Για κάποιους που...

Είτε για όσους πρόσφατα μας εγκατέλειψαν, είτε για όσους η απουσία τους είναι ακόμα ηχηρή.
Λίγα λόγια για αυτούς που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια.
Κάποιοι πλήρεις ημερών, άλλοι αναπάντεχα και αδόκητα, μερικοί με τρόπο βίαιο.



Zora Arkus-Duntov - (Κυριακή 23 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Η ζωή του Zora Arkus-Duntov, ήταν μια μοναδική περιπέτεια, ένα σχεδόν απίστευτο σενάριο, που ελάχιστοι πολίτες εκείνου του κόσμου, του εικοστού αιώνα, θα μπορούσαν να βιώσουν. Η εξιστόρησή της αξίζει με το παραπάνω.

Όταν την 21η Απριλίου του ΄96 ο Z. Arkus - Duntov άφηνε στο Detroit την τελευταία του πνοή, ο χρονικογράφος και κάτοχος βραβείου Pulitzer, George Will, σημείωσε πως: «αν δεν θρηνήσεις τούτη την απώλεια δεν είσαι καλός Αμερικανός». Σε άλλη εφημερίδα γράφτηκε πως: «η παράδοση του Arkus-Duntov, θα παραμείνει ζωντανή όσο οι Corvette ρολάρουν στους ανοικτούς δρόμους». Γεννημένος ανήμερα Χριστούγεννα του 1909, στο Βέλγιο από γονείς Ρωσοεβραίους θα γινόταν λίγες δεκαετίες αργότερα, ο πνευματικός πατέρας της Corvette.

O δικός του πατέρας, ήταν μηχανικός ορυχείων και η μητέρα του φοιτήτρια Ιατρικής. Λίγο αργότερα, όταν οι γονείς του επέστρεψαν στη γενέτειρά τους, στο Λένινγκραντ, οι γονείς του χώρισαν. Έτσι ο νέος σύντροφος της μητέρας του, ο Josef Duntov, επίσης μηχανικός εξόρυξης, κατοικούσε μαζί τους. Ακόμη και μετά το διαζύγιο όμως, ο βιολογικός πατέρας του συνέχισε να συγκατοικεί και αυτός, στο ίδιο σπίτι. Από το σεβασμό προς τους δύο άνδρες της οικογένειας, τόσο ο Zora, όσο και ο αδελφός του Yura, κράτησαν και τα δυό επώνυμα: Arkus - Duntov.

Read more...
 
sir William Lyons - (Σαββάτο 15 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Από τότε που θεσμοθετήθηκαν οι αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα, το 1956, και για τα επόμενα έτη, η συμμετοχή σε αγώνα ανάβασης ή ταχύτητας με Jaguar ισοδυναμούσε, σχεδόν, με νίκη.

Ιούλιος '62. Δημήτρης «Τυφών» Νομικός με E Type στην ανάβαση Φιλερήμου στο νησί των Ιπποτών. Θα νικήσει με άνεση.

Μέχρι το τέλος του '59 από τους συνολικά 12 πρωταθληματικούς αγώνες αναβάσεων ή ταχύτητας οι νίκες στους δέκα, πήγαν σε οδηγούς Jag. Ήταν η εποχή των ΧΚ.  Ακολούθως, την πενταετία '62 - '66 στους αντίστοιχους 30 αγώνες οι 17 κατέληξαν σε οδηγούς Jag. Ήταν η εποχή της E type.

Κάτι παρόμοιο συνέβη και στον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans όπου τα βρετανικά αυτοκίνητα επικράτησαν πέντε φορές από το '51 έως το ΄57. Προφανώς δεν είναι τυχαίο ότι ανέβασαν την διανυθείσα απόσταση από τα 3.611 στα 4.397 χιλιόμετρα. Πέρα από την αγωνιστική ανωτερότητα, όμως, ήταν και το θέμα του πρεστίζ που ενέπνεαν οι Βρετανικές κατασκευές, οι οποίες βέβαια είχαν έναν πατέρα.

Read more...
 
Νίκος Χρυσικόπουλος - (Κυριακή 9 Ιουλίου 2017) PDF Print E-mail

Δεν τον γνώριζα, δεν είχαμε ποτέ συναντηθεί. Όσες αναφορές είχα, ήταν από τις συζητήσεις που κάναμε με τον Νίκι Φιλίνη, ο οποίος τρυφερά και χαϊδευτικά τον αποκαλούσε Νικολάκι, και από τις έρευνες για το παρελθόν στα αρχεία . Θυμάμαι όμως ότι τον Γενάρη του '06, είχαμε βρεθεί με τον Νίκο Μπενβενίστε, ο οποίος με παρακάλεσε, να δώσω στον Νίκο Χρυσικόπουλο ένα αντίγραφο του "Όθεν ούζα καλά & άλλες ιστορίες"

Aσμένως λοιπόν, κατέβηκα, στον παλαιό Φάληρο, την μέρα και την ώρα που είχαμε συμφωνήσει, ανέβηκα στο διαμέρισμα που έπρεπε, χτύπησα το κουδούνι και άνοιξε η Ρίκα Διαλυνά. Την θυμόμουν καμιά 35αριά χρόνια νωρίτερα, ως  Δόμνα Τζέφερσον στον Τρελοπενηντάρη.
Παρέδωσα, ευχαρίστησε, χαιρέτησα. Τον Ν.Χ. δεν τον είδα.

Πριν λίγες μέρες διαβάσαμε πως εγκατέλειψε τα εγκόσμια. Πλήρης ημερών. Είχε κατοσταρίσει. Προνόμιο σπανιότατο, συχνά και οδυνηρό καθώς οι συνομήλικοί σου είναι ελάχιστοι, αν όχι κανείς. Ζεί όμως ο Ζάχος και ο, πολύ κοντά στα εκατό, Νίκι. Ο αποθανών, στα τόσα χρόνια που πέρασε πάνω στον πλανήτη, βίωσε βαριές απώλειες, όπως την εκτέλεση του αδελφού του και την αυτοκτονία του γιού του Γιάννη, ανθρώπου ευγενούς και ωραίου.



Ξημέρωμα Πέμπτης 26 Απριλίου 1956. Με το #84 στο ταπεινό δίχρονο χιλιάρι Auto Union, ο Νίκι Φιλίνης στα πηδάλια και ο Νίκος Χρυσικόπουλος συνοδηγός, εκκινούν μπροστά από το Παναθηναϊκό στάδιο. Μετά από 2.409 χιλιόμετρα συνεχούς οδήγησης, θα ολοκληρώσουν στην δεύτερη θέση χάνοντας μόνον από την διαστημική Merc 300 SL των Γερμανών W. Schock – R. Moll.

Τα της εφοπλιστικής και επιχειρηματικής του δράσης δεν τα γνωρίζω, το αποτύπωμά του όμως στο Ελληνικό μότοσπορ, στην πολύ μακρινή και εξωτική, για το Ελληνικό μότοσπορ, περίοδο της δεκαετίας του '50, δεν είναι αδιάφορο.

Read more...
 
Bruce McLaren - (Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017) PDF Print E-mail

Δεν ήταν ο πρώτος πιλότος της F1 που σύστησε την δική του ομάδα. Ανήκει όμως, στην πολύ μικρή κατηγορία των οδηγών που σκοράρισαν νίκες τόσο σε επίπεδο F1, όσο και στις 24 ώρες του Le Mans αλλά και στη σειρά Can Am. Μα το οδηγικό του κομμάτι, δεν ήταν παρά ένα, από τα πολλά, που συγκροτούσαν την ιδιαίτερη προσωπικότητά του.



Πέρα, λοιπόν, από τα οδηγικά του χαρίσματα, υπήρξε μηχανικός, σχεδιαστής, εφευρέτης ενώ χαρακτηρίστηκε και από οξυμένο επιχειρηματικό ένστικτο. Κι όλα αυτά σε 14 χρόνια ενήλικης ζωής. Η οποία, μάλιστα, δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Στην τρυφερή ηλικία των εννέα χρόνων, διαγνώσθηκε με την νόσο Legg - Calve - Perthes. Μια διαταραχή της παιδικής ηλικίας όπου η ροή του αίματος προς την μηριαία κεφαλή ολοένα και λιγοστεύει δημιουργώντας προβλήματα. Έτσι το αριστερό πόδι του Bruce θα παρέμενε, κατά τι, πιο κοντό από το δεξί.

Read more...
 
Bonnie & Clyde - (Παρασκευή 16 Ιουνίου 2017) PDF Print E-mail

Η σύντομη, αιματηρή ιστορία, ενός παράνομου ζεύγους, που έδρασε στα χρόνια του μεσοπολέμου στις Η.Π.Α. Την εποχή της μεγάλης ύφεσης.
Ήταν η Bonnie Parker και ο Clyde Barrow

Υπάρχει η πληροφορία ότι η Bonnie δεν κάπνιζε. Το πούρο της εικόνας είναι ένα εικαστικό στοιχείο.

Οι κοινωνιολόγοι σταθερά υποστηρίζουν, ότι εγκληματικότητα, έχει γονείς. Τη φτώχεια, τη βία, τον αναλφαβητισμό και ασφαλώς την αδικία. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι στα τρυφερά τους χρόνια θα έχουν να αντιμετωπίσουν μια πραγματικότητα με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, απαραίτητα θα γλιστρήσουν στο έγκλημα. Κάποιοι όμως δεν καταφέρνουν να αντισταθούν.

 

Read more...
 
Chevrolet bross - (Σαββάτο 27 Μαίου 2017) PDF Print E-mail

To στόρυ με την Αμερική ως την γη των ευκαιριών και τις τόσες αφηγήσεις μεγάλων επιτυχιών, δεν έχει μια ανάγνωση. Οι ζωές των αδελφών Chevrolet αποτελούν την άλλη, τη θλιβερή, όψη.



Διότι πως αλλιώς θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε το θέμα των αδελφών  Chevrolet; Από την Ευρώπη στην Αμερική ως μετανάστες για ένα καλύτερο οικονομικό μέλλον. Εμπνευσμένοι μηχανικοί, τολμηροί οδηγοί αγώνων, ιδρυτές  της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά με κάθε άλλο, παρά ευτυχές τέλος.

Ο μικρότερος Gaston έχασε τη ζωή του, στα 28, κατά τη διάρκεια αγώνα στο Beverly Hills. Ο μεσαίος Arthur, εννιά μέρες πριν συμπληρώσει τα 62 του χρεοκοπημένος πια, κρεμάστηκε πάσχοντας από βαθιά κατάθλιψη. Ο μεγαλύτερος Luis έχασε τη ζωή του 63 ετών, μετά από χειρουργικές επιπλοκές και ακρωτηριασμό του ποδιού του. 
Όταν τα τρία αδέλφια ξεκινούσαν την πορεία τους στο χώρο, με πολύ δουλειά και πίστη, όλα έδειχναν πιο ευοίωνα.

Read more...
 
Hans Ledwinka - (Τρίτη 9 Μαίου 2017) PDF Print E-mail

Πριν, ο Α. Hitler,  γίνει ακραία επικίνδυνος, τότε που οραματιζόταν τις εθνικές οδούς όπου η υπέρτερη, η περήφανη Άρια φυλή του, θα ταξίδευε εποχούμενη με αδιανόητες για την εποχή ταχύτητες προς Ανατολάς, αντικρίζοντας τα δημιουργήματα του Hans Ledwinka φέρεται ειπών: «Αυτό είναι το αυτοκίνητο για τους δρόμους μου». Έτσι τουλάχιστον καταγράφεται στη σχετική βιβλιογραφία.

Ο καγκελάριος και ο μηχανικός είχαν συναντηθεί μερικές φορές, είχαν δειπνήσει μαζί, σε μια χρονική περίοδο που και οι δυο είχαν στόχους. Είναι η ίδια περίοδος όπου εμπλέκεται ο Ferdinand Porsche και πέφτει ο σπόρος του ανταγωνισμού μα και της διχόνοιας ανάμεσα σε δυο μεγάλες προσωπικότητες, της υπό διαμόρφωση αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με ομολογία του Βοημού  Ferdinand Porsche, για το ποιος αντέγραψε ποιόν: «Ε λοιπόν, κάποιες φορές κοιτούσα εγώ πάνω από τον ώμο του, κάποιες άλλες, εκείνος, πάνω από τον δικό μου ώμο».. H δικαστική απόφαση όμως, όπως θα δούμε, αντιμετώπισε διαφορετικά τα γεγονότα

Όπως και να έχει ο Hans Ledwinka γεννήθηκε τον Φεβρουάριο του 1878, στο Klosterneuburg, της κάτω Αυστρίας, τμήμα τότε, της Αυστροουγγρικής αυτοκρατορίας. Εκεί άφησε και την τελευταία του πνοή, το 1924, στα 41 του χρόνια ο Franz Kafka.

Εκείνη τη χρονιά, ο Ledwinka εργαζόταν στην Steyr. Είχε ξεκινήσει την επαγγελματική του καριέρα, ως μαθητευόμενος του θείου του Johann Zwiauer, και ενός  μηχανικού και κατασκευαστή εργαλείων. Έτσι απέκτησε τις πρώτες εμπειρίες του. Αργότερα, σπούδασε στην δημόσια σχολή Artisanry της Βιέννης και ακολούθως, το 1897, εργάστηκε ως σχεδιαστής μηχανικός στην  Nesselsdorfer -Wagenbau, εταιρεία που κατασκεύαζε τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό. Κάποια χρόνια αργότερα θα γίνει γνωστή ως Tatra με την έδρα της στη Moravia, της ανατολικής Τσεχίας.

Read more...
 
Η μέρα που ο κόσμος έχασε τον J. Clark - (Σαββάτο 8 Απριλίου 2017) PDF Print E-mail

Παρά ένα, πενήντα χρόνια από εκείνον το Απρίλη του '68. Τότε που έδυσε απρόσμενα, βίαια και αναπάντεχα το λαμπερό άστρο ενός πολύ ξεχωριστού ανθρώπου και οδηγού.

Ως οδηγός αγώνων αυτά που κάνουν τον Jimy Clark ξεχωριστό, αν όχι μοναδικό, δεν είναι ότι όπως αρκετοί άλλοι την εποχή εκείνη ήταν κι αυτός allrounder.

Ο,τι δηλαδή συμμετείχε σχεδόν παντού, όπως F1, Βρετανικό πρωτάθλημα τουρισμού, 500 μίλια Ινδιανάπολης, Tasman series, F2, RA.C. rally, 24 ώρες του Le Man, N.A.S.C.A.R. Ούτε πως ήταν δυο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής F1 και νικητής στα 500 μίλια Ινδιανάπολης.

Δεν είναι μόνος σε αυτή τη μικρή κατηγορία. Ο ομόλογός του στην Lotus π.χ. ο Grahman Hill, τα είχε πετύχει και αυτός αυτά.

Αλλά μόνον αυτός είχε από την πρώτη του σεζόν στην F1 έως την τελευταία πάντα παρουσίες στο βάθρο, ενώ από το '62 έως το '68 είχε σε κάθε χρονιά πρώτες νίκες.

Επίσης μόνον αυτός σε επίπεδο συμμετοχών με μονοθέσια αυτοκίνητα είχε κάτσει αποκλειστικά σε μπάκετ Lotus. Τέλος, είχε το απαράμιλλο χάρισμα να είναι «...τόσο απαλός, τόσο καθαρός, τόσο φινετσάτος. Ποτέ δεν συμπεριφέρθηκε βίαια σε αυτοκίνητο, το χάιδευε και το όριζε», όπως είπε για αυτόν ο έτερος Σκοτσέζος πρωταθλητής J. Stewart.

Read more...
 
Καίτη Κουβάτσου – Κυρίτση - (Τρίτη 28 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

in memoriam

Η Καίτη Κουβάτσου δέχτηκε το πλήγμα να γίνει η πρώτη γυναίκα στην Ελλάδα που έχασε το σύζυγό της σε δυστύχημα κατά τη διάρκεια αγώνων αυτοκινήτου. Ο Πέτρος Κουβάτσος σκοτώθηκε, στα 38 του χρόνια, το Σαββάτο 27 Ιουλίου του '63, στην τελευταία στροφή της ανάβασης Φιλερήμου στη Ρόδο.

H Καίτη (αριστερά) με την Τζούλια, τον Οκτώβριο του 2002, στην παρουσίαση του βιβλίου « η ειδική μου διαδρομή» του Σαράντη Αποστολίδη.

Ήταν ένα δυστύχημα η βιαιότητα και το αποτέλεσμα του οποίου, σοκάρισε την μικρή κλειστή κοινωνία των Ελληνικών αγώνων, που μέχρι τότε δεν είχε τέτοιου είδους απώλειες. Η Καίτη κατέβηκε στο νησί παντρεμένη και γύρισε χήρα.

Το χτύπημα ήταν πελώριο, αλλά όχι μόνον κατάφερε να ξαναφτιάξει τη ζωή της, να μεγαλώσει τα παιδιά της, να ξαναπαντρευτεί τον γιατρό Κυρίτση αλλά και να παραμείνει κοντά στο σπορ επί δεκαετίες με κυρίαρχο ρόλο στην Αγωνιστική Λέσχη Αυτοκινήτου. 

Τα θυμηθήκα όλα τούτα, με την είδηση του θανάτου της. Συλλυπητήρια στα παιδιά της Λυδία και Δημήτρη.

υ.γ. επί προσωπικού:

«Γαλήνη» – Πόρος ’63
Από την κατοικία του Στέφανου και της Έρας Ζάννου, τη « Γαλήνη» στον Πόρο, είχαν παρελάσει οι περισσότεροι των Ελλήνων αγωνιζομένων των αρχών της δεκαετίας του ’60 μαζί με τις οικογένειές τους. Νωρίτερα είχαν αφήσει το στίγμα τους σε αυτό το μοναδικό κτίσμα ο Ελ. Βενιζέλος, ο Γ. Σεφέρης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Καραγάτσης, ο Henry Millerι.

Read more...
 
John Surtees (1934 -2017) - (Τετάρτη 15 Μαρτίου 2017) PDF Print E-mail

Εγκαταλείποντας τον μάταιο κόσμο μας, ο John Surtees, σφράγισε μια ιστορία μοναδική. Πιθανότατα δε, και εις το διηνεκές, ανεπανάληπτη. Γεννημένος στο Tatsfield του Surrey στις 11 Φεβρουαρίου του '34 έχει το αποκλειστικό προνόμιο, να κατέχει παγκόσμιους τίτλους στους κορυφαίους θεσμούς τόσο στο δίτροχο όσο και στο τετράτροχο σύμπαν.

Μετρά τρεις τίτλους στα 350 δίτροχα c.c. τέσσερις στα 500 c.c., κορυφαία κατηγορία τότε που τους κατέκτησε στο δίτροχο κόσμο ('56, '58, '59, '60) και έναν στην F1 ('64). Σύνολο οκτώ. Αν προστεθεί και μια «ταπεινή» τρίτη θέση στις 24 ώρες του Le Mans το '64, έχουμε μια εικόνα γιατί το σύνολο των επιδόσεών του είναι πάρα πολύ απίθανο να βρει, ποτέ, μιμητές.

Επέζησε σε εποχές όπου οι φυλές των αναβατών και των οδηγών γνώριζαν μεγάλες απώλειες. Διακρίθηκε μέσα από συνθήκες πρωτόγονες σε σχέση με τις σημερινές. Τον Σεπτέμβρη του '65 καθώς κατέρρευσε το εμπρόσθιο σύστημα της Lola T70, σε δοκιμές στο σιρκουί  Mosport στον Καναδά, επέζησε μεν, με πολλαπλά κατάγματα δε. Με αλλεπάλληλες εγχειρήσεις η διαφορά ανάμεσα στα δυο πόδια του, μειώθηκε από τα δέκα εκατοστά αμέσως μετά τον τραυματισμό, στα 2,5.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 4 Next > End >>

Page 2 of 4