πρώτο κανάλι της κρατικής τηλεόρασης στην μουσική εκπομπή του Νίκου Πορτοκάλογλου και της Ρένας Μόρφη προσκλήθηκαν  η Μαρία Φαραντούρη και ο Zülfü Livaneli. Η εκπομπή που θεωρείται ποιοτική και καλοδουλεμένη συγκέντρωσε το 5% στο σύνολο του κοινού και το 3,3% από αυτό που περιγράφεται ως «δυναμικό κοινό».

Το ίδιο χρονικό διάστημα στον ιδιωτικό σταθμό που ελέγχει επιχειρηματίας ο οποίος παραδοσιακώς και οικογενειακώς ενεργοποιείται στον εφοπλισμό προσέφερε τηλεοπτικό προϊόν με το χαρακτηρισμό ριάλιτυ το οποίο σημείωσε τηλεθέαση 28,6% στο σύνολο και 24,8% στο «δυναμικό κοινό». Οι μετρήσεις έδειξαν ότι το παρακολούθησαν 1.153.717 τηλεθεατές.

Read more...
 
Τόλμη & Τέχνη - (Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2023) PDF Print E-mail

Οι τολμηροί καλλιτέχνες, αποζητούν τολμηρούς ακολούθους. Όσο πιο αιχμηρό είναι το καλλιτεχνικό δημιούργημα τόσο πιο πολύ περιορίζεται το κοινό. Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις όπου κάτι που προορίστηκε για λίγους, συγκέντρωσε τεράστια προσοχή αλλά για διαφορετικούς λόγους από αυτούς που κινητοποίησαν τον δημιουργό.

Με μεγάλο κομμάτι της Τέχνης να έχει βιομηχανοποιηθεί και ένα εξίσου μεγάλο τμήμα να λειτουργεί με χρηματιστηριακούς όρους τα πράγματα περιπλέκονται, σχετικά με το τι μηνύματα επιδιώκει να περάσει ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα και ποιος το χρηματοδοτεί.

Read more...
 
More Articles...