Ασιατική Τέχνη - (Πέμπτη 19 Ιανουρίου 2017) |
Στεκόταν ακίνητη στο αναπηρικό καροτσάκι. Η αίθουσα ήταν άδεια, κοιτούσε ένα έκθεμα πολύ συγκεντρωμένη, αφοσιωμένη ολοκληρωτικά σε αυτό. Μέσα στο ημίφως και στην απόλυτη ησυχία, η σκηνή ήταν κατανυκτική.
Έτσι, όταν πέρασα το κατώφλι του μουσείου Ασιατικής Τέχνης στα παλιά ανάκτορα Αρχάγγελου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, στην πόλη της Κέρκυρας θυμήθηκα αυτή την εικόνα. Τακτικός επισκέπτης στο νησί για περισσότερο από μισό αιώνα και δεν είχα αξιωθεί να το δω. Κάλλιο αργά, παρά ποτέ. Το μουσείο, αποτελεί έμπνευση και όραμα του Γρηγόριου Μάνου (1850-1928), πρέσβη στην Αυστρία από το 1890 μέχρι το 1910. Ο Έλληνας διπλωμάτης δημιούργησε τη συλλογή του, αποτελούμενη από 9.5000 κομμάτια, σε δημοπρασίες έργων τέχνης που έλαβαν χώρα στη Βιέννη και το Παρίσι στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Αποτελείται από κεραμικά, πορσελάνες, ορειχάλκινα, ξυλόγλυπτα ζωγραφικά έργα, τυπώματα, όπλα, εξαρτήματα οπλισμού κινεζικής, κορεατικής και ιαπωνικής τέχνης. Με τον όρο Byobu στην Ιαπωνική γλώσσα, περιγράφονται τα παραδοσιακά διαχωριστικά. Στα Ελληνικά συχνά χρησιμοποιούμε την Γαλλική λέξη παραβάν (paravent). Αποτελούνται από ζυγό αριθμών φύλων διακοσμημένα με ζωγραφικές παραστάσεις ή καλλιγραφίες. Ξεχωριστά έργα τέχνης. Στα Ιαπωνικά Γκέι σημαίνει Τέχνη και Σα άνθρωπος. Η Γκέισα λοιπόν, σαν ένας άνθρωπος της Τέχνης είναι καλλιγράφος, ποιήτρια, μουσικός, χορεύτρια, προορισμένη για την ψυχαγωγία των πλούσιων και ισχυρών ανδρών. Το βασικό στοιχείο της ενδυμασίας της είναι το κιμονό. Ρούχο που αντανακλά τον πλούτο της Έναν μόλις χρόνο χάρηκε το δημιούργημά του. Διέμενε και εργαζόταν στον χώρο του Μουσείου, όταν απεβίωσε το 1928. Ο εκλιπών, πέρα από συλλέκτης ήταν ιστορικός της τέχνης και, ίσως, ως ο πρώτος Έλληνας ειδικός στην τέχνη της Άπω Ανατολής. |