Οι Ελληνικές στιγμές του Paddy – (Τρίτη 26 Ιουλίου 2022) Print

Απών, είναι πλέον, από τον μάταιο κόσμο μας, ο γεννημένος στο Belfast το 1933, Paddy Hopkirk διακεκριμένη περσόνα του παγκόσμιου μότορσπορ. Ανήκε σε εκείνη τη γενιά των οδηγών στα πρωτόλεια βήματα του επαγγελματισμού, που συμμετείχαν και επικρατούσαν στα ράλυ του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, στις 24 ώρες του Le Mans, στις φοβερές αναμετρήσεις του Targa Florio, αλλά και στους μαραθώνιους αγώνες Λονδίνο – Σίδνεϊ, ή Λονδίνο – Μεξικό. Εποχές ξεχασμένες όσο και μοναδικές.


O Ιρλανδός, ταν μέλος των τριών σωματοφυλάκων της British Motor Corporation, μαζί με τους Φινλανδούς Timo Timo Mäkinen και Rauno Aaltonen. Δεν περιορίστηκαν στο να πρωταγωνιστήσουν στο χώρο των ευρωπαϊκών ράλυ, αλλά άθελά τους συνέτειναν στη δημιουργία πολιτιστικής κίνησης. Το κυρίαρχο εργαλείο για αυτό ήταν το mini, το όχημα που σχεδίασε ο Σμυρνιός Αλεκ Ισιγώνης. Έγινε αναπόσπαστο κομμάτι των swinging sixties, άλλο ένα βήμα σε εκείνη την πρωτόγνωρη συνθήκη ελευθερίας.

Οι αγωνιστικές του επιτυχίες που ήρθαν απέναντι σε μεγαλύτερα και ισχυρότερα αυτοκίνητα δημιουργώντας έτσι μια δημοφιλή, νεανική, παγκόσμια εικόνα. Το 1969, όταν πια μοιραία έσβηνε το αγωνιστικό άστρο του mini, κράτησε τον πρώτο ρόλο και σε μια ταινία, σταθμό αποθέωσης της νέο - βρετανικής κουλτούρας. The Italian job, ήταν ο τίτλος. Θυμόμαστε την παρουσία του P. Hopkrk στην Ελλάδα, από τη διετία 1966 – 1967, και τις δυο νίκες του στο Δ.Ρ.Α. που έγιναν μια.

 

Μάιος 1966, στρατιωτικό αεροδρόμιο Δεκέλειας. Προτελευταία δοκιμασία του ΙΔ΄ Δ.Ρ.Α. ο τριαντάλεπτος αγώνας ταχύτητας. Ο Paddy Hopkirk χαμογελαστός έξω από το δεξιοτίμονο Cooper S. Ακόμα δεν έχουν εκδοθεί τα επίσημα αποτελέσματα και πιστεύεται ότι είναι ο νικητής. Από το βρετανικό όχημα έχουν αφαιρεθεί τα επιπλέον φωτιστικά στοιχεία και η ποδιά του κάρτερ ώστε να είναι πιο ελαφρύ.


Λίγες ώρες αργότερα είναι έτοιμος και για την τελευταία δοκιμασία, την μήκους δέκα χιλιομέτρων ανάβαση Πάρνηθας. Τόσο ο αγώνας ταχύτητας στο Τατόι όσο και η ανάβαση Πάρνηθας είχαν μικρή σημασία και εξυπηρετούσαν κυρίως τις σπάνιες περιπτώσεις ισοβαθμίας. Παράλληλα όμως έδιναν την δυνατότητα στους φίλους των αγώνων να αντικρίσουν τους πρωταγωνιστές από κοντά, καθώς η πρόσβαση κατά τη διάρκεια του αγώνα ήταν πολύ δύσκολη.

 

Ιδού και την ώρα της δράσης, στρίβοντας σε μια από τις πέντε αριστερές φουρκέτες της Πάρνηθας με τρόπο που δείχνει ότι δεν ήταν και τόσο αδιάφορη η εμφάνισή του.

 

Κοστουμαρισμένος με το τσιγάρο ανά χείρας, άλλες εποχές γαρ, συνομιλεί με τον Κώστα Δούκα αντιπρόσωπο, τότε, της B.M.C. στην Ελλάδα. Στις εγκαταστάσεις της αντιπροσωπείας στο νο 112 της λεωφόρου Συγγρού διοργανώνονταν εκδηλώσεις για την προβολή των  επιτυχιών των βρετανικών αυτοκινήτων, ειδικά την εποχή της αγωνιστικής τους ακμής.

 

Σχεδόν πέντε μήνες καθυστέρησε η απόφαση για την έκδοση των τελικών αποτελεσμάτων του ΙΔ΄ Δ.Ρ.Α. Ιδού η πρώτη τριάδα όπως προκύπτει από επίσημο έγγραφο της Λέσχης και των αποφάσεων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου, που δεν έκανε δεκτή την έφεση του P. Hopkirk.

 

Το Δ.Ρ.Α. εκείνες τις εποχές ήταν μεγάλη δοκιμασία για τις αντοχές των αυτοκινήτων. Πόσω μάλλον για τα mini που με τροχούς των δέκα ιντσών έπρεπε να επιβιώσουν σε σκληρούς χωματόδρομους με υψηλές μουαγιέν. Από την άλλη μεριά η ελευθεριότητα της τεχνικής βοήθειας οπουδήποτε, βοηθούσε τα πολύπαθα τετράτροχα να αντεπεξέλθουν. Στην εικόνα οι μηχανικοί του Abington του αγωνιστικού τμήματος της B.M.C. στην εξέλιξη του ΙΕ' Δ.Ρ.Α. τον Μάιο του 1967, έχουν ακουμπήσει με το πλάι το Cooper S των Hopkirk - Grellin, μια πάγια τακτική εκείνη την εποχή, και εργάζονται στην κοιλιά του αυτοκινήτου.

 

Με το νο 89 στο ΙΕ΄ ήρθε να επιτύχει αυτό που μια υπερβολική τυπολατρία, αν όχι αδικία του στέρησε την προηγούμενη χρονιά. Και τα κατάφερε. Ήταν ο μόνος οδηγός με Cooper που κατέκτησε την νίκη στο Δ.Ρ.Α. Στην εικόνα στο τελευταία χιλιόμετρα του δύσκολου κομματιού Κέδρος - Μακρακώμη.

 

Η ώρα της ανταμοιβής μετά την νίκη στο ΙΕ΄. Λόφος Φιλοπάππου και ο τότε βασιλιάς Κωνσταντίνος στην τελευταία του παράσταση σε τελετή απονομής του Δ.Ρ.Α. καθότι λίγους μήνες αργότερα εγκατέλειψε την Ελλάδα, απονέμει στους Paddy Hopkirk - Ronald Crellin τα έπαθλα των νικητών. Αριστερά στο κάδρο ο Κώστας Μπέμπης δεξιά ο Αλέξανδρος Κανελλόπουλος, στελέχη της Ε.Λ.Π.Α. και η Σύλβα Κοκκαλάνη γραμματέας και ψυχή του αγωνιστικού τμήματος της Λέσχης.