Κινηματογράφος

 

για την 7η Τέχνη,
τον κόσμο της,
τους πρωταγωιστές της.



No time to die - (Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021) PDF Print E-mail

Ε ναι! το είδα. Δεν κρύβομαι. Δεν παρασύρθηκα ούτε από τις διθυραμβικές απόψεις των επαγγελματιών κριτικών, ούτε από τις απορρίψεις των θεατών. Το είδα διότι είχα τρεις ώρες για πέταμα, πράγμα πολύ ενθαρρυντικό στη ζωή ενός ανθρώπου. Το είδα επίσης σε αγαπημένο θερινό κινηματογράφο, άλλο θέμα ότι οι συνθήκες δεν ήταν καλοκαιρινές, παρά το γεγονός ότι λίγες ώρες νωρίτερα οι τζίτζικες ηχούσαν. Αλλά όπως έχει επισημανθεί και άλλες φορές εδώ, θερινός να είναι και τίποτα άλλο.

Τζέιμς Μποντ πήγα να δω. Όπως άλλες εικοσιτόσες φορές στο παρελθόν. Ήξερα τι με περίμενε. Καταιγιστική δράση, εντυπωσιακά κορίτσια, ηρωισμούς, πιστολίδι, κακούς αθρώποι, μερικές δεκάδες πτώματα, εξαιρετικά τοπία,  και οπωσδήποτε κάποια χρηστομάθεια με ένα χάπυ έντ. Αυτό ήταν το πακέτο. Και κάπως έτσι παραμένει. Αν εξαιρεθεί η θυσία του νταμπλ όου σέβεν στο τέλος, που παρά το γεγονός ότι έχει δεχτεί σωρεία βολίδων, επιβιώνει και μεταφέρει το ύστατο μήνυμα αγάπης και αφοσίωσης, λίγο πριν εξαϋλωθεί από ομοβροντία βομβών.

Σε κάθε περίπτωση ο πράκτορας αναφορά, δεν είναι αυτός που έχουμε συνηθίσει. Έχει αποτραβηχτεί από την ενεργό δράση, έχει λησμονήσει την ακατανίκητη ροπή του στο γυναικείο φύλο, στο τέλος ανακαλύπτει την πατρότητα, ενώ ταυτόχρονα αποκαλύπτει την άγνωστη ευαίσθητη πλευρά του. Βεβαίως συνεχίζει να καταναλώνει ποταμούς από αλκοόλ παραμένοντας πάντα νηφάλιος, και δεν έχει χάσει τίποτα από την ταχύτητα, την ορμή, την ευθυκρισία μα και από την ικανότητά του να επιβιώνει από καταστροφές.

Read more...
 
Οι παθογένειες στον κινηματογράφο – (Κυριακή 9 Μαΐου 2021) PDF Print E-mail

Εξ’ απαλών ονύχων η 7η τέχνη επεξεργαζόταν την ανθρώπινη φύση. Ήρθε σαν μια τεχνολογική εξέλιξη του θεάτρου, το οποίο γεννήθηκε κατά πως μας τα αφηγούνται οι ιστορικοί, στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου ας πούμε πέντε αιώνες προ Χριστού, εδώ σε αυτόν τον τόπο και εν πολλοίς έβαλε από τότε τις ρίζες, τον κορμό και τα φυλλώματα της παγκόσμια κινηματογραφικής θεματολογίας.


Τα πάθη, οι έρωτες, οι πολεμικές συμπλοκές, οι εξουσίες, όλη η βεντάλια της ανθρώπινης  συμπεριφοράς αναδεικνύονται και στον κινηματογράφο. Ο πρόλογος τούτος απαραίτητος για ένα μικρό σημείωμα πάνω στις ταινίες «Suntan» (2016) και «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» (2020).

Read more...
 
Cry Macho, Schumi & Mαθήματα Περσικών – (Σαββάτο 25 Σεπτεμβρίου 2021) PDF Print E-mail

Ο κινηματογράφος, ως γνωστόν, δέχεται τις πιέσεις του Netfix αλλά και από άλλες  παρόμοιες πλατφόρμες.  Η δήλωση του Martin Scorsese που προέτρεψε πριν δυο χρόνια  το κοινό να μην δει τον «Ιρλανδό» στο κινητό, είναι ενδεικτική των απόψεων των παραδοσιακών κινηματογραφιστών.


Άλλο πράγμα το πανί, και άλλο η τηλεόραση, το home cinema, το μόνιτορ του υπολογιστή, το i pad, η οθόνη του κινητού. Στο πρώτο βλέπεις κινηματογράφο. Στα υπόλοιπα κάτι άλλο. Στα υπόλοιπα  βεβαίως, δεν υποχρεούσαι να ακούς τα σαγόνια του διπλανού να συνθλίβει πατατάκια, να ρουφά  αναψυκτικό, δεν μυρίζεις τον καπνό του μπροστινού ή τα κρεμμύδια από τα τυλιχτά του πισινού και δεν μετέχεις στο σύνολο των συχνά ανόητων σχολίων που ακούγονται. Από την άλλη όμως, δεν μπορούμε να μην αναρωτηθούμε αν υφίσταται πιο όμορφη, ολοκληρωμένη μορφή ψυχαγωγίας, ψυχαγωγίας και ουχί διασκέδασης, από τη δεύτερη, κατά το ήμισυ μεταμεσονύκτια, παράσταση θερινού κινηματογράφου, με ελάχιστο πλήθος θεατών, κατά τη διάρκεια μιας γλυκιάς ήσυχης καλοκαιρινής νύχτας.

Η τελευταία, μέχρι στιγμής, ταινία του ακούραστου Clint Eastwood, το ντοκυμαντέρ για το βίο του Michael Schumacher που αναρτήθηκε στο Netflix και τα «Μαθήματα Περσικών» αποτελούν μια πολύ καλή ευκαιρία για παρατηρήσεις.

Read more...
 
Κρατικά μυστικά – (Τετάρτη 10 Ιουνίου 2020) PDF Print E-mail

Όσο η συλλογή και η αξιολόγηση μηνυμάτων των μυστικών κρατικών υπηρεσιών είναι αντικείμενο εργασίας ανθρώπων, θα υπάρχει η ελπίδα ότι κάποιος από αυτούς συνδυάζοντας πολιτική ευαισθησία  και αντίληψη μα κυρίως θάρρος, θα μας προσφέρει την ευκαιρία να μάθουμε πράγματα, που οι κυβερνήσεις θα ήθελαν να κρατήσουν κρυφά.

Από την πλευρά τους τα κυβερνητικά σχήματα, προφυλάσσονται με πολύ αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας, καθώς και με αντίστοιχης αυστηρότητας συμβάσεις με τους απασχολούμενους, οι οποίοι στο σύνολό τους προφανώς πέρα από τις ικανότητές τους, επιλέγονται και με γνώμονα τις πεποιθήσεις τους.

Αν δεν υπήρχαν οι Daniel Ellsberg,  Frank Serpico, Mark Felt, Chelsea Manning, Edward Snowden και δεκάδες άλλοι θαρραλέοι πολίτες, ο κόσμος μας θα ήταν πιο σκοτεινός και οι εξουσίες πιο ανεξέλεγκτες.

Έτσι λειτούργησε και η Kathrine Gun τον Γενάρη του 2003, όταν στα 29 της χρόνια, ως εργαζόμενη στις κεντρικές κυβερνητικές  υπηρεσίες επικοινωνιών (Government Communications Headquarters), έγινε αποδέκτης ενός ηλεκτρονικού μηνύματος από την Εθνική Υπηρεσία των Η.Π.Α. (National Security Agency), σύμφωνα με το οποίο δίνονταν εντολές παγίδευσης και εκβιασμού σε έξι εκπροσώπους, αντιστοίχων κρατών στον Ο.Η.Ε. (Αγκόλας, Βουλγαρίας, Καμερούν, Χιλής, Γουινέας, Πακιστάν), προκειμένου να ψηφίσουν υπέρ της πολεμικής εμπλοκής στο Ιράκ.

Read more...
 
Στα 23 και στα 86 – (Σαββάτο 24 Απριλίου 2021) PDF Print E-mail

Το 1957 ο Sophia Loren είναι 23 ετών, έχει όμως συμμετάσχει σε περισσότερες από τριάντα κινηματογραφικές παραγωγές, και το καλοκαίρι του ’57, έρχεται στον τόπο μας για τα γυρίσματα του boy on a dolphin. Το παιδί και το δελφίνι όπως τιτλοφορήθηκε στην Ελληνική.


Το 2020, στα 86 της, πρωταγωνιστεί στην παραγωγή La vita davanti a sé που γυρίζεται από το γιό της, Edoardo Ponti στην αγαπημένη της Νάπολη. Η ταινία διανέμεται από την ψηφιακή πλατφόρμα Netflix. Tα 63 χρόνια που μεσολάβησαν, άλλαξαν τα πάντα εκτός από τη συγκίνηση που προκαλεί ο κινηματογράφος σε όσους τουλάχιστον είναι πρόθυμοι για κάτι τέτοιο.

Read more...
 
1917 – (Τετάρτη 13 Μαίου 2020) PDF Print E-mail

Εμπνευσμένο από μια ιστορία που του είχε διηγηθεί ο παππούς του, ο Sam Mentes γυρίζει ένα επικό πολεμικό φιλμ. Ο οποίος παππούς ονόματι Alfred, ήταν γέννημα θρέμμα της Καραϊβικής και δη του Τρίνινταντ. Πήγε να σπουδάσει στο Ηνωμένο Βασίλειο, παγκόσμια αποικιοκρατική δύναμη τότε και αντί για τα έδρανα του Πανεπιστημίου, βρέθηκε να υπηρετεί στην πρώτη ταξιαρχία τυφεκιοφόρων για τον «Βασιλιά και την χώρα».

Κι’ από την Καραϊβική βρέθηκε στη Φλάνδρα του Βελγίου να πολεμά στην πρώτη γραμμή του πυρός, για την Ανταντ και μάλιστα κέρδισε παράσημο ανδρείας. Καθότι ήταν μικρός το δέμας, συχνά τον χρησιμοποιούσαν ώστε να περνά μηνύματα στην ουδέτερη ζώνη κάτω από παχύ στρώμα ομίχλης που συχνά καθόταν  πάνω στην επιφάνεια της γης, διότι δεν γινόταν εύκολα αντιληπτός.

Από τις διηγήσεις του παππού του, ο οποίος έφθασε τα ’94 για να εγκαταλείψει τα εγκόσμια το ’91 στα Barbados, o Mentes εμπνεύστηκε το επικό του πολεμικό φιλμ. Είναι η ιστορία ενός στρατιώτη και ενός δεκανέα των Βρετανικών δυνάμεων να περάσουν  μέσα από εχθρικές θέσεις, σε ένα έδαφος που περικλείει κάθε είδους απειλές προκειμένου να μεταφέρουν ένα μήνυμα θα που σώσει εκατοντάδες ζωές, ανάμεσά τους και αυτή του αδελφού του στρατιώτη. Καθόλου τυχαίο βεβαίως, που επιλέγεται ο συγκεκριμένος στρατιώτης για την αποστολή.

Κατ’  αρχάς, συντηρεί ένα κλίμα σασπένς, που σε κρατά σε μια αγωνία σχεδόν σε όλη τη διάρκεια. Είναι διάχυτη και διαρκής η αγωνία για την τύχη των πρωταγωνιστών. Ακολούθως, περιέχει καταιγιστική δράση, τόσο πολύ που συχνά κρίνεται και ως υπερβολική, παρασυρόμενος ίσως από τις τζεϋμσμποντικές του παραγωγές. Θα μπορούσε να έχει και μικρότερες και λιγότερες δόσεις δράσης χωρίς να χάσει σε τίποτα η παραγωγή.

Read more...
 
Ευτυχία - (Παρασκευή 24 Απριλίου 2020) PDF Print E-mail

H Ευτυχία αποτελεί κλασικό παράδειγμα του ανθρώπου, της γυναίκας, της καλλιτέχνιδας,  όπου το βάθος της δημιουργίας είναι ευθέως ανάλογο των συμφορών που πλήττουν τη ζωή. Μας λέει έμπρακτα, ότι τοκετός ανώδυνος στην Τέχνη δεν υπάρχει. Αυτό προσωποποιεί. Διότι πως μπορεί να αμφισβητηθεί η άποψη ότι ήταν ο πόνος, ο κόπος, που τροφοδότησε τη δημιουργία της;  Αυτό ήταν το καύσιμό, που την οδήγησε στη ζωή και στην Τέχνη.


Η πρόσφατη, ομώνυμη,  κινηματογραφική παραγωγή σε σκηνοθεσία του Άγγελου Φραντζή σε αυτό, ανάμεσα σε αρκετά άλλα συμπεράσματα, μας οδηγεί. Και είναι παρήγορο που έρχεται ο Ελληνικός κινηματογράφος να αναδείξει στιγμές και πρόσωπα του ημεδαπού παρελθόντος. Είναι ακόμα και ευχάριστο διότι το πράττει όμορφα, συναισθηματικά και με καλλιτεχνική λεπτότητα. Με συνέπεια.

Read more...
 
Ο απόστρατος – (Τρίτη 3 Μαρτίου 2020) PDF Print E-mail

Είδα τον απόστρατο του Ζαχαρία Μαυροειδή, σε μια στενάχωρη περίοδο. Δεν είναι και εύκολο να βρεθεί σημαντική χρονική περίοδος μη στενάχωρη, τα τελευταία δέκα χρόνια. Διαλείμματα μοναχά, που πρέπει να θελήσει ο καιρός, το καλοκαίρι βοηθά, που χρειάζεται να μείνεις λίγο απόμακρα από τον ευρύτερο καταιγισμό άσχημων μαντάτων ώστε να απομακρυνθείς, προσωρινά έστω, από το στενάχωρο της κατάστασης.


Προσωρινά είναι και η λέξη που χρησιμοποιεί ο πρωταγωνιστής του, προκειμένου να ανατρέψει την ανατροπή. Αντιμετώπισα το δημιούργημα του Ζ.Μ. μάλλον αλλόκοτα. Το είδα ως μια σύγκριση ανάμεσα στην γενιά του Εμφυλίου και εκείνη των τριαντάρηδων, που βρήκε  το Μνημόνιο πάνω στη φούντωση του το ’12.

Read more...
 
The two popes - (Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020) PDF Print E-mail

Το πολύ ανατρεπτικό ερώτημα πως θα ήταν ο κόσμος χωρίς θρησκείες, επιδέχεται πολλές απαντήσεις, τόσες όσες και οι ερμηνείες της επίδρασης των θρησκειών πάνω στην ανθρώπινη ιστορία.


Δεν μπορεί να υπάρξει αμφιβολία για το μέγεθος και τον όγκο του ρόλου των θρησκειών πάνω στον ανθρώπινο πολιτισμό. Από τότε που οι αρχαίοι Έλληνες έδιναν ανθρωπινά ελαττώματα και δράσεις στο δωδεκάθεο τους σύστημα, στο μεσοδιάστημα που ένας αυτοκράτορας χρίστηκε Μέγας και ισαπόστολος έχοντας διατάξει την δολοφονία του γιου του και της συζύγου του, μέχρι τις μέρες μας, που κηρύσσονται ιεροί πόλεμοι και αυτόχειρες ανατινάσσονται σπέρνοντας το θάνατο σε «απίστους», με την προοπτική ότι θα αποκτήσουν την αιώνια ζωή.

Read more...
 
V & 24 hour war – (Σαββάτο 25 Ιανουαρίου 2020) PDF Print E-mail

Προσφάτως το ελληνικό κοινό είχε την ευκαιρία να δει την ταινία του James Mangold, Ford v Ferrari, με τον αρκετά αποτυχημένο Ελληνικό τίτλο «Κόντρα σε όλα». Ακόμα πιο πρόσφατα η ταινία κέρδισε τρεις υποψηφιότητες για το χρυσό αγαλματίδιο, στις κατηγορίες Καλύτερη ταινία, Μοντάζ και Ηχητικά εφέ.  Αποτελεί μια δραματοποιημένη αφήγηση για την περίφημη διαμάχη ανάμεσα σε δυο προσωπικότητες του τετράτροχου κόσμου της δεκαετίας του ’60, αλλά και δυο ολότελα διαφορετικών σχολών αυτοκίνησης.

Ο Henry Ford II ο εγγονός του εμβληματικού και ιδιόρρυθμου ιδρυτή της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας και ο Enzo Ferrari, ο μοναδικός Commendatore. Σημείο τελικής σύγκρουσης, κατά το περιεχόμενο της ταινίας, κάτι σαν το O.K. Corral του παγκόσμιου μότορσπορ, ήταν η 34η διοργάνωση των περίφημων 24 ωρών του Le Man.

Τρία χρόνια πριν είχε κυκλοφορήσει ένα ντοκυμαντέρ των Adam Carolla, Nate Adams, με τίτλο The 24 hour war. Αν παιζόταν στις Ελληνικές αίθουσες, μπορεί να είχε τίτλο «Πόλεμος στην άσφαλτο». Τότε, λοιπόν, με την ευκαιρία της τρόπον τινά. αναβίωσης της μάχης ανάμεσα στις δυο μάρκες, στην 84η οργάνωση του 24ωρου αγώνα, μισό αιώνα μετά τον περίφημο αγώνα του ’66, δόθηκε η αντίστοιχη προβολή.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 1 of 3