Mont Parnes: Σεπτέμβριος '57 & Μάιος ’58 (23.09.2012) PDF Print E-mail

Δουλεύαμε, στο Car & Driver, ένα κομμάτι για την τελευταία Carrera S, την επονομαζόμενη και 991. Οι ανάγκες μας οδήγησαν στην αναζήτηση μιας εικόνας από την ιστορική ανάβαση του Wolfgang von Trips τον Μάιο του '58. Στα ελληνικά φωτογραφικά αρχεία υπήρχαν αρκετές εικόνες από τον αγώνα του Σεπτεμβρίου του ΄57. Δημοσιευμένες ήδη από το 2005 στην μόνη, μέχρι στιγμής, εμπεριστατωμένη ερευνητική εργασία για εκείνα τα χρόνια. Φυσικά προέρχονταν από το μοναδικό, κυριολεκτικά και μεταφορικά φωτογραφικό, αρχείο του Φώτη Φλώρου.

Περιέργως όμως δεν βρέθηκαν εικόνες από τον περίφημο αγώνα του Μαΐου του ΄58 παρότι είχα ψάξει στα έγκατα του συγκεκριμένου αρχείου που με τόση προσοχή διαφυλάσσει ο Νίκος Κακολύρης. Παρά το γεγονός ότι και οι δύο εκείνοι αγώνες είχαν μετρήσει στα αντίστοιχα Πανευρωπαϊκά πρωταθλήματα αναβάσεων, η αναμέτρηση του '58 ήταν σημαντικότερη διότι σε αυτή, σημειώθηκε η επίδοση που έμελλε να είναι η ταχύτερη παρά τις επίπονες και επίμονες προσπάθειες δεκάδων ημεδαπών και αλλοδαπών οδηγών επί έντεκα έτη. Επίσης ήταν πιο «ακέραια», διότι στον αγώνα του '57 εκτελέστηκε δύο φορές μια μικρότερη διαδρομή καθώς ένα τμήμα της παραδοσιακής διαδρομής ήταν σε κακή κατάσταση.

Από τον αγώνα του '58 είχα βρει μία μόνον εικόνα. Μου την είχε προμηθεύσει η Έφη Δαρδούφα το 2002. Δεν είχε σφραγίδα, ήταν αδύνατο να προσδιορισθεί ο φωτογράφος. Εικονιζόταν ο νικητής Wolfgang von Trips, ελάχιστες στιγμές πριν εξορμήσει προς την κορφή της Πάρνηθας. Πάνω από την 550, η οποία έφερε αριθμό κυκλοφορίας S-ER 499, βρισκόταν η Έφη και άλλαζε λίγες κουβέντες με τον οδηγό.

Γυρεύαμε λοιπόν μια ακόμα, ανέκδοτη, εικόνα από εκείνη τη διοργάνωση. Ο Β. Πετράκης έκανε το προφανές. Απευθύνθηκε στην υπηρεσία αρχείων του γερμανικού εργοστασίου. Ως δια μαγείας έφθασε εντός ολίγων ημερών απάντηση και μαζί της μια εικόνα. Ήταν όντως από εκείνο τον αγώνα, πιθανότατα από τον ίδιο φωτογράφο που είχε φιλοτεχνήσει και την εικόνα που είχα στα χέρια μου από το 2002. Τραβηγμένη από το δεξί πλάι της Spider εικόνιζε τον Γερμανό οδηγό και τους γραβατοφορεμένους ανθρώπους της οργάνωσης, την διοπτροφόρο Έφη και στο φόντο το βουνό με σαφώς μικρότερη από τη σημερινή δενδροφορία.

Εκείνη τη χρονιά λοιπόν, ο Γερμανός είχε έρθει μαζί με τους υπόλοιπους ομοεθνείς του (Herman, Barth, Hanstein) συν τους Ιταλούς Umberto Maglioli και Giulio Cabianca χωρισμένους στις ομάδες της Porsche και της Borgward. Η μάχη έγινε μεταξύ της Spider του Trips και της Borgward του Hermann. Η τελική τους διαφορά ήταν μικρότερη από μισό δεύτερο το χιλιόμετρο, ενώ ο τρίτος Cabianca ήταν αρκετά μακριά, σχεδόν 2 δεύτερα ανά χλμ. πίσω από τον νικητή.

Σε ότι αφορά τον αγώνα του ’57, που προσμέτρησε για πρώτη φορά στο πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα αναβάσεων, διοργανώθηκε πριν από 55 χρόνια και μία μέρα. Ήταν 22 Σεπτεμβρίου, όταν εμφανίστηκαν στο έκπληκτο Αθηναϊκό κοινό οι Porsche και οι Borgward στις κλιτείς του Αττικού βουνού.

Συντάραξαν τα οχήματα με τους ήχους τους, εντυπωσίασαν με τις ταχύτητές τους οι επαγγελματίες οδηγοί εκείνης της εποχής και η νίκη πάλι διεκδηκήθηκε κατά κύριο λόγο ανάμεσα στην Spider του von Trips και την Borgward του Herman. Τελικά ο Γερμανός ευγενής επικράτησε με διαφορά τριών δευτερολέπτων στα 12 συνολικά χιλιόμετρα της ανάβασης. Είχε εκτελεσθεί ένα τμήμα έξι χιλιομέτρων της κλασσικής διαδρομής δυό φορές, προκειμένου ο αγώνας να πληροί τις νόρμες του πρωταθλήματος

Από εκείνη τη φθινοπωρινή αλλά αλιόλουστη μέρα, μια εικόνα της εκκίνησης της Βorgward του Utner, οποίος τερμάτισε στην 5η θέση, αρκετά πίσω από τον Frankenburg και μπροστά από τον von Hanstein, αμφότεροι με 550 Spider.