Αυτοκίνηση

Μια διαφορετική προσέγγιση της αυτοκίνησης για όσους, ενδεχομένως, δεν καλύπτονται απ' ότι συναντούν.



Bold as Love - Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Αμερική. Σε αυτό το πελώριο πολιτιστικό χωνευτήρι, που μετρά μόλις δυόμιση αιώνες συντεταγμένης Πολιτείας, είναι ενδιαφέρον πόσο λίγος χρόνος χρειάζεται προκειμένου να γίνει κάτι, μεγαλειώδης επιτυχία. Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι πώς κάτι περιθωριακό, μετατρέπεται σε στοιχείο πρώτης γραμμής.

Κι όλα τα παραπάνω έρχονται καθώς ακούω, βλέπω την διαφήμιση της Ford για την νέα Mustang που κατακλύζει τις τηλεοπτικές συχνότητες. Τίτλος της: Ο δρόμος το περιμένει. Είναι μια κόκκινη GT που περιμένει γουργουρίζοντας τους οκτώ κυλίνδρους της πάνω σε άδειους δρόμους. Ρώμη, Λονδίνο, Παρίσι… Κάτι σαν απόβαση Αμερικάνικη στην Ευρώπη.

Το μόλις 60 δευτερολέπτων διαφημιστικό κλιπ έχει ντυθεί μουσικά, με μια δημιουργία του Jimmy Hendrix: If 6 was 9. Ήταν ένα κομμάτι από το άλμπουμ Axis: Bold as Love που κυκλοφόρησε σχεδόν μισό αιώνα νωρίτερα, τον Δεκέμβρη

Read more...
 
Renault όπως Renaissance - Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2016 PDF Print E-mail

Ιδρύθηκε ως Société Renault Frères (Εταιρεία Αδελφών Ρενώ), τον τελευταίο χρόνο του 19ου αιώνα. Από τρία αδέλφια, τον 22χρονο Luis, τον 27χρονο Marcel και τον 34χρονο, τότε, Fernand Renault. Ο νεότερος ήταν ένα λαμπρό, εφευρετικό  ταλέντο στην μηχανολογία, τη στιγμή που οι πρεσβύτεροι είχαν κλίση στο επιχειρείν.

Αποτραβήχτηκαν από την κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία του πατέρα τους και με βήματα τολμηρά, σύστησαν την δική τους πρωτόλεια αυτοκινητοβιομηχανία.

 

Στον μεσοπόλεμο και ειδικότερα την δεκαετία του '30, η Renault  πέτυχε μερικά παγκόσμια ρεκόρ ταχύτητας με τα αεροσκάφη Caudron, τα οποία είχε εφοδιάσει με τους εξακύλινδρους κινητήρες της.

 

Έχοντας διαθέσει το πρώτο τους αυτοκίνητο τον τελευταίο μήνα του 1899, έφτασαν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, το 1907, να είναι το καλύτερο σε πωλήσεις ξένο εμπορικό σήμα στη Νέα Υόρκη.

Ένα χρόνο αργότερα, το 1908, όταν παρήγαγαν 3.575 οχήματα, ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στη Γαλλία.

Στο μεταξύ, είχαν αναγνωρίσει την αξία της δημοσιότητας από τη συμμετοχή σε αγώνες, κάτι για το οποίο κατέβαλαν βαρύ τίμημα αφού ο Marcel έχασε τη ζωή του το 1903 κατά τη διάρκεια αγώνα από το Παρίσι στη Μαδρίτη.

Ο επίσης συμμετέχων στους αγώνες Louis δεν ξαναγωνίστηκε, αλλά η εταιρεία παρέμεινε ενεργή στο χώρο κερδίζοντας το 1906, το θεωρούμενο πρώτο Grand Prix με ένα Renault AK 90CV. Την ίδια εποχή ο Louis παραμένει μόνος του στη διοίκηση καθώς ο  Fernand αποσύρθηκε για λόγους υγείας.

Read more...
 
Περί Λεόντων - Σαββάτο 26 Δεκεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

To επώνυμο  Peugeot στην Γαλλική βιομηχανία, το συναντάμε είκοσι και ένα μόλις χρόνια, μετά την άλωση της Βαστίλης.  'Έτσι, το 1810, οι Jean-Pierre και Jean-Frédéric Peugeot διαφοροποίησαν τις δραστηριότητές τους και μετέτρεψαν τους μύλους τους, σε χυτήριο χάλυβα.

Κι αν η Γαλλική επανάσταση άλλαξε το ρου στην Ευρωπαϊκή ιστορία, η Παρισινή Κομμμούνα έδωσε το πρώτο δείγμα της επόμενης ανατροπής. Μόλις δεκαοκτώ χρόνια μετά από εκείνη τη ματωμένη άνοιξη, το 1889,  παρήχθη το πρώτο αυτοκίνητο Peugeot, ένα τρίκυκλο, ατμοκίνητο που σχεδιάστηκε από τον Léon Serpollet. Γρήγορα θα περάσει στο περιθώριο, αφού ήταν βαρύ, ογκώδες και δύσχρηστο.


O Armand Peugeot και η εξέλιξη του σήματος της φίρμας

Ζούμε στην Belle Époque, που δεν είναι για όλους belle αλλά στην Ευρώπη κυοφορείται μια αισιοδοξία. Ο Armand Peugeot συναντά τον Gottlieb Daimler και πείθεται για το σπουδαίο μέλλον της αυτοκίνησης. Δεν σταματά την παραγωγή των ποδηλάτων, όπου ήδη κατείχε περίοπτη θέση και επεκτείνει τις δραστηριότητες του, στον πολλά υποσχόμενο τομέα της παραγωγής αυτοκινήτων, με οχήματα που έφεραν κινητήρες εσωτερικής καύσης Daimler. Εκείνες οι πρώιμες σειρές έφεραν την ονοματοδοσία «type»

Κι ήταν μια από εκείνες τις κατασκευές που έγραψαν ιστορία, αφού με οδηγό τον Albert Lemaître κέρδισε το θεωρούμενο ως πρώτο αγώνα στην ιστορία του μότοσπορ από το Παρίσι στη Ρουέν που έλαβε χώρα τον Ιούλιο του 1894. Άλλα τέσσερα  Peugeot συμμετείχαν και όλα κατάφεραν να τερματίσουν. Ο νικητής Lemaître ολοκλήρωσε  3:30''  πίσω από τον Κόμη De Dion του οποίου όμως το ατμοκίνητο όχημα, ήταν εκτός κανονισμών.

Read more...
 
Opel «Ζούμε τα αυτοκίνητα» - Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

Αυτός ο κύκλος που διατρέχεται από έναν οριζόντιο κεραυνό δεν ήταν πάντα έτσι και το όνομα Opel δεν παρέπεμπε πάντα σε αυτοκίνητα. Όπως και να έχει, όμως, η ιστορία τους είναι μακρά.

Κατατακρτήρια ε.δ. του 24ου ('77) Δ.Ρ.Α. Δεκέλεια. Ο Τζώνυς στα 54 του χρόνια, μας δείχνει την ποδιά και τα ψαλίδια της Ascona.

Ο Αδάμ Όπελ είχε κάποια κοινά στοιχεία με τον  Σακίσι Τογιόντα, παρά το χρονικό σκαλοπάτι των 30 χρόνων που τους χώριζαν. Εξαιρετικά εφευρετικοί,  πετυχημένοι βιομήχανοι και επιχειρηματίες του 19ου αιώνα. Ο Ιάπωνας ξεκίνησε από αργαλειούς ο Γερμανός από ραπτομηχανές. Μέχρι να κλείσουν τα μάτια τους ήταν κορυφαίοι σε παγκόσμιο επίπεδο στο είδος τους.

Read more...
 
Nissan. Διαδρομή ενός αιώνα - Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2015 PDF Print E-mail

Όπως όλα τα σενάρια που έχουν μακρά πορεία μέσα στο χρόνο, έτσι συνέβη και με την τροχιά της Nissan. Γεννήθηκε το 1914 ως Dat, το '18 έγινε Kaishinsha Motorcar Co., ενώ το '25 DAT Motorcar Co. Το '34 έγινε Datson, ακολούθως άλλαξε σε Datsun για να γίνει το 1986 Nissan, αλλά σχεδόν 30 χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του '16 να αναστηθεί το Datsun, για τις αγορές της Ινδονησίας, Ρωσίας, Νότιας Αφρικής και Ρωσίας με οχήματα χαμηλού κόστους. Βεβαίως, για την εσωτερική αγορά, δεν ήταν ποτέ Datsun. Ήταν πάντα Nissan.


Όπως όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας δέχτηκε συντριπτικά χτυπήματα από την ήττα του δεύτερου Μεγάλου Πολέμου του 20ου αιώνα. Με το εργοστάσιο στη Γιοκοχάμα, βομβαρδισμένο από τις αεροπορικές επιδρομές, χωρίς πρώτες ύλες και υπό την αμερικανική κηδεμονία, οι γραμμές παραγωγής  ξεκίνησαν ένα περίπου χρόνο μετά τη συνθηκολόγηση τη λειτουργία αλλά κατασκεύαζαν φορτηγά, προκειμένου να  καλύψουν τις ανάγκες ανοικοδόμησης της ρημαγμένης χώρας.

Την τελευταία χρονιά της δεκαετίας οι Αμερικανοί επέτρεψαν την κατασκευή επιβατικών οχημάτων και η μεταπολεμική ιστορία της Datsun ξεκίνησε. Τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπισθούν ήταν πολλά και δυσεπίλυτα. Δεν ήταν μόνον η έλλειψη τεχνογνωσίας αλλά τα μέτρια μέσα και η αντίστοιχη οργάνωση παραγωγής.

Read more...
 
περί ηλεκτροκίνησης - Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail

Είναι τεράστιο το σκαλοπάτι που χωρίζει την αυτοκίνηση των θερμικών κινητήρων από την ηλεκτροκίνηση. Αποτελεί σχεδόν άλλο τρόπο κίνησης. Τόσο σε καθημερινές συνήθειες, αφού δεν ανεφοδιάζεσαι αλλά φορτίζεις, συνεπώς ξεχνάς τα υγρά καύσιμα, όσο σε επίπεδο συντήρησης. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ, δεν χρειάζεται ούτε λάδια, ούτε ρυθμίσεις, ούτε αντλίες, ούτε άλλα λιπαντικά.   
Για κάποιον που γεννήθηκε και μεγάλωσε ανάμεσα σε ζιγκλέρ και μπουζί δεν είναι εύκολο να προσαρμοστεί σε μια νέα πραγματικότητα που ορίζεται από κιλοβατόρια και συστοιχίες ιόντων λιθίου.


Μολαταύτα, η ταπεινότητά μου έδειξε μια περίεργη προσαρμοστικότητα, καθώς και μια ακόμα πιο περίεργη γοητεία, σχεδόν από το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων που οδήγησε.
Από το Leaf  στην πρώτη μας επαφή στο νεφοσκεπές Παρίσι, στο i3, για το οποίο ποτέ δεν έκρυψα την ειλικρινή μου συμπάθεια, ενδεχομένως και το κάτι παραπάνω, έως το smart electric drive για το οποίο κατέληξα ότι είναι το καλύτερο smart.

Read more...
 
Mitsubishi, με παράδοση ενάμιση αιώνα - Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail


Αξιοποιώντας το γενναίο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του αυτοκράτορα Μέιτζι,  ο Ιβασάκι Γιατάρο συστήνει στα 35 του χρόνια, το 1870, την ναυτιλιακή εταιρεία Mitsubishi. Μεγαλωμένος μέσα σε συνθήκες δυσνόητες για το δυτικό ρεαλισμό, πρόλαβε να δει ένα τμήμα μόνο της γιγάντωσης της επιχείρησης του.


Ο ιδρυτής. Ιβασάκι Γιατάρο

 

Εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας, στα πενήντα του από καρκίνο του στομάχου. Στην ηγεσία της  εταιρείας, τον διαδέχθηκε αρχικά ο αδελφός του και αργότερα ο γυιος του.

Είχε προλάβει όμως να έχει σοβαρή συμμετοχή ως προμηθευτής του αυτοκρατορικού στρατού και ναυτικού, στην πρώτη του υπερπόντια αποστολή στην Ταϊβάν. Αυτό σφυρηλάτησε τις σχέσεις ανάμεσα στην εταιρεία και την αυτοκρατορική κυβέρνηση. Έτσι η Mitsubishi, είχε έναν ισχυρό ρόλο στις εξελίξεις  που αφορούσαν την αναδόμηση του σύγχρονου Ιαπωνικού κράτους, η οποία ερχόταν συνάμα με την έλευση του 20ου αιώνα.


Το όνομά της είναι σύνθετο και προέρχεται από την λέξη Μίτσου που σημαίνει τρία και η λέξη Μπίσι που μεταφορικά σημαίνει ρόμβος. Έτσι όπως αντικατοπτρίζεται και το σήμα της. Ενίοτε υπάρχει και η ερμηνεία για τρία διαμάντια.

Όποιος νομίζει

ότι η Mitsubishi είναι μια βιομηχανία αυτοκινήτων βλέπει μόνον ένα μικρό

Read more...
 
Zilina & άλλα - Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail

Βρέθηκα στη Σλοβακία, στην πόλη Zilina, το τρίτο μεγαλύτερο αστικό κέντρο, όπως και το τρίτο σημαντικότερο βιομηχανικό πάρκο της χώρας.  Επισκέφτηκα το νεότευκτο εργοστάσιο της ΚΙΑ. Ιδού μερικές από τις εντυπώσεις.

Παρά ένα τεσσαράκοντα χρόνια έχουν περάσει από τον Οκτώβρη του '76, όταν βρέθηκα για πρώτη φορά σε εργοστάσιο κατασκευής αυτοκινήτων. Νάπολη, πρωτεύουσα της Καμπανίας, τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ιταλίας. Κι' ακόμα δεν είχε γεννηθεί ο Roberto Saviano, που ως σύγχρονος Προμηθέας ήρθε τον 21ο αιώνα να μας καταθέσει πράγματα που κανείς δεν τολμούσε να μιλήσει για την Νάπολη. Ακόμα και ο γηγενής Paolo Sorentino, που μας χάρισε το αριστουργηματικό il Divo με το ρεσιτάλ του Toni Servillo, ήταν μόλις έξι χρονών.


Ελάχιστα νεότερο ήταν το Pomigliano d'Arco, το εργοστάσιο του Νότου της Αlfa που πέρα από το Arese θα κατασκεύαζε την Άλφα του Νότου, γνωστότερη ως Αlfasud και θα έδινε οικονομική ζωντάνια στον τόπο. Το μοντέλο ήταν καλό αλλά το εγχείρημα παρουσίαζε προβλήματα. Μέτρια μέταλλα, μειωμένη παραγωγή και ένας τόπος που «αποτελεί την ένσάρκωση του πεσιμισμού της μεσημβρινής Ιταλίας» όπως θα έγραφε και ο συγγραφέας της Σικελικότητας, Leonardo Sciascia.



Σαράντα, σχεδόν, χρόνια αργότερα και μετά από δεκάδες επισκέψεις σε εργοστάσια αυτοκινήτων περπατάμε στο εργοστάσιο της ΚΙΑ στη Zilina της Σλοβακίας. Μια Κορεάτικη εταιρεία σε μια χώρα της πρώην ανατολικής Ευρώπης, η οποία τα τελευταία έντεκα χρόνια αποτελεί μέλος της Ε.Ε. ενώ, από το 2009 απολαμβάνει τα προνόμια του ενιαίου ευρωπαϊκού νομίσματος.

Ήδη βάλαμε τα πρώτα στοιχεία της παγκοσμιοποίησης. Δεν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι είναι ψηλά σε δημοτικότητα ανάμεσα στον Ελληνικό πληθυσμό, καθώς ήταν η μοναδική χώρα της Ευρωζώνης, που απέρριψε με ψηφοφορία στο κοινοβούλιο της, ομόφωνα σχεδόν τον Αύγουστο του 2010, τη συμμετοχή της, στον μηχανισμό στήριξης της Ελλάδας. Εκεί φτάνεις όμως, αν έχεις ανάγκη μηχανισμούς στήριξης και αναμένεις το έλεος των άλλων.

Read more...
 
Τεχνολογικά σκαλοπάτια - Τετάρτη 26 Αυγούστου 2015 PDF Print E-mail

Υπάρχουν αυτοκίνητα που σε βάζουν σε σκέψεις για το μέλλον της αυτοκίνησης. Ένα  μέλλον, σε μεγάλο βαθμό άδηλο, μα σε κάθε περίπτωση ολότελα διαφορετικό από το παρελθόν.

Σε αυτό που δύσκολα μπορεί να υπάρξει  αντίρρηση είναι πως το μέλλον θα ορίσει ο συνδυασμός  λίγων δεδομένων. Όπως: Ο τρόπος εξέλιξης της τεχνολογίας, το περιβαλλοντολογικό θέμα, οι πηγές ενέργειας και ο τρόπος χρήσης της αυτοκίνησης στα μεγάλα αστικά κέντρα που δεν αναμένεται να μικρύνουν. Λίγο πολύ, αυτοί οι παράγοντες θα ορίσουν την μορφή της αυτοκίνησης που θα προκύψει.

Αν η άφιξη του πρώτου υβριδικού μαζικής παραγωγής υπήρξε μια σημαντική στιγμή για την αυτοκίνηση, σχεδόν είκοσι χρόνια νωρίτερα όταν η Toyota μας κόμισε το Prius, η συνέχεια υπήρξε ακόμα πιο ενδιαφέρουσα καθώς παρουσιάστηκαν, τόσο αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Leaf, i3), όσο και υβριδικά επόμενης γενιάς με άλλες προτάσεις (Ampera), αλλά και sport υβριδικά που μπαίνουν στη πρίζα (i8).

Στις μέρες μας,

η απειλή δεν φαίνεται να είναι η έλλειψη υδρογονανθράκων καθώς ο τρόπος εύρεσης κοιτασμάτων και ο τρόπος άντλησης, μέσω της τεχνολογίας, έχουν αμβλύνει αυτό το πρόβλημα, αλλά η ολοένα και μεγαλύτερη κατανάλωση, υγρών καυσίμων που έρχεται ως καθοριστικότατος παράγοντας για την οικολογική ισορροπία.

Αυτή η συνθήκη διαμορφώνει, σε μεγάλο βαθμό, αν όχι σε απόλυτο το μέλλον της αυτοκίνησης. Η επίσης καθοριστική συνθήκη που θα κομίσει την αυτοκίνηση του μέλλοντος είναι ο πυρετός που επικρατεί για την ασφάλεια. Καθώς η παραγωγή δύσκολα θα μένει σταθερή και ακόμα δυσκολότερα θα συρρικνώνεται, πρωτίστως διότι υπάρχουν αναδυόμενες αγορές μεγάλης κλίμακας όπως η Κίνα ή το Ιράν, η σπουδή των τεχνολόγων είναι η παραγωγή κινητήριων μονάδων με το ελάχιστο δυνατό επίπεδο εκπομπής ρύπων.

Οι Θερμικοί κινητήρες ήδη κάνουν σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά ταυτόχρονα ανεβαίνουν στη σκηνή και οι ηλεκτροκινητήρες. Όλο και πιο πολλά αυτοκίνητα παράγονται μαζικά πια με ηλεκτρικό ή συνδυασμούς ηλεκτρικού κινητήρα με αντίστοιχο θερμικό.

Read more...
 
Golf Ι - Golf edition 40 - Τρίτη 18 Αυγούστου 2015 PDF Print E-mail

Η Καταγωγή των Ειδών

Στο επιστημονικό του σύγγραμα ο Δαρβίνος, έπρεπε αφενός μεν να εκθέσει τα επιστημονικά του συμπεράσματα, αφετέρου να μην θίξει τα όσια της προτεσταντικής Εκκλησίας της Αγγλίας. Ευτυχώς, τη σήμερον ημέρα τα πράγματα είναι πιο εύκολα.

Γίνονται δε, ακόμα πιο εύκολα όταν πραγματεύονται τεχνικά κατασκευάσματα. Ακόμα και εκεί όμως, η εξέλιξη των ειδών δεν είναι προβλέψιμη. Θα γίνει πιο σαφές αν σκεφτούμε πως ήταν το Golf τον Δεκέμβρη του '74, τότε δηλαδή που πρωτόρθε στην πατρίδα μας.
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι 40 χρόνια αργότερα ο επίγονός του θα εισαγόταν ως έκδοση Golf Edition 40 και θα έφερε ως βασικό εξοπλισμό ESP με ABS και Brake Assist, XDS, δηλαδή ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, επτά αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό Climatronic δύο ζωνών, καθίσματα ergoActive με 14 ρυθμίσεις, σύστημα επιλογής οδηγικού προφίλ, σύστημα αποφυγής πολλαπλών συγκρούσεων και τέλος σύστημα infotainment;
Κανείς, είναι μια πρώτη απάντηση.

Εδώ επίσης, δεν ισχύει καθόλου η Δαρβίνειος ρήση για την εξελικτική του θεωρία: «Πως είναι δυνατόν να μην το σκέφτηκε κάποιος νωρίτερα;»
Κι' αυτό διότι  η εξελικτική τροχιά του αυτοκινήτου, αντίθετα με εκείνη της φύσης, είναι ολοένα επιταχυνόμενη, δεν υπόκειται στις επιταγές της, αλλά στους κανόνες της αγοράς.  Για αυτό ενδεχομένως είναι και πιο άγρια.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 Next > End >>

Page 2 of 5