Την πρώτη χρόνια τέλεσης του Δ.Ρ.Α.,τότε που δεν ήταν και πολύ διεθνές, συμμετείχαν 19 ελληνικά πληρώματα. Δέκα εννέα. Ήταν άνοιξη του 1953, ο τόπος προσπαθούσε να αναπνεύσει στον αχό του μετεμφυλιακού κλίματος, ανάμεσα από την απώλεια κάθε είδους πολιτισμού που βασίλευε στο Μακρονήσι και το πυρ των εκτελεστικών αποσπασμάτων. Βουτηγμένος βαθιά στη φτώχεια, βαθύτερα στο μίσος, στηριγμένος στις φιλανθρωπίες των δυναστικών συμμάχων, έχοντας ήδη κάνει τα πρώτα σοβαρά βήματα στο μονοπάτι της απώλειας της διεκδίκησης των αποζημιώσεων για τις θηριωδίες των Γερμανών, ομού με την καθολική εκ των πραγμάτων αθώωση των ημεδαπών συνεργατών τους. Εποχή που πρέπει να ξεχάσει και να θυμάται κανείς για τον ίδιο λόγο. Την ολοκληρωτική απουσία δικαιοσύνης. Και όμως 19 ελληνικά πληρώματα εκίνησαν, εκείνη την περιπέτεια του πρώτου Δ.Ρ.Α.

Δεκέλεια 13,81 χλμ. πρώτη ετάπ του 22ου Δ.Ρ.Α., Μάιος 1975. Ο «Σιρόκο» τοποθετεί άριστα την Α 110 στο τελευταίο εσάκι. Τα γαλάζιο κουπέ από την Διέπη ήταν ήδη στον έκτο χρόνο συμμετοχής στους ελληνικούς αγώνες έχοντας διανύσει δεκάδες χιλιάδες χιλιομέτρων, σε κάθε μορφή αγώνα, όπου κατά τεκμήριο σπάνια έχανε και σπανιότερα εγκατέλειπε. Στο φόντο η σκόνη από τις συμμετοχές που έπονται αφού, η διαδρομή τότε σε μεγάλο τμήμα της ήταν χωμάτινη. Πρώτος σε αυτή την ε.δ., ο εξωπραγματικός Bjorn με την διαστημική Stratos γράφοντας 09' .58.'' Δεύτερος ο Lele Pinto επίσης με Stratos, 10': 25''. Τρίτος ο εικονιζόμενος με 10':28''. Πίσω του οι: Andresson, Aaltonen, Rohrl, Warmbold, Lampinen, όλοι με καλύτερο υλικό και σαφώς πληρέστερη υποστήριξη. Η εικόνα είναι από εναέρια λήψη του Νίκου Γραμματικόπουλου. Στις μέρες μας το συγκεκριμένο σημείο έχει δομηθεί πυκνότερα από την Εκάλη.
Ποτέ μέχρι το 2009 δεν ήταν λιγότερα. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 έφτασαν τα 50, στα τέλη με το σοκ του πραξικοπήματος μειώθηκαν, ενώ οι αλλοδαπές συμμετοχές από τις ’60 του ΄66, έπεσαν στις 30 το ’67 και θα έπρεπε να περιμένουμε εννέα χρόνια για να επανέλθουμε στα προ πραξικοπήματος χρόνια. Στα μέσα της δεκαετίας του ΄70, όπως και στις αρχές της δεκαετίας του '80, οι ελληνικές συμμετοχές ξεπερνούν τις επτά δεκάδες και είναι περισσότερες από τις αλλοδαπές Μέχρι το τέλος του εικοστού αιώνα θα παραμείνουν σταθερά πάνω από 55. Στις μέρες μας, 72 χρόνια μετά το πρώτο Δ.Ρ.Α., με πενταπλάσιο κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. όπως και πενταπλάσια κυκλοφορούντα αυτοκίνητα στην επικράτεια από την δεκαετία του 70, οι συμμετοχές των ελληνικών πληρωμάτων είναι 11. Έντεκα. Μολοντούτο υπάρχει στα δελτία Τύπου που κυκλοφορούν ασχολίαστα παντού, ένα πανηγυρικό κλίμα. Ας το δούμε λίγο.
|
Read more...
|
|
Έχοντας μείνει μακριά επί μακρόν, έχοντας λίγες πληροφορίες σε αυτό το χρονικό διάστημα και μια επιδερμική επαφή, μοιραία είχα χάσει τον παλμό, έτσι όταν προέκυψε όλως αιφνιδίως, ωσαύτως και απρόσμενα, η πρόσκληση του Δημήτρη Δριβάκου με την νόστιμη ερώτηση: «Μήπως ήρθε η ώρα να φορέσετε τα γάντια σας;», πέρα από το ανεξήγητο του πληθυντικού, αναμφιβόλως το δίλλημα ήταν μεγαλύτερο από το ερωτηματικό. Σε μια προσπάθεια να αποφύγω με ευγένεια την πρόταση αντεπιτέθηκα με άψογο ενικό: «Δημήτρη αυτό που φαντάζομαι ότι θέλεις, δεν μπορώ να στο προσφέρω. Έχω μοναχά ένα σάιτ, όπου εκφράζω τις ταπεινές ευφυολογίες μου και πέραν συγγενών, φίλων και ολίγων απελεύθερων, δεν ασχολείται κανείς».

Εκεί που πίστευα ότι ξέφυγα όπως ο Χάρης ο Γραμμός στο δεξί φτερό της Λεωφόρου, ή ο Χούλιο Λοσάντα στο παλιό, καλό Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Δ.Δ. βάζει μια δεύτερη βυθίζει την πατούσα στο πάτωμα και: «Δεν με ενδιαφέρει, εγώ εσάς θα ήθελα». «Ώ-ρε μπλέξαμε», σχηματίστηκε στο συννεφάκι πάνω από το κεφάλι μου όπως στα καρτούν και ταυτόχρονα ο Δ.Δ. σπρώχνει πίσω το ματσούκι της αλλαγής του σειριακού περνάει στην τρίτη και ρωτά ήπια: «Μήπως θα μπορούσατε να βρείτε δυο - τρία καλά παιδιά από το χώρο να μας συντροφεύσουν;»
|
Read more...
|
…είναι περίπλοκο. Το ακούμε συχνά σε αγγλόφωνες ταινίες, όταν ο αφηγητής δεν θέλει, ή δεν μπορεί, ή δεν υπάρχει χρόνος να εξηγήσει μια περιπεπλεγμένη κατάσταση. Η εποχή μας είναι κατ’ εξοχήν περίπλοκη. Και όσο ολοένα επιταχύνει προς τα εμπρός, δημιουργώντας τεράστιες μάζες από ξεχασμένο παρελθόν γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη. Αυτή η περιπλοκότητα γίνεται άμεσα φανερή στα σπορ που έχουν γίνει θέαμα καθώς προσφέρονται, όχι άνευ κόστους, σε εκατοντάδες εκατομμύρια τηλεθεατές. Ειδικά τα εξ΄ορισμού σύνθετα σπορ όπως, ας πούμε, τα μηχανοκίνητα ειδικότερα το πάνω - πάνω ράφι, όπως η F1.

Ο τηλεοπτικός φακός εισβάλει σχεδόν παντού και ο οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στις τόσο προσωπικές στιγμές των πρωταγωνιστών ακούγοντας την κάθε ακριτομυθία, σοφία, αθυροστομία, που ανταλλάσσεται αλλάζοντας το τηλεοπτικό προϊόν. Θα υπάρξει η άποψη ότι έτσι γίνεται πιο ελκυστικό, όπως και εκείνη ότι με αυτόν τον τρόπο μεταβάλλεται σε τηλεοπτικό παιχνίδι. Αναφέρονται όλα τούτα με αφορμή τον ήρεμο τόνο της φωνής του Lewis όταν ο μηχανικός του τον ενημέρωσε για την διαφορά που τον χώριζε από την Williams του Carlos jr. “Θέλετε να τον αφήσω κι εκείνον να περάσει;” Βρετανικός, πετυχημένος σαρκασμός 100%.
|
Read more...
|
Πριν μια εβδομάδα άνθρωπος δικός μου, ευγενής και ανοικτός, σχεδόν υποχρεώθηκε να δει τα δυο τελευταία επεισόδια του «drive to survive». Επιδερμική επαφή είχε με το σπορ, και αυτό μόνον διότι ο πρώτος του εξάδελφος ήταν σπουδαίο χέρι στον Ελληνικό χώρο, η δε πρώτη του σύζυξ είχε παλέψει και αυτή στα όμορφα της νιάτα τόσο με δυο, όσο και με τέσσερις τροχούς. Κάθισε λοιπόν μπροστά δέκτη και με μια σειρά από ερωτήσεις, άρχισε να μπαίνει στο νόημα. Προχθές λοιπόν Σαββάτο, ερώτησε: «Μήπως έχει G.P. αύριο να χαζέψουμε;».

Τούτη είναι μια πρώτη απόδειξη, του πόσο καλά δουλεύει το σύστημα. Ότι, δηλαδή, το περιτύλιγμα είναι λαμπερό, το περιεχόμενο ζουμερό, η προβολή πέρα από εύστοχη κυριολεκτικά κυριαρχική, ώστε να έχει τη δύναμη να έλξει γρήγορα ακόμα και έναν απόμακρο. Αν αυτό απομακρύνει τον θεσμό από τις ρίζες του, ας το χαρακτηρίσουμε ως το τίμημα της ανάπτυξης. Δεν έχει καμία σχέση η F1 και γενικότερα το υψηλό επίπεδο διεθνών αγώνων αυτοκινήτου, τώρα πλέον κάπως κυνικά αποκαλούμενο και ως προϊόν, με ότι υπήρχε πριν 30 χρόνια. Για πιο παλιά ούτε συζήτηση. Οι εποχές των Mille Miglia, Targa Florio, Copa Acerbo είναι μια μακρινή, θολή ενίοτε και θανάσιμη ανάμνηση.
|
Read more...
|
Η προηγούμενη ανάρτηση μας θύμισε τα πρώτα βήματα της Ε.Λ.Π.Α. αλλά και τον τελευταίο αιρετό της πρόεδρο. Αυτός, θα μας απασχολήσει στο μικρό τούτο σημείωμα. Στη διετή του θητεία κόμισε, αφενός την εμπειρία της απέλπιδος, ως απεδείχθη, προσπάθειας διάσωσης του οργανισμού, από τις αμαρτίες ετών που δεν είχε την επιμέλεια να συμμαζέψει η relâché θητεία του προηγούμενου. Αφετέρου αποκόμισε το χάρισμα μιας πρακτικής, έστω και εν μέρει, σπουδής της Νομικής επιστήμης.
Στην δεκαετή δικαστική του περιπέτεια, η 92η ποινική υπόθεση για την οποία κατηγορήθηκε, πάντα ως πρόεδρος της Ε.Λ.Π.Α., εκδικάζεται την Τρίτη 13 Μαΐου. Όχι ότι καλύτερο για τους προληπτικούς. Από τις προηγούμενες 91 ποινικές έχει αθωωθεί τελεσίδικα στις 90, ενώ εκκρεμεί μόνο μια ανάμεσα σε Εφετείο και Άρειο Πάγο. Οι υποθέσεις αφορούσαν μη καταβολές μισθών και ασφαλιστικών εισφορών. Ο κύριος ή καλύτερα ο μοναδικός λόγος των αθωώσεων ήταν η έλλειψη δόλου.
|
Read more...
|
Δελτίο Τύπου που πέρασε αφιλτράριστο και κυρίως ασχολίαστο στους ιστότοπους έχει κάποιο ενδιαφέρον καθότι καταδεικνύει το κλίμα της εποχής:
«Μια αληθινή εμπειρία Formula 1 έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα! Οι λάτρεις του μηχανοκίνητου αθλητισμού θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά το αγωνιστικό μονοθέσιο της McLaren και να βρεθούν στη θέση του Lando Norris. Αυτή την εμπειρία υψηλών ταχυτήτων εξασφάλισε για τους Έλληνες fans ο ΟΠΑΠ, στο πλαίσιο της διπλής συνεργασίας της μητρικής του, Allwyn, με την Formula 1 και την ομάδα της McLaren. H McLaren θα κάνει το πρώτο pit stop της στην Ελλάδα, την Παρασκευή 14 Μαρτίου, στην πλατεία έξω από την OPAP Arena, όπου ο ΑΝΤ1, επίσημος αναμεταδότης της Formula 1 στην Ελλάδα, θα πραγματοποιήσει θεματική εκδήλωση με χορηγό τον ΟΠΑΠ».

Κατ' αρχάς, ιστορικά μιλώντας, “το πρώτο pit stop της στην Ελλάδα” η McLaren δεν το έκανε 14 Μαρτίου 2025, κατά πως λέει το δ.Τ. Τούτο, συνέβη πριν μισό αιώνα. Καλοκαιράκι του 1975 ήταν, όταν στο motor show του Αγίου Κοσμά εκτέθηκε η Μ23 Cosworth του πρωταθλητή Emerson Fittipaldi. Οι μ.α. εικόνες μας μεταφέρουν στην εποχή, όπου οι V8 ούρλιαζαν στις πλάτες των οδηγών, οι οποίοι κάθονταν ανάμεσα σε χωροδικτυώματα. Τότε που οι επιχειρήσεις προϊόντων καπνού μπορούσαν να ξοδέψουν λίγα από τα τα κέρδη τους όπου ήθελαν, τότε που οι αγώνες ήταν επικίνδυνοι, αλλά ο έρως ασφαλής.
Το δ. Τ. όμως, συνεχίζει απτόητο.
|
Read more...
|
Στην πορεία της F1 έχουν υπάρξει διάφορα σκαλοπάτια. Οικονομικά σκαλοπάτια, όχι τεχνικά ή αγωνιστικά, ή εκείνα των κανονισμών που διέπουν τον θεσμό. Η είσοδος π.χ. ισχυρών χρηματοδοτών εκτός του αυτοκινητικού κύκλου, όρα Gold Leaf και Colin Chapman, ή τα πεπραγμένα του δαιμόνιου Bernie Ecclestone και ακόμα πιο πρόσφατα η εποχή της η Liberty Media.

Η ιδρυθείσα το 1991 Lib.Med., απέκτησε τεράστια δυναμική τον 21ο αιώνα με εξαγορές εταιρειών αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων κυρίως στο χώρο των Μ.Μ.Ε. και μοιραία όταν ανέλαβε τις τύχες της F1, ο οργανισμός απέκτησε μια άνευ προηγουμένου επιτάχυνση στο θέμα της προβολής. Τελευταία ένδειξη αυτής της παντοκρατορίας της προβολής ήταν η πρωτόγνωρη, όπως σωστά περιγράφηκε, ταυτόχρονη παρουσίαση των ομάδων, των οδηγών και των κορυφαίων διοικητικών στελεχών.
|
Read more...
|
Την προηγούμενη φορά που είχα παρακολουθήσει «Παλάδιο» ήταν το 1987. Νυχτερινός αγώνας με εννέα ε.δ. συνολικού μήκους 81 χλμ. Από δυο φορές οι Αγ. Μερκούρης, Στεφάνη, Σκούρτα, Ριτσώνα, και μια η Αλίαρτος. Συγκέντρωσε 84 συμμετοχές, 79 πληρώματα πήραν εκκίνηση το τελευταίο βράδυ του Οκτωβρίου, 55 αντίκρισαν την καρώ σημαία, την πρώτη μέρα του Νοεμβρίου.

Σαββάτο 31 Οκτωβρίου 1987. Άγιος Μερκούρης. πράσινος, ακόμα με 037.
Έκτοτε πέρασαν 36 χρόνια και το φετινό, 43ο «Παλάδιο» είναι, σε όλα περίπου, στην μέση. Δήλωσαν συμμετοχή 40 πληρώματα, εκκίνησαν 38, τερμάτισαν 28. Αν μάλιστα αφαιρεθούν και οι 9 συμμετοχές - τερματισμοί των ιστορικών οχημάτων, το νούμερο φτωχαίνει έτι περαιτέρω. Όλα τούτα σε έναν αγώνα με δυο ε.δ. και μια ημιαστική που επαναλαμβάνονται τρείς φορές, συνολικού μήκους 52 χλμ. Στα ενημερωτικά ψηφιακά φυλλάδια εντοπίζονται δυο δεκάδες υποστηρικτές. Μα πουθενά «Π.Α.Λ.Α.Σ.», πουθενά «Ε.Λ.Π.Α.». Αντιθέτως Ο.Μ.Α.Ε., «Start Line» παρούσες. Στο καίριο ερώτημα: Καλύτερα; Μια πρώτη, ευθεία απάντηση, είναι: Διαφορετικά.

Σαββάτο 14 Δεκεμβρίου 2024. Μέγαρα, & Stratos.
|
Read more...
|

Αυτό το τελευταίο GP του 2024 στο Abu Dhabi, έβγαλε πολύ συναίσθημα. Από την μια, το καθαρά αγωνιστικό τμήμα όπου η διεκδίκηση του πρωταθλήματος κατασκευαστών έγινε rollercoaster με την ποινή του Μονεγάσκου, την επαφή του Αυστραλού με τον πρωταθλητή και ένα παιχνίδι που ισορρόπησε στην κόψη της λεπίδας. Οι 21 πόντοι – προίκα της διαφοράς και η καθαρή οδήγηση νίκη του Noris έφεραν τον τίτλο στην McLaren ένα τέταρτο του αιώνα και ένα χρόνο μετά το Ιαπωνικό GP και το 1 - 3 των Mika Häkkinen και D.C. Αν υπήρχε «πάνω», ο Bruce θα είχε ένα χαμόγελο και δυο δάκρυα.
Από την άλλη, το μεγαλύτερο μοτίβο συγκίνησης. Ο τελευταίος αγώνας του Lewis με το αστέρι στη φόρμα. Ζυμωμένος με το πιο σκληρό τρόπο ο οδηγός με τις περισσότερες διακρίσεις, αφήνει μια 12ετία ασήκωτων αναμνήσεων για να περάσει στην ιστορικότερη ομάδα του θεσμού. Συνέβη μάλιστα στην ίδια πίστα που το ’21, εκείνος ο απίθανος Masi του στέρησε έναν τίτλο. Αν θα του ταιριάξουν τα κόκκινα, θα φανεί στους επόμενους 12 μήνες. Μπροστά του θα βρει τον φιλόδοξο, ικανό, διψασμένο και κάπως μουτρωμένο Μονεγάσκο, που ίσως να μην είναι τόσο καλό παιδί όσο δείχνει το ευγενές πρόσωπο και η πριγκιπική καταγωγή του.
|
Read more...
|

Διαβάσαμε, ότι η ομάδα απαγόρευσε στον παγκόσμιο πρωταθλητή Max Verstappen να ξενυχτά, ειδικά τις παραμονές των αγώνων, παίζοντας δικτυακά παιχνίδια. Ο Max επέδειξε έναν υπέρ του συνήθους εκνευρισμό στο GP της Ουγγαρίας, με πολύ απρεπή συμπεριφορά απέναντι στον υπομονετικό μηχανικό του. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, σε συνδυασμό με την φτωχή του επίδοση στον αγώνα, ο σύμβουλος Helmut Marko επέβαλε στον Max να μην ξενυχτά τα βράδια παίζοντας sim race. Ο οδηγός αποδέχτηκε τoν περιορισμό.
Θα έλεγε ποτέ ο Teddy Meyer στον James Hunt να μην ξενυχτά με τις κοπέλες, να μην πίνει, να μην καπνίζει, ή οτιδήποτε άλλο; Ο Teddy Meyer, ο μικρός το δέμας απόφοιτος της νομικής από το Cornell, που φέρεται ειπών την φοβερή ατάκα: «Οι οδηγοί είναι σαν τις λάμπες. Αν καίγονται τις , αλλάζεις». Ο Teddy Meyer που είδε τον αδελφό του, Timmy, να χάνει τη ζωή του σε αγώνα στο Longford της Τασμανίας, τον συμπατριώτη του και συνοδοιπόρο του Peter Revson να πεθαίνει ακαριαία πριν η Shadow που οδηγούσε στο Kyalami τυλιχτεί στις φλόγες. Ο Teddy Meyer που πέρασε δια πυρός και σιδήρου από το 1962 έως το 2007 από όλα τα κορυφαία επίπεδα του διεθνούς μότορσπορτ. Τι μας λέει αυτή η αντίθεση;
|
Read more...
|
|
|