Smokin' guns - (Tρίτη 6 Δεκεμβρίου 2016) |
Από την μια, χάζευα τον δρόμο του Κωλοσούρτη που ανεβάζει τα τροχοφόρα από το γλυκό Αργολικό κάμπο, στο υψίπεδο της σκληρής Αρκαδικής γης. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του '90 ήταν ο μοναδικός «αμαξητός». Μισητός και αγαπημένος μαζί για όσους έπρεπε να τον διασχίσουν είτε για δουλειά, είτε για να κατέβουν ακόμα πιο κάτω, είτε για να παρουσιαστούν στο στρατόπεδο «Θεόδωρος Κολοκοτρώνης». Αγαπημένος διότι, τους έφερνε κοντά στους αγαπημένους τους, διότι γύριζαν σπίτια τους. Μισητός, για τους ακριβώς αντίθετους λόγους, διότι τους απομάκρυνε και διότι έτσι στενός, γλιστερός με κλίσεις μεγάλες, είτε τον φοβόσουν, είτε δεν μπορούσες να τον χαρείς σαν είχε κίνηση. Τώρα διαπλατυμένος, με λίγη κίνηση, εξαιρετική θέα προς τον Αργολικό κόλπο, φαντάζει ως παιχνιδότοπος.
Σε ένα απαισιόδοξο μεν σενάριο, πλην όμως αρκετά ρεαλιστικό, σε 30 χρόνια τα ενδιαφέροντα αυτο-κίνητα θα τα κατέχουν και θα τα οδηγούν με τρόπο αληθινό, μια ισχυρή οικονομικά ελίτ. Όλοι οι ρέστοι θα είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν ηλεκτρικά οχήματα αυτόνομης οδήγησης γιατί αυτό θα αντέχουν και έτσι, σιγά – σιγά το στοιχείο του χειριστή αυτοκινήτου θα εκφυλιστεί στην ανθρωπότητα. Η ελίτ με τα αληθινά αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες θα περιορισθεί σε μικρούς θύλακες, μέχρι που μαντρωθούν σε ελεγχόμενους χώρους όπου θα φυλάσσουν, θα οδηγούν, θα συντηρούν τα τετράτροχά τους. Κάποια στιγμή η έννοια του βάζω καύσιμα και πάω μια Τρίπολη από τον παλιό, έτσι να ανέβω, να στρίψω ένα Κωλοσούρτη, θα έχει πεθάνει. Μαζί της η ιδεολογία και η ελευθερία της αληθινής αυτοκίνησης. Αντιμετωπίζω, αυτά τα τρία δείγματα από το βαθύ μπλέ οβάλ, σαν μερικά από τα τελευταία διαβατήρια που μοιράζονται ακόμα, για όσους μπορούν και κυρίως για όσους θέλουν όχι να τα αποκτήσουν, αλλά να τα χαρούν. Αναφέρεται σε μια κοινωνία που είναι οργανωμένη πάνω σε γραμμές Fordist, οι ημερομηνίες χρονολογούνται ως A.F. δηλαδή Anno Ford και η έκφραση My Lord έχει αντικατασταθεί από την My Ford. Τέλος ο Χριστιανικός Σταυρός έχει αντικατασταθεί από το γράμμα Τ (Μodel Τ). Είναι εμφανές πόσο έχει επηρεαστεί από τις γραμμές παραγωγής, που πρωτοποριακά επινόησε ο Henry Ford, ως μια λύση για μεγαλύτερη, ταχύτερη, φτηνότερη παραγωγή. Μα και πόσο πολύ φαίνονται, τότε, ξένα και συχνά αποτρόπαια όλα αυτά τα καινούργια που έρχονται και ισοπεδώνουν τα παλιά. Το βιβλίο εκδόθηκε το 1932, έχει διαβαστεί από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπους σε όλη τη γη. Τέσσερα χρόνια αργότερα, το ’36, ενώ τα σύννεφα του Πολέμου πυκνώνουν πάνω από την Ευρώπη, έρχεται ο Charly Chaplin να μας σοκάρει με τους «Μοντέρνους καιρούς», όπου πραγματεύεται τα τραύματα του «κραχ» του '29 και την αλματώδη εκβιομηχάνιση. Σαν να βρισκόμαστε στο τέλος μια εποχής, επιζητώντας, έστω, να ζήσουμε έντονα τις τελευταίες στιγμές της με μερικά αντιπροσωπευτικά δείγματα μιας ευρύτερης τάσης που εξαλείφεται.
Σωστή η πληροφόρηση από το τιμόνι, ικανοποιητικότατα φρένα, και μια γενικότερη ευχάριστη αίσθηση παρούσα. Μεταφραζόμενα σε € όλα τούτα, το μέτρημα σταματά στα 27.700. Δεν είναι λίγα. Από την άλλη δεν είναι λίγα και αυτά που σου προσφέρει. Η εξίσωση γίνεται δυσκολότερη, αν συνυπολογιστεί ότι απευθύνεται σε νέους ανθρώπους, που στις μέρες μας στην Ελλάδα θα δυσκολευτούν να τα συγκεντρώσουν. Αυτό σε τίποτα δεν αναιρεί, τον γοητευτικά αναιδή τρόπο που μπορεί το ST να συμπεριφερθεί.
Η πιο πανηγυρική, η πιο λυρική, η πιο ενθουσιώδης αίσθηση ανήκει στην Mustang των πέντε λίτρων. Αυτό που ακούγεται είναι ο ήχος του βασικού Αμερικάνικου μηχανικού πολιτισμού. Για μας, που δεν αποτελεί βασικό μηχανολογικό συστατικό, μπορεί να ακουστεί και σαν μια καλή, μεγάλη λάντζα που εκτελεί το αγώι από αρόδου. Δεν είναι έτσι. Ο V8 που ζει εργάζεται και αναπνέει κάτω από το κεκλιμένο καπώ είναι μια πανδαισία, μεγέθους, ισχύος και ήχων που σε παραπέμπει σε κάτι διαφορετικό, κάτι μεγαλειώδες.
Κριτήρια ωριμότητας και ικανότητας, διότι η κίτρινη GT είναι ένα αντικείμενο που δεν μπορεί αν περάσει απαρατήρητο. Ακόμα και σε πιο χορτασμένες και περισσότερο ώριμες κοινωνίες. Το σωστό λοιπόν είναι να μην προσδίδει χαρακτηριστικά στον οδηγό που δεν τα έχει, αλλά το αντίθετο. Ο χρήστης να έχει τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται ώστε να την χρησιμοποιεί. Και τα χρήματα δεν είναι ένα από αυτά. Σε κάποιο μικρότερο βαθμό, κάτι τέτοιο ισχύει και για το RS, ενώ τα πράγματα απλοποιούνται πολύ με το ST. Προσωπικά, αν η επιλογή ήταν μια, θα διάλεγα ανυπερθέτως το RS, διότι έχει όλο το πακέτο. Είναι δυνατό, γρήγορο, παιχνιδιάρικο, κατά βούληση και οικογενειακό, δεν πολυπροκαλεί. Αν η επιλογή ήταν δύο από τα τρία, η επιλογή θα ήταν η GT και το ST. Η πεντάλιτρη δια Κυριακάς και εορτάς, εορτάς που εσύ ορίζεις και το ST για τις καθ' ημέραν υποχρεώσεις, εργασία, ώνια και τα υπόλοιπα. To μπλε οβάλ έχει προτάσεις. Εμείς δεν έχουμε τα εχέγγυα. |