Με αφορμή τα 90χρονα της Shell - (Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2016) Print

Ο πολιτισμός του 20ου αιώνα έχει ανάδοχο. Είναι μαύρος, άφθονος,. Έχει ανυπολόγιστη ισχύ, κινεί την οικονομία. Μπορεί να ανατρέπει και κυβερνήσεις, να δημιουργεί κρίσεις αλλά και να προφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Έδωσε επίσης μια άνευ προηγουμένου επιτάχυνση στις ανθρώπινες δραστηριότητες και μίκρυνε τις διαστάσεις του πλανήτη. Τέλος, δημιούργησε ογκώδη θέματα οικολογικής μορφής.

Είναι το πετρέλαιο, ο αποκαλούμενος και μαύρος χρυσός.


.1900.                                  .1930.                           .1948.                           .2016.

Η ύπαρξή, η εξόρυξη, η μεταφορά και η εκμετάλλευσή του άλλαξαν τον πλανήτη. Χρυσός τω όντι και η απορία γιατί, χώρες με πλούσια κοιτάσματα όπως η Αγκόλα, η Νιγηρία, η Αλγερία, η Νιγηρία,  και η Βενεζουέλα ταλανίζονται από σοβαρά οικονομικά προβλήματα, πρέπει να αναζητηθεί στις παγκόσμιες πολιτικές ισορροπίες. Το αυτό και για τον Ιράκ και τη Λιβύη που παρά τον πλούτο των κοιτασμάτων τους αδυνατούν να προσφέρουν στους κατοίκους στοιχειώδεις προοπτικές.

Όπως και να ερμηνευτεί, τα υγρά καύσιμα άλλαξαν την μορφή της ανθρώπινης ζωής κι αν οι πάλαι ποτέ, επονομαζόμενες και ως «επτά αδελφές» (Exxon, Shell, BP, Mobil, Texaco, Gulf και Chevron) ήταν εκείνες που σύστησαν τον παγκόσμιο πετρελαϊκό χάρτη, η Royal Dutch Shell, γνωστότερη ως Shell, έχει τη δική της ιστορία. Δημιουργήθηκε το Φεβρουάριο του 1907, με τη συγχώνευση δυο εταιρειών της Royal Dutch Petroleum Company και της Shell Transport and Trading Company Ltd. του Ηνωμένου Βασιλείου.

 

Στο γύρισμα του 20ου αιώνα, η συχνότητα των αλλαγών ήταν ακόμα υψηλότερη και τον Μάρτιο του 2007 η εφημερίδα «Financial Times» δημοσίευσε  τις νέες επτά αδελφές που είναι οι μεγαλύτερες εθνικές εταιρείες πετρελαίου του κόσμου. Μια κατάταξη που κρίνεται τόσο τα αποθέματα όσο και την παραγωγή. Κατά τους F.C., η κατάταξη έχει ως εξής:
1. SAUDI ARAMCO (Σαουδική Αραβία), 2. JSC GAZPROM (Ρωσία), 3. CNPC (Κίνα), 4. NIOC (Ιράν), 5. PDSA (Βενεζουέλα), 6. Petrobras (Βραζιλία), 7. Petronas (Μαλαισία)

Καταχώρηση στις σελίδες του περιοδικού «Βολάν»,  από το Φεβρουάριο του ’60 (αριστερά) κάνει λόγο για την πείρα μιας παγκόσμιας οργάνωσης. Ένα χρόνο αργότερα βλέπουμε μια υπαίθρια διαφήμιση, σε τοίχο της λεωφόρου Β. Αμαλίας (δεξιά)

Από το ’62 μια μάλλον περίεργη καταχώρηση (αριστερά) που βρισκόταν και στις σελίδες του περιοδικού της Ε.Λ.Π.Α. Συχνά υποστηρικτή απέναντι στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου, το 1966 συμβάλει ιδιαίτερα του Έλληνες συμμετέχοντες στο  ΙΔ' Δ.Ρ.Α. παρέχοντας σημειώσεις διαδρομής (δεξιά). Για όσους δεν θυμούνται, εκείνη την περίοδο, ας αναφερθεί, ότι το road book δεν ήταν υποχρέωση της διοργανώτριας λέσχης. Είχε προηγηθεί η ίδια βοήθεια στο Εαρινό ράλυ της ίδιας χρονιάς.

Φεβρουάριος 1969, πρώτη και τελευταία ανάβαση Καλάμου, που προσμετρούσε στο πρώτο Πανελλήνιο αναβάσεων. Ο Σταύρος Ζαλμάς με υποστηρικτή την Shell θα σημειώσει τον τρίτο χρόνο γενικής χάνοντας μόνο από τις δύο – δύο των Σωτήρη «Είπωρχ» Σοφιανόπουλου και Νίκου Καπετανάκη. Δεν πρέπει να υπάρχει άλλη εικόνα σε ολόκληρο τον κόσμο όπου τα αγωνιστικά αυτοκίνητα γλιστρούσαν μπροστά από γυάλινη προθήκη ψησταριάς εν λειτουργία.


Το 1972 στην πρώτη ίσως επίσκεψη του στο Αεροδρόµιο του Ελληνικού το Concorde, ανεφοδιάζεται με καύσιμα. Την ίδια χρονιά πραγματοποιούνται τα εγκαίνια του νέου ιδιόκτητου μεγάρου γραφείων της Shell στην Καλλιθέα. Παράλληλα, η εταιρεία εισάγει πρώτη στην Ελλάδα το ελαστικό ωράριο εργασίας, ενώ έρχεται στην Ελλάδα και η πιστωτική κάρτα EuroShell, για τη διαχείριση στόλου εταιρειών με φορτηγά ή λεωφορεία.




Εικόνες μιας άλλης εποχής το μικρό πρατήριο στο υψίπεδο της Φθιώτιδα στον Μπράλλο. Οι παλιότεροι θα θυμούνται από τις αναγνωρίσεις των αγώνων την δεκαετία του '70, το εξαιρετικό ταβερνάκι απέναντι που φιλοξενούσε μέρα και νύχτα ταξιδιώτες και αγωνιζόμενους.