Μπλέ Αφρικάνικοι Ουρανοί (04.04.2009) Print

Όλοι όσοι πιστεύαμε πως οι διαφορές γεφυρώνονται, τα πάθη αμβλύνονται και το μέλλον (μας) περιμένει σε κλίμα αισιοδοξίας, μπορούμε (πια) να παραδεχτούμε ότι πέσαμε έξω.

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 οι εκλεκτότεροι ρόκερς και ράπερς τραγούδησαν το “Ain’t gonna be Sun City”. Ήταν ένα εκρηκτικό κομμάτι διαμαρτυρίας, μια καταγγελία για το τεκταινόμενα στη Ν. Αφρική. Λίγα χρόνια ενωρίτερα , ο Peter Gabriel είχε ερμηνεύσει το σπαρακτικό Biko, ελάχιστη υπενθύμιση για έναν ακόμα  μάρτυρα - νεκρό σε μια επίγεια κόλαση.

Σε ότι αφορά την ταξιδιωτική οδηγία των καλλιτεχνών, για το συγκεκριμένο σημείο (Sun  City) δεν έχει ιδιαίτερη αξία, με την έννοια ότι η κατηγορία των πιθανών πελατών προφανώς δεν άκουγαν P.Towsend, B. Sprigsteen, P. Gabriel, P. Simon C. Heidι, L. Reed αυτοί δε που άκουγαν τους παραπάνω, ποτέ δεν θα είχαν ως επιλογή τους το Sun city που δεν είναι παρά ένα μεγάλο, πολυτελές, πλούσιο, πλαστικό κιτς!

Ένας χώρος όπου κατασκευάστηκε για να προσφέρει άνεση, καθισιό, χαλάρωση και ασφαλώς την συγκίνηση του τζόγου σε πελάτες που δεν είναι καθόλου έτοιμοι να ψάξουν για τίποτα άλλο! Ένας τεχνητός παράδεισος στα μέτρα των επιθυμιών των  μεσήλικων επιχειρηματιών και στελεχών με χρόνιες παθήσεις, όπως θα κατέθεταν και οι UB 40.

Παρμένοι Ιάπωνες, Ευρωπαίοι με ύφος, λοιπές αποικιοκρατικές δυνάμεις παρούσες όλες για στιγμές ξενοιασιάς, με ένα βροντερό παρόν στη «διασκέδαση»!Για έναν ελαφρά ταξιδεμένο Μεσόγειο, με το ελάχιστο γούστο, το Sun City φαντάζει ως μια τεράστια ανορθογραφία σαν μια κολοσσιαία καρικατούρα. Αρχιτεκτονικώς είναι ένα κράμα με δανεισμένα στοιχεία από επιρροές ινδικές, (ειδικά το κεντρικό κτίριο που φέρει το όνομα «παλάτι της χαμένης πόλης.»), γενικότερα ασιατικές ακόμα και νοτιοαμερικάνικες.

 

Άπειρα τετραγωνικά, θεόρατο εσωτερικό ύψος, επιβλητικοί τρούλοι, και έντονη παρουσία του υγρού στοιχείου, με ρυάκια, σιντριβάνια, λίμνες, πισίνες, ποταμάκια! Πλαστικοί κροκόδειλοι θα συμπληρώσουν το ντεκόρ σε μονοπάτια που παραπέμπουν στη ζούγκλα, βρυχηθμοί από άγρια ζώα, δονήσεις σεισμών, φλόγες και τεράστιες πύλες θα επιχειρήσουν να εντυπωσιάσουν.


Η πιο ξεχωριστή επινόηση βέβαια, είναι η κοιλάδα των κυμάτων η οποία δεν είναι παρά μια τεχνητή παραλία, όπου σε ένα σημείο σταματά η άμμος και ξεκινά στο ίδιο (περίπου) χρώμα ένα είδος τσιμεντοκονίας. Μια περιοχή γύρω στα 25 στρέμματα όπου βαθαίνει προοδευτικά  και είναι πλημμυρισμένη από (γλυφό) νερό.

Το σκηνικό συμπληρώνεται από τεχνητά κύματα και οι κραυγές των λουομένων αποδεικνύουν την ευχαρίστησή τους.Γήπεδα γκολφ, τένις, σκουός, θαλάσσια σπορ (σε λίμνη) στην ημερησία διάταξη, συμπλέγματα κατοικιών, ξενοδοχείων για κάθε (αξιοπρεπή) προϋπολογισμό, και δεκάδες δραστηριότητες σε αντίστοιχες εγκαταστάσεις. Θέση κορυφαία, δεσπόζουσα, τόσο ρυμοτομικώς όσο και οικονομικώς καταλαμβάνει το καζίνο.

 

Ο ναός του τζόγου φέρων την μυθική ονομασία jungle casino δέχεται καθημερινώς και κάθε ώρα θυσίες κάθε βαλαντίου, διαθέσιμος πάντα στην ματαιότητα, στην απληστία, στην κοροϊδία. Χαρακτηριστική η εικόνα γιαπωνέζας μάνας πλήρως απορροφημένης μπροστά στα slot machines (κουλοχέρηδες εις την ελληνική και dream machine κατά τη επιθυμία των εκεί κρατούντων) με το βλαστάρι της αποκοιμισμένο στην αγκαλιά της! Τα ίδια περίπου επικρατούν και στο Montecasino, δυο εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από το sun  City.

Συνορεύοντας με ξενοδοχείο 5 αστέρων δεν είναι παρά μια αντιγραφή ενός Τοσκανικού τοπίου σκηνικού, μια μικρή πολιτεία κατασκευασμένη με κτίρια βουτηγμένα σε αναγεννησιακούς ρυθμούς, όπου τα καταστήματα λειτουργούν κανονικά στο ισόγειο και οι κατοικίες στον πρώτο όροφο έχουν πλαστικά ομοιώματα κατοικίδιων ζώων, μπουγάδες, έπιπλα, και γενικότερα μια πλαστή υποψία ζωής για να δώσει το απαιτούμενο χρώμα. Σε κάποιες γωνιές έχει αποτυπωθεί μια μικρή κατάρρευση του σουβά για να δώσει ψευδαίσθηση από παλαιότητα Στο τέλος του σκηνικού φυσικά το καζίνο με ντεκόρ ζωγραφισμένα ηλιοβασιλέματα σε έντονες κόκκινες ανταύγειες, δέντρα πλαστικά και 24ωρη λειτουργία.

Όλα τα παραπάνω είναι στεγασμένα κάτω από ένα τεχνητό ουρανό (με αραιή συννεφιά σε κάποια σημεία), και πλαστικά περιστέρια σε μερικά ακροκέραμα!Στον παραπάνω εφιάλτη εννοείται ότι δεν εισέρχεται ο πάσα ένας, ενώ άπαντες περνούν από ανιχνευτή μετάλλων!

«Καλώς ήλθατε σε μια εμπειρία που δεν είχατε ξανά, που θα την  θυμόσαστε σε όλη σας τη ζωή.  Καλώς ήλθατε σε έναν κόσμο όπου η ζωή είναι πανέμορφη»

είναι η ετυμηγορία των διαφημιστικών φυλλαδίων για αυτές τις εγκαταστάσεις. Το πραγματικό μπερδεύεται με το φανταστικό, το αληθινό με το ψεύτικο, το χρήμα με το κιτς, και η ισορροπία χάνεται.

Όλα τα παραπάνω προφανώς δεν είναι Ν. Αφρική! Θα μπορούσαν να βρίσκονται στη Φλόριντα, στο Λουτράκι, στη Κυανή ακτή, στο Κουβέιτ.

Ν. Αφρική είναι η υγρασία, το κρύο της Σαβάνας την ώρα της ανατολής, και ότι έχει περισσέψει από μια πανίδα περήφανη.

Ν. Αφρική είναι μια σειρά από ανεπανάληπτα χρώματα, στεφανωμένα από τους πιο μπλε ουρανούς της πλάσης.

Είναι η ντόπια παράδοση που χορεύει στους δρόμους στους ρυθμούς της για λίγα ράντ.

Είναι άλλο ένα καλό παράδειγμα, κακής διαχείρισης πλούσιων φυσικών πόρων και άθλιας πολιτικής σε μεγάλες ακαλλιέργητες λαϊκές μάζες.

Είναι επίσης το βασίλειο του ηλεκτροφόρου σύρματος. Σε κάθε κατοικία, κτίριο, επαγγελματική στέγη, τουλάχιστον στην ευρύτερη περιοχή του Johannesburg αμέσως πάνω από την κτιστή περιμετρική μάντρα τα ηλεκτροφόρα σύρματα υπογραμμίζουν τα πρωτοφανή μέτρα ασφαλείας.

Είναι γκέτο, ογκώδη δυσεπίλυτα οικονομικά προβλήματα, και πρωτοφανής εγκληματικότητα, παρά το γεγονός ότι παραμένει μια πλούσια με κάθε έννοια γη!Είναι, ότι σε 10 χρόνια το εν τρίτον του πληθυσμού θα έχει νοσήσει από τον υιό του HIV. Είναι μια ακόμα περίπτωση όπου το παιχνίδι παίζεται ερήμην των παικτών, και τα αποτελέσματα δεν μπορεί παρά να είναι απρόβλεπτα, βίαια, δυσάρεστα.

Όλα τα παραπάνω είναι πολύ βαριά, πολύ σοβαρά για να ξεγελαστούν, να ξεπεραστούν από τους μοναδικούς μπλε ουρανούς εκεί στο νότιο κέρας της Αφρικανικής ηπείρου!

 

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Car & Driver τ. 150 Μάιος 2002