Ιστορίες του Δ.Ρ.Α.

Εικόνες, ιστορίες, κομμάτια από το παρελθόν, πασπαλισμένα με την χρυσόσκονη άλλων εποχών.

Μαζι με απόψεις και σχόλια για το τι και πως έγινε. Για το τι γεννήθηκε και το πως χάθηκε.

Για το πως έσβησε αυτό η ιστορία με το όνομα Διεθνές ράλυ Ακρόπολις.



Περί (μη) Δ.Ρ.Α. ο λόγος – (Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2019) PDF Print E-mail

Η είδηση της παραμονής του Δ.Ρ.Α. έξω από το καλεντάρι του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος και για το 2020, θορύβησε το χώρο. Μοιραία τα βέλη θα στραφούν κατά της Ομοσπονδίας και η κριτική θα κορυφωθεί. Στο ερώτημα αν είναι υπεύθυνη, η απάντηση είναι καταφατική. Όχι γιατί το έχασε. Αλλά γιατί το προσπάθησε. Ας γίνει πιο σαφές το νόημα με το παρακάτω κείμενο, μαζί με μια μικρή συλλογή από εικόνες του παρελθόντος.

Μάιος ’76. Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Εκκίνηση 23ου Δ.Ρ.Α. Ο πληρέστερος Έλλην ράλυμαν, Τάσος «Σιρόκο» Λιβιεράτος, με το αγαπημένο αγωνιστικό του outifit, μπεζ κοτλέ πανταλόνι, γαλάζιο υποκάμισο, συνομιλεί με τον J. Jaubert, συνοδηγό του J. Ragniotti. Στο πλάνο δεσπόζει η επιβλητική μορφή της Α310, στα χρώματα της τσιγγάνας.

Προηγήθηκε το γαλλικό πλήρωμα, μετά την εγκατάλειψη των τριών Stratos, εκείνη τη χρονιά, αλλά το Ακρόπολις φάνηκε σκληρότερο από το ντελικάτο κουπέ. Αντίθετα, ο «Σιρόκο», σε ακόμα μια λαμπρή εμφάνιση, τερμάτισε, όπως και την προηγούμενη χρονιά στην εξόχως τιμητική δεύτερη θέση, υποτασσόμενος  στο πελώριο ταλέντο ενός πρωταθλητή Ευρώπης, με ένα άθραυστο αυτοκίνητο. Στο συνδυασμό Harry -Sputnik- Kallstrom - 160 J. (φωτό αρχείο Φ.Φ./Γ.Κ.)


Ξεκινούμε από το εκπονηθέν δελτίου Τύπου που μας κάνει γνωστή την είδηση. Αν, αν λέμε, είχε πληκτρολογηθεί από κάποιον, τάχα γνώστη, σύμβουλο του γ.γ.α. θα ήταν λιγότερο κολακευτικό για την κυβέρνηση. Ο Σάββας Κωνσταντόπουλος του «Ελ. Κόσμου», έγραφε, επί επταετίας πιο αυστηρά για τον πρόεδρο της «εθνικής κυβερνήσεως».

Tι είναι τούτο το πράγμα; Αδικαιολόγητος λιβανωτός, απέναντι σε μια Πολιτεία, που στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι αδιάφορη και οικονομικώς τουλάχιστον αφερέγγυα, για το συγκεκριμένο θέμα. Γίνεται αντιληπτή η απόπειρα της Ομοσπονδίας να κρατήσει ισορροπίες. όπως:

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (12/12): Από τον Αλέξανδρο στον Αλέξη – (Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019) PDF Print E-mail

Μάιος του ’53. Πρωθυπουργός στην Ελλάδα είναι ο Αλέξανδρος Παπάγος. Εγκατέλειψε τις νομικές σπουδές προς χάριν της στρατιωτικής εκπαίδευσης στις Βρυξέλες και στην Υπρ. Αρχιστράτηγος του Στρατού Ξηράς στον πόλεμο του ’40, συνελήφθη το ’43 από τις Γερμανικές δυνάμεις Κατοχής, έκανε και ένα tour στο Dachau . Το Γενάρη του ’49, ανέλαβε την αρχηγεία του Εθνικού Στρατού στο τελικό στάδιο του Εμφυλίου. Τον Νοέμβριο του ’52, στα 69 του χρόνια, ορκίστηκε πρωθυπουργός μετά την ευρεία νίκη που πέτυχε ο Ελληνικός Συναγερμός, κόμμα που είχε ιδρύσει. Για μερικούς, είναι η Ελληνική εκδοχή του Charles de Gaulle.


Μάιος του ’18. Πρωθυπουργός είναι ο Αλέξης Τσίπρας. Ο πρώτος πρόεδρος Ελληνικής κυβέρνησης, γεννημένος, μετά την μεταπολίτευση. Κνίτης στα μικρά του, πρωταγωνιστής στις καταλήψεις σχολίων επί πρωθυπουργίας Κ. Μητσοτάκη, οργανωμένος συνειδητά στην Αριστερά. Πολιτικός μηχανικός από το Μετσόβιο, ακολουθεί εξ απαλών ονύχων, δυναμική τροχιά στο πολιτικό χώρο. Μέσα στο ’15, στα 41 του χρόνια, κερδίζει δυο εκλογικές αναμετρήσεις, προχωρά σε δημοψήφισμα, το αποτέλεσμα του οποίου στην πράξη, ανατρέπει. Διανύει το τρίτο έτος της πρωθυπουργίας του, η οποία βαδίζει πάνω σε πρωτόγνωρες συνθήκες, με έντονες αμφισβητήσεις.

Αυτά τα εξηνταπέντε χρόνια, σημάδεψαν τον τόπο, σήμαναν μεγάλες αλλαγές και ανατροπές, ασφαλώς ήταν πιο ήπια, από τα προηγούμενα 65 και όπως νομοτελειακά συμβαίνει, σε αυτό το διάστημα χάθηκαν πράγματα, γεννήθηκαν άλλα.  Ανάμεσά τους και το Δ.Ρ.Α. Το '53 με Ελληνικά και γαλλικά στοιχεία, αλλά και τη λέξη Ακρόπολις σε εισαγωγικά. Το '18 με επίσημο πρόγραμμα, σωρεία χορηγών και δικό του ιστότοπο.

Κλείνοντας το φετινό αφιέρωμα, μια τελευταία ματιά, στην τύχη και στην πορεία του, από το 1953 που ξεκίνησε την τροχιά του, μέχρι το 2018, που διοργανώθηκε ο τελευταίος, μέχρι στιγμής, αγώνας.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (11/12): Καθώς κυλά ο χρόνος – (Τρίτη 4 Ιουνίου 2019) PDF Print E-mail

Αμείλικτος, πανδαμάτωρ ακούμε για αυτόν και επιστημονικώς: «η ακαθόριστη κίνηση της ύπαρξης και των γεγονότων στο παρελθόν, το παρόν, και το μέλλον, θεωρούμενη ως σύνολο». Με μια λέξη ο χρόνος.

Τα θυμόμαστε όλα τούτα, κοιτώντας με νοσταλγία, μια εικόνα πενήντα έξι ετών. Ένα τρυφερό στιγμιότυπο ενός Σουηδού και μιας Βρεττανής σε ένα νεφελώδες πρωινό του Μαίου του 1963, στην Ελληνική πρωτεύουσα. (φωτό Φ.Φ./Γ.Κ.)

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (10/12): Η τελευταία δεκαετία του αιώνα – (Κυριακή 2 Ιουνίου 2019) PDF Print E-mail

Η δεκαετία του ’90, θα επέμβει ακόμα πιο δραστικά στο χώρο του WRC, και μοιραία στην μορφή του Δ.Ρ.Α. Επιχειρείται, και προοδευτικά πραγματοποιείται, η προσαρμογή των αγώνων σε τηλεοπτικό προϊόν. Αν ο θεσμός απαιτεί ολοένα και περισσότερα κεφάλαια για να επιβιώσει και να τραφεί, η τι – βι είναι πρόθυμη να βρει τον τρόπο.

Στην εικόνα (του Τ.Α.) από το 44ο, τα service park είναι μια πραγματικότητα. Στο Impreza του πρώτου Έλληνα εκείνης της χρονιάς εργάζονται επτά άτομα, του Γιώργου "Γάτου" Κατσούλα πρωταστατούντα στον εμπρός δεξι τροχό. Το πλήρωμα μόλις που διακρίνεται στο άκρο δεξιά. Καθιστός ο Γ. Αλβανός, όρθιος με τα κοντά ο Α. Βωβός.

 

Η προβολή. Η ρεκλάμα. Τι να σου κάνουν μερικές χιλιάδες θεατών στις ειδικές, όταν μπορεί να έχεις εκατομμύρια τηλεθεατές και πιθανούς καταναλωτές.  Αυτοκίνητα, ελαστικά, λιπαντικά, καπνά, υπηρεσίες όλα τα αγαθά του καταναλωτικού κόσμου προβάλλονται και αναζητούν πελάτες. Η τηλεόραση είναι μια αχανής εμπορική πλατφόρμα, ένα σκηνικό ευκαιριών και εμπορίας τηλεοπτικού χρόνου.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (9/12): Από το Β στο Α – (Παρασκευή 31 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Με την είσοδο της δεκαετίας του ’80 πολλά πράγματα θα άλλαζαν. Και θα άλλαζαν πολύ γρήγορα, πολύ θεαματικά και πολύ θορυβωδώς. Δυστυχώς, στην πορεία του χρόνου οι αλλαγές αυτές, θα έφερναν και απώλειες.

Η εποχή του gr.B. σβήνει ζοφερά, στο τέλος του ’86. Έτσι εικονίζεται το 205 Τ16 των J. Kankkunen – J. Pironen, μέσα στον φημισμένο Ταρζάν στο  δρόμο για την νίκη τους, στο 33ο, μα την επόμενη χρονιά, το ’87, αναδύεται η εποχή του gr.A. Εν αρχή  άγονη, και άνοστη. Εδώ οι Erwin Weber - Matias Feltz με Golf,  στα ανηφορικά κομμάτια, στους Βωξίτες. Στο βάθος, μόλις που διακρίνεται ο Κορινθιακός.

 

Δυο συντελεστές ήταν εκείνοι που έδωσαν αυτή την βίαιη ώθηση.  Πλούσιες παροχές στο χώρο από γαλαντόμους χορηγούς και τεχνολογικές εφαρμογές που κόμιζαν νέα δεδομένα. Στοιχεία αρκετά να βάλουν το παγκόσμιο πρωτάθλημα σε άλλες τροχιές. Κυοφορείται και η άποψη ότι η F.I.A. θορυβημένη με την επιταχυνόμενη άνοδο της δημοτικότητας των ράλυ, έμμεσα προστάτεψε και τον κορυφαίο θεσμό της, την  F1. Όλες αυτές, τις αλλαγές, τις είδαμε, τις ακούσαμε, τις ζήσαμε και στο δικό μας Δ.Ρ.Α.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (8/12): Η δεκαετία του '70 (μέρος β') - (Τετάρτη 29 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Το ΄74 ο αγώνας δεν γίνεται, υποκύπτοντας  στις πιέσεις της ενεργειακής ύφεσης. Σε αυτό το χρονικό διάστημα ο τόπος ζει μια τεράστια αλλαγή και ο ελληνισμός δέχεται ένα αντίστοιχο τραύμα. Έτσι το πρώτο μεταπολιτευτικό Δ.Ρ.Α. διεξάγεται το ’75.

Με 46 αλλοδαπές συμμετοχές και 42 Ελληνικές. Με έξι ελληνικές μέσα στις δέκα πρώτες, αλλά και δέκα συνολικά μέσα στους 14 που τερμάτισαν. Καλή χρονιά για τα ελληνικά χρώματα που ευτύχησαν μετά από 20 χρόνια να δουν ελληνικό πλήρωμα στην δεύτερη θέση.


Στην πρώτη και καλύτερη βρέθηκε ο Γερμανός Walter Rohrl, στην παρθενική του νίκη στο θεσμό. Στην εικόνα από μια σύντομη στάση, έναν αστραπιαίο τεχνικό έλεγχο της Ascona, σε εκείνες τις μέρες των σφικτών απλών και των ελεύθερων service, αντικρίζουμε και την μορφή των αγώνων της εποχής. Τους ανθρώπους του  συνεργείου ημίγυμνους, τον οδηγό με καμπάνες, το μηχανικό με το σταυρό στο χέρι.

Οδηγώντας πέρα από γρήγορα και έξυπνα, ο Γερμανός οδηγός, υπόδειγμα συγκροτημένου, μετρημένου και ατρόμητου χειριστή βάζει τις βάσεις μιας μεγαλειώδους καριέρας.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (7/12): Η δεκαετία του ’70 (μέρος α΄) – (Δευτέρα 27 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Σέβεντιζ, όπως έχει καθιερωθεί στην νεοελληνική. Χωρίς να αυθαιρετήσουμε πολύ, αν ισχυριστούμε ότι για το Δ.Ρ.Α., ήταν η πιο καλή, η πιο ζουμερή, η πιο ισόρροπη δεκαετία, δεν θα έχουμε πέσει πολύ έξω και σίγουρα τούτους τους χαρακτηρισμούς, δεν μπορεί να προσελκύσει καμιά άλλη δεκαετία με περισσότερη ακρίβεια.


O Νορμανδός Jean Luc Therier στο ΙΗ΄ Δ.Ρ.Α.(1970) υπερστρέφει την Α 110, περνώντας από χωριό του νομού Ηλείας σε σφιτκή απλή (φωτό Φ.Φ./Γ.Κ) και ο Τάσος «Σιρόκο» Λιβιεράτος, με το 160 J, στο 24ο (1977) διασχίζοντας γοργά μια άδεια από τροχοφόρα αλλά γεμάτη από θεατές Καρδίτσα, στο μεγάλο κομμάτι Καλαμπάκα ΙΙ – Αθήνα (φωτό Ν.Σ.Ζ.) .

Ας δικαιολογήσουμε, λοιπόν, όλα τα παραπάνω, ανιχνεύοντας  τη δεκαετία σε δύο συνέχειες, με πλούσιο αρχειακό υλικό και σχόλια.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (6/12): Μέχρι το ’69 - (Πέμπτη 23 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Με κύριο πρωταγωνιστή τον Νίκι Φιλίνη, οι Έλληνες οδηγοί είχαν δείξει την δεκαετία του ’50, ότι θα μπορούσαν να σταθούν κοντά, έως πολύ κοντά στους αλλοδαπούς, συναδέλφους τους, οι οποίοι όμως πέρα από το καλύτερο υλικό που είχαν στη διάθεσή τους, ήταν και σε ένα καθεστώς επαγγελματισμού. Πρωτόλειο μεν, αλλά σε ολότελα διαφορετικό επίπεδο από το καθαρά ερασιτεχνικό των Ελλήνων.


Το 1963, στο ΙΑ΄ Δ.Ρ.Α., ο Γιώργος Ραπτόπουλος, γεννημένος στα Σέρβια της Κοζάνης, μεγαλωμένος στις στάχτες της Κατοχής, μηχανικός στη Θεσσαλονίκη, με ένα ταπεινό F12, ένα αυτοκίνητο σαφώς υποδεέστερο όλων των Ευρωπαίων αντιπάλων του, όχι μόνο διεκδίκησε την  νίκη αλλά σημείωσε μοναδικές επιδόσεις. Τεχνικά προβλήματα, τον έριξαν χαμηλά στην γενική κατάταξη, μόλις 14ος, αν και κέρδισε την πρώτη θέση μεταξύ των Ελλήνων. (φωτό: Φ.Φ/Γ.Κ.)

Μολοντούτο, η επίδοση του άφησε μια ισχυρή παρακαταθήκη. Υπήρχε το ταλέντο και η θέληση. Αν θα προσθέταμε το καλό υλικό και τη σωστή υποδομή, οι διακρίσεις δεν θα ανήκαν στην σφαίρα του απρόσιτου. Στην εικόνα κατά τη διάρκεια της νυκτερινής εκκινήσεως. Συνοδηγός σε εκείνη την προσπάθεια ο jeune premier της εποχής Ανδρέας Μπάρκουλης, το θάρρος του οποίου εξήρε ο Γιώργος.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (5/12): Άλλες εποχές, άλλες εικόνες - (Τρίτη 21 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Μια άλλη ιστορία, με πρωταγωνιστές έναν Ove και ένα Saab 96, μας μαρτυρά τούτη η εικόνα. Βρισκόμαστε στους πρόποδες της Πάρνηθας, της Ελλάδας του Μαίου του ’64. Εικονολήπτης είναι ο Φώτης Φλώρος, που έχει σκαρφαλώσει σε όχημα της πυροσβεστικής, από το οποίο διακρίνεται η σκάλα και το φωτιστικό στοιχείο, προκειμένου να προσφέρει καλύτερη προοπτική.

Είναι η τελευταία δοκιμασία του ΙΒ’ Δ.Ρ.Α., η ανάβαση Πάρνηθας. Στο βάθος το πανώ της αφετηρίας, στην ευθεία του 20ου χιλιομέτρου, της απόστασης από το κέντρο της πρωτεύουσας και ψηλά ξεχωρίζουν οι γωνίες του όγκου του νεότευκτου τότε, ξενοδοχείου Mont Parnes.

Δεξιά στο δρόμο τα αυτοκίνητα που θα εκτελέσουν την δοκιμασία. Ανάμεσα στην DS 19 του P. Vanson και την τρίτλιτρη Rover του K. James, διακρίνεται με το νούμερο 30, το Saab 96 των Ove Andresson - Αhmae Torsten. Ο οδηγός, στα 26 του χρόνια τερματίζει, εκείνη τη χρονιά, στην πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα, δέκατος στην γενική κατάταξη.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (4/12): Δίχρονες επιτυχίες – (Κυριακή 19 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Εκεί που στο Δ.Ρ.Α. κυριαρχούσαν εξωτικά αυτοκίνητα με πολλά κυβικά, όπως η Merc Gullwing τo ’56, ή η Ferrari 250 GT τo ’57, και γιατί όχι η Aurellia GT τo ’58, την επόμενη χρονιά,  στο Ζ’ Δ.Ρ.Α. το ’59, λιγότερα από χίλια ταπεινά δίχρονα κυβικά ήταν αρκετά. Δράστης ο Γερμανός Wolfang Levy ο οποίος μάλιστα άφησε στη δεύτερη θέση την Porsche του συμπατριώτη του H. Walter.

Αριστερά ο Wolfgang Levy, στον τερματισμό στην Διον. Αρεοπαγίτου τον Μάιο του ’59, έτοιμος να εκτελέσει την δεξιοτεχνία που περιλάμβανε τότε το πρόγραμμα. Δεξιά ο Νίκι Φιλίνης στο Τατόι.

Δεν ήταν μόνον η ισχύς που χρειαζόταν. Σε αγώνες όπως τα Δ.Ρ.Α. εκείνης της εποχής η αντοχή ήταν εξίσου απαραίτητη. Κάπως έτσι έχτισαν μια σπουδαία παράδοση στην πατρίδα μας τα D.K.W. Δεν ήταν μόνον η νίκη του Levy αλλά και τα άριστα αποτελέσματα του Νίκι Φιλίνη. Τέταρτος το ’55, δεύτερος το ’56, τρίτος το ’57, έβδομος το ’58, τρίτος το ’59, πάντα με δίχρονο χιλιάρι D.Κ.W.

Read more...
 
Αφιέρωμα Δ.Ρ.Α. (3/12): Ένας άλλος κόσμος – (Παρασκευή 17 Μαίου 2019) PDF Print E-mail

Καθώς έρχονται πιο εκλεκτές συμμετοχές, στην ολοένα και  ποιοτικότερη διεθνοποιήση του αγώνα, είναι σαν να αποκαλύπτεται ένας άλλος κόσμος. Έτσι όσοι Αθηναίοι βρέθηκαν, αρκετά πριν ξημερώσει την Πέμπτη 26 Απριλίου του ’56, έξω από το Παναθηναϊκό στάδιο,  αντίκρυσαν την εξώκοσμη μορφή μιας ασημένιας 300 Gullwing.

Από εκεί ξεκινούσε το Δ΄ Δ.Ρ.Α.. Στην εικόνα το εντυπωσιακό κουπέ, με τις πόρτες που όταν ήταν ανοικτές θύμιζε τα φτερά του γλάρου, και το πλήρωμά του, Walter Schock - Rolf Moll έτοιμοι να εκκινήσουν. Μετά από 2.406 χιλιόμετρα συνεχούς οδήγησης χωρίς ανάσα, θα επιστρέψουν στην Αθήνα νικητές, πρώτο αλλοδαπό πλήρωμα που επικράτησε στο Δ.Ρ.Α., σημειώνοντας ταυτόχρονα και την πρώτη νίκη της Merc στον αγώνα.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 1 of 3