Ισλάμ & Δύση - (Σαββάτο 2 Απριλίου 2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
Κι αυτή η ανασφάλεια, φέρνει υποψία, φόβο, επιθετικότητα. Και η επιθετικότητα φέρνει πόλωση. Ο κόσμος, όσος τουλάχιστον θίγεται από ότι συμβαίνει, είναι πολωμένος, διχασμένος. Δυσκολεύεται να αντιληφθεί και ως θύμα εύκολα κατηγορεί. Όταν υπάρχει αίμα και τυφλή βία, τα περιθώρια συγκράτησης και συνεννόησης σβήνουν. Ο Γάλλος Ιστορικός Marc Ferro, από το 2002 με το βιβλίο του «Το σοκ του Ισλάμ», προσπάθησε να εξηγήσει στον δυτικό άνθρωπο τι περίπου συμβαίνει. Ο οποίος δυτικός πολίτης, το ’79 ήταν πολύ μακριά, από τις αιτίες της Ιρανικής επανάστασης. Δυσκολευόταν να καταλάβει γιατί εκείνος ο φανατισμός, εκείνο το θρησκευτικό μένος. Μόλις 22 χρόνια αργότερα, το 2001, οι επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου μεγέθυναν τη σύγχυση της Δύσης μπροστά στην «επιστροφή του Ισλάμ». Ήταν ο χρόνος που κυλούσε και άλλαζε τα πράγματα. Στη Δύση δεν το έβλεπαν, δεν το φαντάζονταν και πολύ περισσότερο δεν το καταλάβαιναν. Ήταν η ίδια η τεχνολογία που κόμιζε βαθιές αλλαγές. Ήταν σταδιακά, το τρανζίστορ, η βιντεοκασέτα, το ίντερνετ, το δορυφορικό Αλ Τζαζίρα, που είχαν ζωτική σημασία για αυτόν τον κατεξοχήν προφορικό πολιτισμό. Από το 2002 λοιπόν, ο Ferro έθεσε το ζήτημα της δραματικής αμφιταλάντευσης ανάμεσα στον εκσυγχρονισμό του ισλάμ και τον εξιλσλαμισμό της νεωτερικότητας. Το πως και γιατί τροφοδοτήθηκε ο φανατισμός, μπορεί να διερευνηθεί μέσα από την Ιστορία. Το αν αυτή είναι ικανή να μας δώσει τις απαντήσεις για το πώς μπορεί να συμμαζευτεί όλη αυτή η κατάσταση και πως και ποιοι θα το αναλάβουν, είναι άλλο θέμα. Το βέβαιο είναι, ότι με διάσπαρτα ακρωτηριασμένα πτώματα στις πόλεις της Ευρώπης η συνεννόηση είναι πολύ δυσπρόσιτη. |