Τα δυστυχήματα μετά το δυστύχημα - (Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017) |
Δεν ήμουν ιδιαίτερα πρόθυμος να σημειώσω κάτι για το δυστύχημα της 26ης Φεβρουαρίου στο 82ο χλμ. της Αθηνών - Λαμίας. Και σίγουρα όχι πάνω στο βράσιμο της είδησης. Κάνοντας μια κουβέντα με τον φίλτατο Ι.Δ., αναπτύσσοντας τις απόψεις μου περί του θέματος, με προέτρεψε να τις γράψω. Όπερ και εγένετο. Εκείνος τις δημοσίευσε στη στήλη «παρεμβάσεις» του χθεσινού (1η/3ου) «Έθνους», η ταπεινότητά μου τις αναρτά εδώ. Δίχως να πιστέυω ότι κομίζω γλαύκα εις Αθήνας, έχουν ως ακολούθως: Στα χρόνια της εικόνας, η είδηση έφθασε τάχιστα σε κάθε οθόνη τρομάζοντας και τους πιο τολμηρούς από τη βιαιότητα και το αποτέλεσμα της. Αυτά είναι τα στοιχεία του δυστυχήματος. Οι αιτίες είναι πιο δύσκολα ανιχνεύσιμες. Δυο μόνον είναι οι ακλόνητες σταθερές. Η πρώτη είναι η ιδιαίτερα υψηλή ταχύτητα της μοιραίας Porsche, δύσκολο να την ορίσουμε με νούμερα και η δεύτερη, η άκρως άτυχη τροχιά, που της επέτρεψε να μπει ανεξέλεγκτη στο σταθμό στάθμευσης. Ότι και αν συνέβη, αν είχε συμβεί ένα μέτρο πριν, ή ένα μέτρο μετά, η τροχιά της θα ήταν εκτός πάρκιν και θα είχαμε τουλάχιστον δυο άμοιρα θύματα λιγότερα. Μια υπόθεση είναι η αστοχία κάποιου ελαστικού. Εγράφη ότι τα λάστιχα της Porsche ήταν κατασκευασμένα το '06 και χαρακτηρισμένα ως χειμερινά. Τούτο δεν είναι απαραίτητα επιβαρυντικό και σε καμιά περίπτωση αποδεικτικό αστοχίας. Ακόμα και αν αποδειχτεί ότι κάποιο λάστιχο αστόχησε, μπορεί να συνέβη αφού ο οδηγός έχασε τον έλεγχο. Μπορεί, υποθετικά μιλώντας, καθότιι δύσκολο να ειπωθεί κάτι με ακρίβεια. Εξάλλου ακόμα και στον πιο σοφιστικέ θεσμό αγώνων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών στον κόσμο (F1 & moto GP αντίστοιχα), έχουν παρατηρηθεί αστοχίες καινούργιων, πανάκριβων και εξαιρετικά εξελιγμένων ελαστικών. Άλλη εικασία, είναι το οδηγικό σφάλμα του χειριστή. Βρισκόμαστε στο μέσο μιας από τις μακρύτερες ευθείες των εγχώριων, σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων. Μια μικρή έστω εσφαλμένη κίνηση, συνυπολογιζόμενης πάντα και της ιδιαίτερα υψηλής ταχύτητας που εκινείτο θα μπορούσε, ίσως, να αποσταθεροποιήσει το αυτοκίνητο παρά τα καλά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης που είχε. Αν υποτεθεί, βέβαια, ότι δεν τα είχε απενεργοποιήσει ο ίδιος ο οδηγός του. Στην αποσταθεροποίηση, θα συνείσφερε και το οδόστρωμα που φαίνεται κατά τόπους υγρό, με διαφορετικούς, ως εκ τούτου, συντελεστές τριβής. Να νιώσουμε την καταστροφή, την ανείπωτη συντριβή, το σοκ που βίωσε ο Υπάτιος από την Πτολεμαΐδα στο Ύπατο της Βοιωτίας! Ίσως τότε σκεφτόμαστε περισσότερο, ενεργούμε προσεκτικότερα και τα πτώματα λιγοστέψουν. |