Γαλάζια Ραψωδία - (Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016) Print

Δεκαοκτώ χρόνια μετά την παρουσίαση του μοντέλου και δεκατέσσερα μετά το πρώτο RS, έρχεται και το πρώτο τετρακίνητο, ό,τι καλύτερο έχουν δει τα μάτια μας, ό,τι πληρέστερο έχουν νιώσει οι αισθήσεις μας.

Το παρελθόν στοιχειώνει το παρόν και σε κάποιο βαθμό ορίζει το μέλλον. Έτσι ο ρόλος του Focus ήταν ευθύς εξ' αρχής δύσκολος καθώς ήρθε να διαδεχθεί την επιτυχία ενός Escort. Επιτυχία τόσο σε εμπορικό επίπεδο όσο και σε αγωνιστικό.


Η επιτυχία του Escort στους αγώνες δεν οφείλεται τόσο στο πλήθος των νικών ή των τίτλων που αποκόμισε, αλλά στην καθολική αποδοχή του, ως ένα όχημα που πρόσφερε χαρά στο πλήρωμα, θέαμα στον θεατή και μπορούσε εύκολα να τραβήξει έναν οποιοδήποτε χειριστή στο παραπάνω σκαλοπάτι. Τέλος, είχε ευρεία βάση. Τόσο με τοπικά κριτήρια, όσο και ότι δεν αποτέλεσε αντικείμενο κλειστής εργοστασιακής πολιτικής. Ήταν ένα προϊόν αιχμής και ταυτόχρονα πλατιάς κατανάλωσης.

Το νέο τετρακίνητο Focus RS, ήρθε κι αυτό, σαν ένα ακόμα χαρακτηριστικό της Ford, να παράγει αυτοκίνητα που χαρακτηρίζονται για την διαφορετικότητά τους, την ικανότητα τους να γεμίζουν χαρά τον απαιτητικό χειριστή. Είχαμε τη χαρά να το γνωρίσουμε, να το πρωτοδηγήσουμε στην Ισπανία τις δυο πρώτες μέρες του φετινού Φλεβάρη. Μας περίμεναν στο πάρκινγκ του αεροδρομίου της Βαλένθια, που είχε πλημμυρίσει από το έντονο γαλάζιο χρώμα τους. Γαλάζια ραψωδία για να δικαιολογήσουμε και τον τίτλο.


Ο George Gershwin την έγραψε στα 26 του χρόνια, μέσα σε τέσσερις εβδομάδες, αποτέλεσε κάτι ανάμεσα σε μουσικό καλειδοσκόπιο της Αμερικής και μουσικό πορτρέτο της Νέας Υόρκης, ενώ καθιέρωσε τη φήμη του συνθέτη. Έκτοτε έχει γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή Αμερικάνικα κονσέρτα. Όταν γράφτηκε το Rapsody in blue, ο Henry Ford ήταν 61 χρονών, και η Ford Motor Company, είχε ήδη κάνει την μεγαλειώδη είσοδο της στην αυτοκινητoβιομηχανία με το Model T, την γραμμή παραγωγής και την επινόηση της μαζικής χρηματοδότησης. Ατυχώς για τον συνθέτη, θα αποχωρήσει από τα εγκόσμια στα 38 του, το '37, δέκα χρόνια πριν τον ιδρυτή της Ford που θα έβλεπε το δημιούργημά του να γιγαντώνεται. Πολύ Αμερικάνικα όλα αυτά!



Στην Βαλένθια, λοιπόν,
σε ανοικτό δρόμο στην πίστα Ricardo Tormo την επόμενη, διανύσαμε τα πρώτα μας χιλιόμετρα με το νέο Focus RS. Η πρώτη εντύπωση ήταν υπερθετική. Θυμίζv τα λόγια: «Όλα όσα διαβάσαμε από τους συντελεστές που το επιμελήθηκαν, φαίνεται να είναι ακριβή. Εχουν κάνει καλή δουλειά. Εχουν υπηρετήσει σωστά την ιδέα. Ακουμπάς πάνω του. Το πρώτο τετρακίνητο Focus RS τρέχει πάνω σε ένα μονοπάτι σωστών αναλογιών ανάμεσα σε ένα όχημα επιδόσεων και σε ένα αυτοκίνητο που μπορεί να ταιριάξει τόσο σε ένα σοβαρό κάτοχο, όσο και σε έναν ατίθασο χειριστή.»



Την επόμενη μέρα ήρθε η δοκιμή στο κλειστό και αυστηρό περιβάλλον της πίστας, για να συνταχθεί εύκολα με την πρώτη εντύπωση. Έτσι, σημειώσα:
«Η πίστα είναι σαν το σανίδι της θεατρικής σκηνής, με την έννοια ότι πολύ λίγα πράγματα, μπορούν να κρυφτούν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το καλύτερο ξεχωρίζει αυτοστιγμή από το καλό, το ανθεκτικό διαφέρει άμεσα από το παθητικό, το αυθεντικό, διαγράφει το δήθεν. Το νέο τετρακίνητο Focus RS, αποκαλύπτει σε αυτό το χώρο το πραγματικό του πρόσωπο. Είναι ένα καλοδουλεμένο, αξιόπιστο, δυνατό, ευχάριστο σύνολο. Σου κάνει τα χατίρια, σου προσφέρει χαρά, συγχωρεί και κάποιες υπερβολές».

Στην Ελλάδα.
Με τέτοιες εικόνες, συνοδευόμενο έφτασε στον τόπο μας, μαζί με το ερώτημα αν θα μετέφερε όλη εκείνη την πρώτη υπερθετική εντύπωση.
Ξεκινώντας από την εμφάνισή του, με τις φτερούγες και τον διαχύτη, την εξίσου επιθετική μάσκα, είναι ένα σύνολο που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Για να το βάλουμε στο επίπεδο καθημερινής εμπειρίας ήταν σαφές πόσο προσέλκυσε τα βλέμματα. Πιτσιρικάδες πάνω σε δίτροχα, που ενθουσιωδώς προέτρεπαν για θορυβώδεις εκκινήσεις, πυροσβέστες πάνω στα βουνά που βουνά που ζητούσαν πληροφορίες, ποδηλάτες που ασθμαίνοντες  ρωτούσαν: «ο καινούργιο το τετρανίκητο είναι;» και λοιπές δημοκρατικές ανήσυχες δυνάμεις που πολλαπλώς έδειξαν το ενδιαφέρον τους, στοιχειοθετούν την εικόνα αλλά και την πληροφόρηση που έχει ο κόσμος.



Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, είναι η προσέγγιση που εισπράττεις όταν δουλεύει θυμωμένα. Είναι οι ανάσες και τα σκασίματα του κινητήρα, αυτά για τα οποία  ο Raj Nair, αντιπρόεδρος στο τμήμα της βελτίωσης  είχε εκφράσει την άποψή του ότι ήθελαν βελτίωση, όταν τα αυτοκίνητα προπαραγωγής δοκιμάζονταν εξαντλητικά στην πίστα του Lommel στο Βέλγιο.

Παρά το γεγονός της αγωνιστικής εμφάνισης και συμπεριφοράς, συγκεντρώνει πολλά στοιχεία καθημερινού ή οικογενειακού αυτοκινήτου. Κατ' αρχάς το τετράπορτο της υπόθεσης, το προστατευτικό πλαστικό για να μην τραυματίζονται οι πόρτες, η δυνατότητα να κινηθεί με ασφάλεια στο normal πρόγραμμα, χωρίς απαιτήσεις οδηγικών γνώσεων, του προσφέρουν και αυτή την ταυτότητα.



Ξεκινήσαμε διστακτικά την πρώτη μας επαφή σε ανοικτά, γρήγορα κομμάτια μέχρι να θυμηθούμε το πως ακριβώς συμπεριφέρεται. Ο συνδυασμός τετρακίνησης, που βασίζεται σε ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα με δύο πολύδισκους συμπλέκτες και η ύπαρξη του Twinster στον πίσω άξονα το διαφοροποιεί από όλες τις εμπειρίες μας με τετρακίνητα.
Η δυναμική συμπεριφορά του συστήματος της GKN, μας προσφέρει μια άλλη οδηγική προσέγγιση, η οποία αποκτά ακόμα μεγαλύτερη διάσταση από το συντελεστή τριβής της ασφάλτου.

Συγκεκριμένα, όσο πιο χαμηλός είναι, τόσο πιο παιχνιδιάρικο γίνεται. Χωρίς όμως να παίρνει μεγάλες γωνίες, χωρίς να χάνει χρόνο προσπαθώντας να περάσει τη ροπή στους ολισθαίνοντες τροχούς. Σε αυτό το σημείο, ας θυμηθούμε πως συγκροτείται και πως εργάζεται το σύστημα μετάδοσης της, όπως το εξηγεί ο αντιπρόεδρος της GKN Ray Kuczera: «Δεν υπάρχει διαφορικό, έχει αντικατασταθεί, από τους δίδυμους συμπλέκτες (twin clutches), για αυτό και το αποκαλούμε Twinster, αλλά το μοναδικό θέμα που η Ford ήθελε από εμάς να κάνουμε για το σύστημά τους ήταν να παρουσιάσουμε αυτό το συγκεκριμένο σύστημα κατανομής ροπής.



Όλα τούτα, να θυμίσουμε ότι τοποθετήθηκαν στην πλατφόρμα του Kuga γιατί αυτή μπορούσε να δεχτεί τετρακίνηση και σύμφωνα με τον Tyron Johnson, αν δεν υπήρχε το Kuga, δεν θα μπορούσε να υπάρξει ούτε το τετρακίνητο Focus RS.
Αν γράφαμε ότι είναι το πιο ευχάριστο τετρακίνητο που έχουμε οδηγήσει, δεν θα ήταν ούτε υπερβολή, ούτε ανακρίβεια. Έχει την δυνατότητα να οδηγηθεί σχεδόν με όποιο τρόπο θελήσει ο χειριστής του και επιτρέψτε μας το σχόλιο, ότι αυτή ακριβώς είναι η μοναδικότητα του. Μπορείς να του συμπεριφερθείς σαν προσθιοκίνητο χωρίς γωνίες ανοίγοντας την τροχιά του ή ουδέτερα ως ευθύβολο τετρακίνητο, αλλά ακόμα και με μικρές γωνίες ολίσθησης ως πισωκίνητο, ή με συνδυασμούς όλων των παραπάνω σε μια όμορφη τομή ανάμεσα στη χαρά και στο κυνήγι του χρόνου.

Δισκόπλακες 350 mm, οι μεγαλύτερες που τοποθετήθηκαν ποτέ σε RS, με δαγκάνες που φέρουν πιστόνια 38 mm, εξασφαλίζουν την επιβράδυνση. Επανασχεδιασμένοι είναι οι αυλοί που ψύχουν τα φρένα. Σε συνεργασία με τη Michelin τα νέα Ford Focus RS εξοπλίζονται αποκλειστικά με ελαστικά Michelin Pilot Super Sport, σε διάσταση 235/35-R19. Άριστα τα μπάκετ της Recaro, κατά περίεργο λόγο όμως, αυτό του οδηγού ήταν ψηλά τοποθετημένο και χωρίς δυνατότητα ρύθμισης.

Όπως όμως για πρώτη φορά χρησιμοποιείται τετρακίνηση σε RS, έτσι τοποθετείται για πρώτη φορά και ο 2,3 λίτρων κινητήρας EcoBoost, που είναι ίδιος με αυτόν που χρησιμοποιείται στην «μικρή» Mustang. Το αποτέλεσμα της εξέλιξης μιας ομάδας μηχανικών του τμήματος Ford Performance ήταν οι 320 ίπποι της έκδοσης για την Mustang να ανεβούν στους 350.

Ο συνδυασμός της ισχύος και της τετρακίνησης, που δεν μπορούμε να φανταστούμε για πιο λόγο δεν θα αφήσει κάποιους ευχαριστημένους, είναι διαχειρίσιμο, μέσα από την επιλογή τεσσάρων προγραμμάτων, τα ονόματα των οποίων είναι απολύτως περιγραφικά για αυτό που προορίζονται: Normal, Sport, Track, Drift. Αναρτησιακά, στη ρύθμιση race είναι πολύ ευαίσθητο αλλά και πολύ ακριβές. Μεταφέρει και την παραμικρή πτυχή της ασφάλτου, διαβάζει λεπτομερώς τα δεδομένα και δίνει τις πληροφορίες που χρειάζονται στον χειριστή. Κουραστικό ίσως για μεγάλες αποστάσεις ανοιχτού δρόμου, καθώς εδώ, οι ρυθμίσεις είναι κατά 40% πιο σφικτές σε σχέση με τη θέση Normal.
Αλλά υπάρχουν και τα υπόλοιπα προγράμματα, που προσφέρουν σε οδηγό και επιβάτες μεγαλύτερη άνεση.

Τέλος, σοφά αποφασίστηκε η τοποθέτηση εξατάχυτου μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων της Gedrag. Θυσιάστηκαν, ίσως, μερικά δέκατα στις τιμές επιτάχυνσης, αλλά θα προσέθεταν 28 κιλά βάρους και θα αφαιρούσαν άγνωστη ποσότητα διασκέδασης.

Η κυλινδροκεφαλή κατασκευάζεται από κράμα με αυξημένη αντοχή σε υψηλότερες θερμοκρασίες, ενώ τοποθετήθηκε πιο ανθεκτική φλάντζα. Το μπλοκ των κυλίνδρων χρησιμοποιεί χιτώνια από χυτοσίδηρο υψηλής αντοχής. Η αναπνοή του κινητήρα έχει βελτιωθεί χάρη στη νέα σχεδίαση της πιο ελεύθερης εισαγωγής και στο μεγαλύτερης διαμέτρου σύστημα εξαγωγής με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πεταλούδα. Νέος επίσης είναι ο υπερσυμπιεστής twin-scroll χαμηλής αδράνειας, ενώ ο εναλλάκτης θερμότητας είναι μεγαλύτερος.

...το λοιπόν
Το πρώτο τετρακίνητο Focus RS, ήρθε στην Ελλάδα, το οδηγήσαμε και μας κατέκτησε. Είναι ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει υψηλή τεχνολογία, αγωνιστική παράδοση και μπορεί να προσφέρει απλόχερα επιδόσεις και κυρίως ευχαρίστηση. Δείχνει και είναι επιθετικό, ταυτόχρονα όμως μπορεί να οδηγηθεί και από έναν άπειρο. Τι άλλο να επιθυμήσουμε από ένα τετράτροχο; Μια προσιτή τιμή, αν και αυτό, ατυχώς, δεν έχει να κάνει με τις αυτοκινητοβιομηχανίες ή τους αντιπροσώπους τους, αλλά με τα ελλείμματα του Δημοσίου και του κοινού νου.