Mitsubishi, με παράδοση ενάμιση αιώνα - Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail


Αξιοποιώντας το γενναίο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του αυτοκράτορα Μέιτζι,  ο Ιβασάκι Γιατάρο συστήνει στα 35 του χρόνια, το 1870, την ναυτιλιακή εταιρεία Mitsubishi. Μεγαλωμένος μέσα σε συνθήκες δυσνόητες για το δυτικό ρεαλισμό, πρόλαβε να δει ένα τμήμα μόνο της γιγάντωσης της επιχείρησης του.


Ο ιδρυτής. Ιβασάκι Γιατάρο

 

Εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας, στα πενήντα του από καρκίνο του στομάχου. Στην ηγεσία της  εταιρείας, τον διαδέχθηκε αρχικά ο αδελφός του και αργότερα ο γυιος του.

Είχε προλάβει όμως να έχει σοβαρή συμμετοχή ως προμηθευτής του αυτοκρατορικού στρατού και ναυτικού, στην πρώτη του υπερπόντια αποστολή στην Ταϊβάν. Αυτό σφυρηλάτησε τις σχέσεις ανάμεσα στην εταιρεία και την αυτοκρατορική κυβέρνηση. Έτσι η Mitsubishi, είχε έναν ισχυρό ρόλο στις εξελίξεις  που αφορούσαν την αναδόμηση του σύγχρονου Ιαπωνικού κράτους, η οποία ερχόταν συνάμα με την έλευση του 20ου αιώνα.


Το όνομά της είναι σύνθετο και προέρχεται από την λέξη Μίτσου που σημαίνει τρία και η λέξη Μπίσι που μεταφορικά σημαίνει ρόμβος. Έτσι όπως αντικατοπτρίζεται και το σήμα της. Ενίοτε υπάρχει και η ερμηνεία για τρία διαμάντια.

Όποιος νομίζει

ότι η Mitsubishi είναι μια βιομηχανία αυτοκινήτων βλέπει μόνον ένα μικρό

μέρος της εικόνας. Μετά από 145 χρόνια λειτουργίας, ελέγχει ορυχεία, κατασκευάζει πλοία, παρέχει οικονομικές υπηρεσίες, όπως και ασφάλειες, της ανήκουν τράπεζες, εμπλέκεται σε κατασκευές και βαριά βιομηχανία, ελέγχει εταιρείες τροφίμων, χημικών, ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών, αλλά και αεροπορικές, ακίνητα, χαλυβουργεία καθώς και βιομηχανίες αυτοκινήτων. Αυτή είναι, περίπου, η όλη εικόνα.

 

Είναι μια εταιρεία μεγέθους κράτους, που απασχολεί δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, με ετήσια έσοδα που αγγίζουν τα 250 δις. δολάρια και κέρδη (για το 2010 π.χ.) που ξεπερνούν τα 7 δις.

Στην διάρκεια του δεύτερου Μεγάλου Πολέμου η Mitsubishi  με επικεφαλής τον Dr. Jiro Horikoshi κατασκεύασε το μαχητικό αεροσκάφος A6M γνωστότερο ως Ζέρο. Ήταν ένα καταδιωκτικό με εξαιρετικά πτητικά χαρακτηριστικά, μεγάλη ευελιξία και χειριζόμενο από καλά εκπαιδευμένους και αποφασισμένους νεαρούς πιλότους δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στους Αμερικανούς πιλότους στο θέρετρο του Ειρηνικού, μέχρι να μάθουν να τα αντιμετωπίζουν.

Το Mitsubishi  A6M, γνωστότερο ως Ζέρο  με φόντο το όρος Φούτζι


Όταν ο πόλεμος ολοκληρώθηκε με τόσο απίστευτα ντροπιαστικό τρόπο για την Ιαπωνική νοοτροπία, η Mitsubishi βοήθησε στην πρωτοφανή βιομηχανική ανασυγκρότηση και οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Μάλιστα, μόλις προ ολίγων ημερών, η οικοδομικών δραστηριοτήτων Mitsubishi Materials Corp. ήταν η πρώτη μεγάλη ιαπωνική εταιρεία που ζήτησε δημόσια συγγνώμη γιατί χρησιμοποίησε Αμερικανούς στρατιώτες ως δούλους σε καταναγκαστικά έργα στην διάρκεια του Πολέμου. Η επίσημη συγγνώμη δόθηκε από τον ανώτατο γενικό διευθυντή Χικάρου Κιμούρα, σε ειδική τελετή στο μουσείο του Κέντρου Σάιμον Βίζενθαλ στο Λος Άντζελες. Περίπου 12.000 Αμερικανοί αιχμάλωτοι πολέμου υποβλήθηκαν σε καταναγκαστικά έργα τόσο από την ιαπωνική κυβέρνηση, όσο και από ιδιωτικές εταιρείες και 10% από αυτούς δεν κατάφεραν να επιζήσουν. «Είναι μια θαυμάσια μέρα, 70 χρόνια το περιμέναμε», δήλωσε ο 94χρονος βετεράνος Τζέιμς Μέρφι, που επέζησε από τις κακουχίες των καταναγκαστικών έργων.

To '62 ήρθε το Colt 600                                                                                    ... το 1000άρι σε έκδοση  sw, με φόντο το Φούτζι.

Στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Mitsubishi, ξεκίνησε διστακτικά, το '60 με την παραγωγή του πρώτου επιβατικού αυτοκινήτου, του μοντέλου 500. Ήταν ένα μικρό δίπορτο όχημα, με δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 493 κ.εκ. τοποθετημένο πίσω και κιβώτιο τριών ταχυτήτων. 
Δυο χρόνια αργότερα το διαδέχτηκε το Colt 600 και τον επόμενο χρόνο το Colt 1000 με τέσσερις πόρτες, τον κινητήρα του ενός λίτρου τοποθετημένο μπροστά και κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων.
Το 1971 για να μπορέσει να επεκτείνει τις εξαγωγές της συμμάχησε με την Chrysler και άρχισε να πουλά το Galant στις Ηνωμένες Πολιτείες ως Dodge Colt ωθώντας την ετήσια παραγωγή της  πέρα από 250.000 οχήματα. Το '73 ανέβηκε στα 500.000 και το '73 στα 965.000 αυτοκίνητα.

Η Mitsubishi στους αγώνες

Οι πρώτες διακρίσεις  σε υψηλό επίπεδο, ήταν οι νίκες του Joginder Singh στο Safari με Lancer. Να το δούμε λίγο. Ένας Κενυάτης Σιχ, με Ιαπωνικό αυτοκίνητο, νικητής σε έναν πελώριο Αφρικανικό αγώνα. Ο J.S. δεν μας ήταν άγνωστος. Μας είχε έρθει το ’66 στην Ελλάδα και είχε τερματίσει 9ος στο ΙΑ’ Δ.Ρ.Α. με μια λευκή  122 Amazon! Με σκούρο δέρμα και σαρίκι είχε λόγους να τραβήξει το βλέμμα μας. Κέρδισε  στον εξαντλητικό αγώνα της Κένυας δυο φορές μέσα σε τρία χρόνια. Το '74 και το '76, αφήνοντας πίσω του οδηγούς όπως οι B. Waldegaard, S. Munari, H. Kallstrom, S. Lampinen, A. Cowan. Μάλιστα το '76 στο 24ο Σαφάρι και στις τρεις θέσεις του πόντιουμ ήταν πληρώματα που οδηγούσαν Lancer. Παρεμπιπτόντως σαν σήμερα (20 Oκτ.) πριν δυο χρόνια, ο J. Singh εγκατέλειψε τα εγκόσμια στα 81 του χρόνια.

Δυο φορές κέρδισε με αυτό το Lancer 1,6 GSR το Σαφάρι ο Joginder Singh. Το '74 και το '76.

Το Lancer ήταν τρόπον τινά το αντίπαλο δέος των 240 Ζ αργότερα των 160 J και των Celica. Δεν δοξάστηκε στα ημεδαπά χώματα όσο οι Corolla ή τα Violet, αλλά με εκείνες τις μακριές, κυρτές, γλυκές καμπύλες των εμπρόσθιων φτερών του,  τη λεπτή μάσκα και το νόστιμο κουπέ τελείωμά του, ήταν μια πανέμορφη κατασκευή, ειδικά αν συγκριθεί με τους προγόνους του!  Οι Ιάπωνες δεν είχαν ακόμα κάνει αισθητή την παρουσία τους στο χώρο των ράλυ.
Δεν είχε η ώρα ακόμα να πρωταγωνιστήσουν και εκείνος που σημείωσε την τελευταία νίκη με Lancer 1.600 GSR, σε παγκόσμιο επίπεδο, στο Μπανταμά το '77, ο A, Cowan  ήταν το κεντρικό πρόσωπο που σύστησε την Ralliart, το αγωνιστικό διαβατήριο του εργοστασίου, τον Απρίλιο του '84.

Την πρώτη του νίκη σε επίπεδο WRC ο αδικοχαμένος Richard Burns (αριστερά) την κέρδισε με Charisma GT Evo IV στο Σαφάρι του '98. Στην εικόνα ο Βρετανός στην Πορτογαλία. Τέσσερις σερί φορές πρωταθλητής με τη Mitsubishi στο WRC ο Τ.  Makinen. Στο Σαφάρι του '99 (δεξιά) υποτάχθηκε στην ανωτερότητα του συνδυασμού Colin – Focus, αλλά στο τέλος της χρονιάς κέρδισε τον τέταρτο τίτλο του.

Στον τελευταίο αγώνα του '89, στα Βρετανικά δάση το Galant VR4 θα σημειώσει την πρώτη νίκη της νέας εποχής με τον Φιλανδό Pennti Airikkala. Από την ομάδα θα παρελάσουν λαμπροί οδηγοί, όπως οι Ari Vatanen, Τimo Salonen, πολλά υποσχόμενοι όπως οι Keneth Ericsson, Kenjiro Sinozuka, Armin Schwarz, αλλά θα είναι ο Tomi Makkinen που με διάφορες εκδόσεις του Lancer θα πάρει τέσσερα σερί πρωταθλήματα οδηγών ('96 - ΄99), για πρώτη φορά στην ιστορία μάλιστα, ενώ με την βοήθεια του Richard Burns, θα πιστώσει την ομάδα με ένα παγκόσμιο τίτλο Κατασκευαστών ('98).

Την αδυσώπητη περιπέτεια Παρίσι – Ντακάρ το 2006 κέρδισε ο Luc Alphand. Πολυσχιδής προσωπικότητα ο Γάλλος παγκόσμιος πρωταθλητής στο Αλπικό σκί, με τρείς συμμετοχές σε Ολυμπιακούς αγώνες με οκτώ τερματισμούς στις 24 ώρες του Le Mans και άλλες δυο δεύτερες στο Παρίσι  - Ντακάρ. Όλες με Mitsubishi. Αναγκάστηκε να τερματίσει τη θυελλώση πορεία του, μετά από σοβαρό τραυματισμό σε αγώνα με μοτοσυκλέτες.

Άλλη μια πελώρια διάκριση είναι η μια ντουζίνα νίκες που έχει πετύχει το Pajero στον πιο αδυσώπητο αγώνα του πλανήτη. Στην υπέρτατη περιπέτεια Παρίσι – Ντακάρ. Το μέγεθος αυτής της επιτυχίας είναι τεράστιο, κυρίως διότι η σκληρότητα, το μήκος και ο βαθμός δυσκολίας αυτού του αγώνα είναι τέτοια, που μπορούν να ανατρέψουν κάθε πρόβλεψη ή προετοιμασία.
Αντίστοιχης επιτυχίας ήταν και η εμπορική πορεία του συγκεκριμένου μοντέλου, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μια πολύ καλή βάση ενός επιβατικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει και ένα πολύ πετυχημένο αγωνιστικό. Το Pajero με τις 12 νίκες του στο Παρίσι – Ντακάρ, είναι ένα παράδειγμα.

Στην Ελλάδα.
Η αντιπροσώπευση της Mitsubishi στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1963 με την εταιρεία Αξων Αυτοκινήτων Α.Ε. συμφερόντων της οικογενείας Σαρακάκη. Το 1979 ιδρύθηκε η εταιρεία Ιάσων ΑΕΒΕ που σταδιακά απορρόφησε την Άξων. Περισσότερα από 50 χρόνια αργότερα, στις μέρες μας δεν έχει αλλάξει κάτι. Η οικογένεια εκπροσωπείται από την επόμενη γενιά και ο Ιαπωνικός κολοσσός αντιπροσωπεύεται σταθερά από τις εγκαταστάσεις στην λεωφόρο Αθηνών.