Opel «Ζούμε τα αυτοκίνητα» - Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015 PDF Print E-mail
Article Index
Opel «Ζούμε τα αυτοκίνητα» - Παρασκευή 27 Νοεμβρίου 2015
στην Ελλάδα
All Pages

Αυτός ο κύκλος που διατρέχεται από έναν οριζόντιο κεραυνό δεν ήταν πάντα έτσι και το όνομα Opel δεν παρέπεμπε πάντα σε αυτοκίνητα. Όπως και να έχει, όμως, η ιστορία τους είναι μακρά.

Κατατακρτήρια ε.δ. του 24ου ('77) Δ.Ρ.Α. Δεκέλεια. Ο Τζώνυς στα 54 του χρόνια, μας δείχνει την ποδιά και τα ψαλίδια της Ascona.

Ο Αδάμ Όπελ είχε κάποια κοινά στοιχεία με τον  Σακίσι Τογιόντα, παρά το χρονικό σκαλοπάτι των 30 χρόνων που τους χώριζαν. Εξαιρετικά εφευρετικοί,  πετυχημένοι βιομήχανοι και επιχειρηματίες του 19ου αιώνα. Ο Ιάπωνας ξεκίνησε από αργαλειούς ο Γερμανός από ραπτομηχανές. Μέχρι να κλείσουν τα μάτια τους ήταν κορυφαίοι σε παγκόσμιο επίπεδο στο είδος τους.

Γενάρης του '55. Γραβατοφορεμένος ο Κώστας Γαλάνης, επί χρόνια αρχιμηχανικός στην Ελφίνκο και ο Τζώνυς, έτοιμοι να ξεκινήσουν την μεγάλη περιπέτεια του rallye Monte Carlo με Opel Olympia. Δεξιά του Τζώνυ η θυγατέρα του Μαρία, που λίγα χρόνια αργότερα θα έγραφε τη δική της ιστορία ως κορυφαίο πρόσωπο στην ομάδα μοντέλο του συζύγου της Τάσου Λιβιεράτου.

 

Μετά τις ραπτομηχανές, μια βιομηχανική δραστηριότητα που ο Όπελ ξεκίνησε το 1862, είκοσι τέσσερα  χρόνια αργότερα, άρχισε με πρωτοβουλία των πέντε γιων του, να κατασκευάζει και ποδήλατα με τροχούς μεγάλης διαμέτρου. Αν και είχε μια οδυνηρή εμπειρία που τον ανάγκασε να τα αποκαλέσει ως οστεοθραύστες, δεν είχε αντίρρηση να προχωρήσει στην παραγωγή τους καθώς συνειδητοποίησε ότι είχαν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τις ραπτομηχανές.

Τέσσερα χρόνια μετά το θάνατό του, οι απόγονοι αποφάσισαν ότι το οικονομικό μέλλον ήταν στους τροχούς έτσι το 1899,  σύναψαν συμφωνία συνεργασίας με τον Friedrich Lutzmann, για την κατασκευή αυτοκινήτων. Η όχι και τόσο επιτυχημένη πορεία δεν πτόησε τους αδελφούς Opel και μετά από δυο χρόνια υπέγραψαν νέα συμφωνία με την Γαλλική εταιρεία Darracq. Ήταν αμαξώματα Opel πάνω σε σασί Darracq που χρησιμοποιούσαν δικύλινδρους κινητήρες. Η Opel παρουσίασε το πρώτο αμιγώς δικό της αυτοκίνητο, στο σαλόνι του Αμβούργου το 1902.

Μάιος 1955. Εκκίνηση του Γ' Δ.Ρ.Α. στον προ του Ηρώδου του Αττικού ωδείο χώρο. Μετά από τρία 24ωρα το πλήρωμα του Capitain θα γυρίσει πρώτο και καλύτερο στην Αθήνα. Ο Τζώνυς στη θέση του συνοδηγού και στα πηδάλια ο Μ. Παπανδρέου.


Τα επόμενα χρόνια, τα αυτοκίνητα που παρήγαγε το εργοστάσιο δεν άργησαν να αποκτήσουν την φήμη των αξιόπιστων οχημάτων αρχής γενομένης με το μοντέλο  4/8 PS που ονομάστηκε και ως «αυτοκίνητο των γιατρών», καθώς το προτιμούσαν πολλοί γιατροί ένεκα της δυνατότητάς του να αντιμετωπίζει τις δυσκολίες του κακού, υποτυπώδους τότε οδικού δικτύου.

Παρά τη συμφορά που έπληξε την παραγωγή το 1911, καθώς πυρκαγιά κατέστρεψε τις εγκαταστάσεις, με νέο εξοπλισμένο και πιο σύγχρονη τεχνογνωσία, χρειάστηκαν μόλις τρία χρόνια, ώστε το 1914 να αποκτήσουν  τον τίτλο του μεγαλύτερου Γερμανού κατασκευαστή αυτοκινήτων, ενώ μπαίνοντας στη δεκαετία του '20 ήταν η πρώτη Γερμανική βιομηχανία που εφάρμοσε τη γραμμή παραγωγής. Στο τέλος της δεκαετίας η Οπελ κατείχε το κολοσσιαίο μερίδιο στην τοπική αγορά της τάξεως  του 37,5%.

Ρεκλάμα (αριστερά) των τελών της δεκαετίας του '50 για τα Opel όπως δημοσιεύτηκε στο περιδικό «Βολάν». Κοινή καταχώρηση (δεξιά) της Chevrolet και της Opel από το '57 με τις επιτυχίες που σημείωσαν οι δυο φίρμες στις Ελληνικές αγωνιστικές τους εξορμήσεις.

 

Αυτό ώθησε την Αμερικάνικη GM  να κάνει μια πρόταση εξαγοράς στην οικογένεια Opel που δεν θα μπορούσε να αρνηθεί. Το αστρονομικό για την εποχή ποσό των 33 εκατομμυρίων δολαρίων, εισέρρευσε στην οικογένεια η οποία παραχώρησε το 1929, το 80% των μετοχών της και δυο χρόνια αργότερα, το '31, το σύνολό τους.

Το 1935, έγινε η πρώτη Γερμανική βιομηχανία αυτοκινήτων που παρήγαγε περισσότερα από 100.000 οχήματα σε ετήσια βάση. Σε τεχνολογικό επίπεδο, μας κόμισε το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής με αυτοφερόμενο σασί. Ήταν το μοντέλο Ολύμπια το 1935, προφανώς με κίνητρο τους Ολυμπιακούς του '36 που θα διεξάγονταν στο Βερολίνο.

Όλη η δεκαετία του '30 ήταν ένα χρονικό διάστημα μεγάλης ανάπτυξης, ενώ το 1937, έτος ορόσημο με 130,267 αυτοκίνητα που έφυγαν από τις πύλες του  εργοστάσιου της στο Rüsselsheim, το οποίο ήταν το κορυφαίο εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ευρώπη όσον αφορά την παραγωγή, και έβδομο στον κόσμο.
Δυο χρόνια αργότερα το μοντέλο Kapitän, με τον 2,5 λίτρων εξακύλινδρο κινητήρα, ανεξάρτητη εμπρόσθια ανάρτηση και καλοριφέρ έγινε ανάρπαστο πριν ξεσπάσει  η καταιγίδα του δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου.

Το Record έρχεται στην Ελλάδα, το '67 και η Ελφίνκο το διαφημίζει.  Αρχή της δεκαετίας του '70 και με άλλες  κοινές καταχώρησεις της Opel και της Chevy γνωστοποιεί τις αγωνιστικές τους επιτυχίες.

 

Όπως ήταν αναμενόμενο στη διάρκεια του Πολέμου, η παραγωγή άλλαξε προκειμένου να εξυπηρετήσει τον σχεδιασμό των πολεμικών αναγκών του τρίτου Ράιχ.
Μετά την άνευ όρων συνθηκολόγηση της Γερμανίας, το μεν εργοστάσιο στο Βραδεμβούργο αποσυναρμολογήθηκε και μεταφέρθηκε στην Σοβιετική Ένωση ως τμήμα των αποζημιώσεων που διεκδίκησαν και έλαβαν οι Σοβιετικοί, οι δε κτιριακές εγκαταστάσεις στο Ρυσελχάιμ ήταν κατά το ήμισυ κατεδαφισμένες από τους συμμαχικούς βομβαρδισμούς.

Οι Αμερικανικές αρχές, έδωσαν την έγκρισή τους για την επαναλειτουργία του εργοστάσιου με σκοπό να κατασκευάσει φορτηγά που θα συνέδραμαν στην ανασυγκρότηση της Γερμανίας αλλά ήταν ένα μικρό θαύμα, σε εκείνους τους ζοφερούς καιρούς, το πως έγινε δυνατή η επανέναρξη των εργασιών και μέσα σε 10 μόλις μήνες μετά την πτώση του Βερολίνου και να βγεί από τις γραμμές παραγωγής το πρώτο φορτηγό.
Σε άλλους 30 μήνες τον Οκτώβριο του '48, παρήχθη και το πρώτο επιβατικό, το μεταπολεμικό Ολύμπια. Πριν μπει η δεκαετία του '50 η Opel είχε λόγους να αισιοδοξεί, καθώς η GM ανέλαβε και πάλι τη διαχείριση.


Έκτοτε έκανε τεράστια βήματα. Δημιουργήθηκαν εργοστάσια στο Bochum, στο Eisenach, στο Kaiserslautern, μα και στο Βέλγιο, στην Ισπανία και στην Πολωνία.
Η ύφεση του 2008 δεν μπορούσε να αφήσει αλώβητη την Opel. Κάποιες αρχικές συμφωνίες μεταβίβασης μετοχικών πακέτων της τάξης του 55% τελικά ματαιώθηκαν παρά την έγκριση της Γερμανικής κυβέρνησης, ενώ ανακοινώθηκε το κλείσιμο του εργοστασίου της Antwerp.
Το 2010  ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει περίπου 11 δισεκατομμύρια € μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Περίπου το 10% από αυτό το ποσό θα διατεθεί αποκλειστικά για την ανάπτυξη οικονομικών κινητήρων και εξελιγμένων κιβωτίων ταχυτήτων.

Τέλος στις 29 Φεβρουαρίου του 2012, ανακοίνωσε επίσημα τη δημιουργία μιας μεγάλης συμμαχίας με την PSA, στο πλαίσιο της οποίας η GM έγινε η δεύτερη μεγαλύτερη μέτοχος της PSA, μετά την οικογένεια Peugeot, με ποσοστό 7%. Η συμμαχία αυτή προορίζεται να επιτρέψει $ 2 δις ετησίως εξοικονόμηση κόστους μέσω της κοινής χρήσης της πλατφόρμας και άλλες οικονομίες κλίμακας.