Δικαιοσύνη (04.04.2011)

Το ότι η νομική είναι αντικείμενο ανώτατης σπουδής αποδεικνύει την προσοχή που της αποδίδει εδώ και αιώνες ο άνθρωπος. Ταυτόχρονα αποκαλύπτει και το πελώριο οικονομικό της μέγεθος. Η νομική ως επιστήμη, ως οικονομία, ίσως και ως τέχνη

Απομένει βέβαια η ερμηνεία της σχέσης ανάμεσα στη νομική και στη Δικαιοσύνη. Αν η Δικαιοσύνη είναι η θρησκεία, η νομική είναι η εκκλησία. Στο πόσο κοντά κινήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου αυτά τα δυο ζευγάρια είναι ορατό ή έστω αντιληπτό...

Η εικόνα της εύμορφης, ευθυτενούς Δικαιοσύνης με δεμένα τα μάτια, το ζυγό και το γυμνό ξίφος ανά χείρας είναι περισσότερο μια μεταφυσική, ιδεατή αντανάκλαση της διαφορετικής, σκληρής και άδικης πραγματικότητας, παρά οτιδήποτε άλλο

Μολοντούτο, η θεότητα της είχε υμνηθεί από την αρχαιότητα.

 

«Στην δικαιοσύνη εμπεριέχεται κάθε άλλη αρετή», είχε αποφανθεί σχεδόν 440 χρόνια πριν την γέννηση του Χρηστού ο Ευριπίδης, ενώ μισό αιώνα μετά από αυτόν ο Πλάτων συμβούλευσε: «Να φροντίζεις περισσότερο για το δίκαιο απ΄ οτιδήποτε άλλο».

Μπαίνοντας στον 4ο π.χ. αιώνα η Αριστοτέλεια σκέψη δίνει μια ακόμα διάσταση: «Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων.» αποφάνθηκε ο Σταγειρίτης, και προς το τέλος εκείνου του αιώνα ο Φιλήμων εκφράζει το απλοϊκό αλλά ακριβές: «Δίκαιος δεν είναι εκείνος που δεν αδικεί, αλλά εκείνος, που, αν και έχει τη δυνατότητα να αδικήσει, δεν το πράττει.»

Η αμφισβήτηση για το κατά πόσο μπορεί η Δικαιοσύνη να κυριαρχήσει και η αδικία να υποχωρήσει μεγάλωνε όσο και τα συμφέροντα που όριζαν τη γη, όσο και οι εξουσίες που ασκούσαν οι ισχυροί στους υπόλοιπους.

«Δικαιοσύνη είναι η δίκαιη κατανομή της αδικίας» κατέγραψε ο Maurice Chapelan ενώ ο Yevgeny Yevtushenko την παρομοίασε «με τραίνο που δεν έρχεται ποτέ στην ώρα του».

Μαχητικότερος ο Malcolm Χ ισχυρίστηκε πως «κανείς δεν σου προσφέρει ελευθερία, ισότητα, δικαιοσύνη. Αν είσαι άνθρωπος την κατακτάς.»

Έτσι η δικαιοσύνη είναι μια θεότητα που όπως όλες δεν υπάρχει. Θυσιάζεται καθημερινά από τους λειτουργούς της, ενταφιάζεται από την νομική και ελπίζει σε μια ανάσταση εκ νεκρών. Αναζητεί ένα υψηλότερο επίπεδο πολιτισμού και περιμένει εγκλωβισμένη, τυφλή αλλά ανίσχυρη.