Bruce McLaren - (Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017) Print

Δεν ήταν ο πρώτος πιλότος της F1 που σύστησε την δική του ομάδα. Ανήκει όμως, στην πολύ μικρή κατηγορία των οδηγών που σκοράρισαν νίκες τόσο σε επίπεδο F1, όσο και στις 24 ώρες του Le Mans αλλά και στη σειρά Can Am. Μα το οδηγικό του κομμάτι, δεν ήταν παρά ένα, από τα πολλά, που συγκροτούσαν την ιδιαίτερη προσωπικότητά του.



Πέρα, λοιπόν, από τα οδηγικά του χαρίσματα, υπήρξε μηχανικός, σχεδιαστής, εφευρέτης ενώ χαρακτηρίστηκε και από οξυμένο επιχειρηματικό ένστικτο. Κι όλα αυτά σε 14 χρόνια ενήλικης ζωής. Η οποία, μάλιστα, δεν ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς. Στην τρυφερή ηλικία των εννέα χρόνων, διαγνώσθηκε με την νόσο Legg - Calve - Perthes. Μια διαταραχή της παιδικής ηλικίας όπου η ροή του αίματος προς την μηριαία κεφαλή ολοένα και λιγοστεύει δημιουργώντας προβλήματα. Έτσι το αριστερό πόδι του Bruce θα παρέμενε, κατά τι, πιο κοντό από το δεξί.

Η μητέρα Ruth ο Bruce στα 13 του η αδελφή του Jan και ο πατέρας Les, και δεξιά νεότερος καθηλωμένος από την νόσο Legg - Calve - Perthes

Γεννημένος στο Auckland της Νέας Ζηλανδίας το '37, δέκα μόλις μήνες από τότε που η συμπατριώτισσα του, πρωτοπόρος αεροπόρος Jean Batten έκανε το άθλο να πετάξει σόλο από το Λονδίνο στο Auckland. Μεσοπόλεμος, μακριά από την δοκιμαζόμενη Ευρώπη, σε ένα κόσμο που έκανε τεχνολογικά θαύματα,  μπολιάστηκε με το μηχανοκίνητο μικρόβιο κυριολεκτικά εξ'  απαλών ονύχων.

Ο πατέρας του Les συμμετείχε σε αγώνες μοτοσυκλετών μέχρι που ένας τραυματισμός, πριν την γέννηση του Bruce, τον έστρεψε στους αγώνες αυτοκινήτων. Ο Les μαζί με την σύζυγό του και μητέρα του Bruce, Ruth είχαν συνεργείο και όλες τις ελεύθερες ώρες του ο μικρός  McLaren τις περνούσε πάνω από ανοικτούς κινητήρες, διαφορικά, κιβώτια ταχυτήτων και ανάλογες συζητήσεις.


Ο σταθμός καυσίμων και το συνεργείο των γωνιών του στο Auckland

Στα 15 του, την χρονιά που ένας άλλος συμπατριώτης του, ο Sir Edmund Hillary ετοιμαζόταν να απασχολήσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον, καθώς ήταν ο πρώτος άνθρωπος που σκαρφάλωσε στη στέγη του κόσμου, ο Bruce θα κάνει την πρώτη του αγωνιστική εμφάνιση, σε ανάβαση με ένα ταλαίπωρο Austin 7. Δυο χρόνια αργότερα ανεβαίνοντας κατηγορίες, δείχνοντας δείγματα του ταλέντου του θα οδηγήσει Austin Healey και Cooper F2. Οι μηχανολογικές του γνώσεις, τον βοηθούσαν στο να βελτιώσει και να εξελίξει το μονοθέσιό του, έτσι στα 20 χρόνια του, ολοκλήρωσε το πρωτάθλημα Ν. Ζηλανδίας στη δεύτερη θέση.

Το πολύπαθο Austin 7 με το οποίο συμμετείχε στον πρώτου αγώνα.

Θα κερδίσει υποτροφία και τον Αύγουστο του 1958 θα βρεθεί μέσα στο Nurburgring τερματίζοντας πέμπτος στην πρώτη του συμμετοχή σε πρωταθληματικό αγώνα της F1 και πρώτος στην κατηγορία F2 με Cooper F45, καθώς στην συγκεκριμένη διοργάνωση οι δυο κατηγορίες έκαναν κοινό αγώνα. Εκείνη η πρώτη του εμφάνιση θα συνοδευτεί από το δυσάρεστο γεγονός του θανάτου του Βρετανού Peter Collins ο οποίος οδηγούσε Ferrari.

Η οικογένεια καλωσορίζει τον Bruce, στην πατρίδα, μετά το τέλος της δεύτερης σεζόν του στην F1 (αριστερά).

Την επόμενη χρονιά, στα 22 του μόλις χρόνια, στο 9ο GP όπου συμμετείχε με την ομάδα του John Cooper, θέση που τον βοήθησε να αποκτήσεις ο Aυστραλός Jack Brabham, θα κερδίσει την τελευταία αναμέτρηση εκείνης της χρονιάς, στο Sebring, και θα γίνει ο νεότερος νικητής αγώνα F1. Μια διάκριση που θα παραμείνει έτσι, για 44 χρόνια, έως το 2003 οπότε θα περάσει στον Fernando Alonso.

Την μέρα των αρραβώνων του με την Patty Broad

 

Στο ίδιο αγώνα στέφεται για πρώτη φορά πρωταθλητής ο Jack Brabham, με Cooper. Είναι επίσης η πρώτη φορά που που τον τίτλο αποσπά αυτοκίνητο με κινητήρα τοποθετημένο πίσω.

Η άποψη του Enzo Ferrari ότι τα άλογα θα παραμείνουν μπροστά από την άμαξα, αποδεικνύεται εσφαλμένη. Όπως και να είχε, ο Νεοζηλανδός είχε δώσει τα διαπιστευτήρία του ως οδηγός, σε μια εποχή που το σπορ μετρούσε θύματα σε ετήσια βάση.

Την επόμενη χρονιά οδηγώντας την Cooper T51 & 53, θα πετύχει μια νίκη και έξι συνολικά βάθρα, ολοκληρώνοντας δεύτερος στο πρωτάθλημα, πίσω από το ομόσταβλο Brabham χαρίζοντας και τον τίτλο κατασκευαστών στην ομάδα.

Θα συνεχίζει να συμμετέχει στο πρωτάθλημα με την Cooper, έως το τέλος του '65, ενώ το ΄63 ίδρυσε την δική του ομάδα, την Buce McLaren Motor Racing με την οποία εμπλέκεται στην F1 το '66, χρονιά που ο Brabham γίνεται ο πρώτος οδηγός που στέφεται πρωταθλητής με μονοθέσιο που φέρει το όνομά του.

Η νίκη του στο πριγκιπάτο το ΄62. Με Cooper.

Το '67 ο McLaren θα κερδίσει στο Βέλγιο με το δημιούργημα του, την McLaren M7A, ενώ την ίδια χρονιά, θα ανέβει άλλες δυο φορές στο βάθρο. Ταυτόχρονα εμπλέκεται στο θεσμό Can Am (Canadian American Challenge cup), όπου ξεδιπλώνει το σχεδιαστικό, το εφευρετικό αλλά και το επιχειρηματικό του ταλέντο.  Την τελευταία χρονιά της δεκαετίας του '60, κι ενώ η ομάδα του έχει κυριαρχήσει τόσο το '67 όσο και το '68, θα κερδίσει και τους έντεκα αγώνες της σεζόν με οδηγούς τον συμπατριώτη του Denny Hulme, τον Αμερικανό Mark Donohue και πρωταθλητή τον Bruce.

Την μέρα του γάμου του με την μητέρα Ruth και τον πατέρα του Les

Το 1970, βρίσκεται στο απόγειο της δημιουργίας του. Σύμφωνα με άρθρο των  New York Times, ήταν ήδη ένας από τους πλουσιότερους οδηγούς – σχεδιαστές και βρισκόταν στο μεταίχμιο της απόφασης, να αποσυρθεί από το ρόλο του πιλότου προκειμένου να δώσει μεγαλύτερη προσοχή, να συγκεντρωθεί περισσότερο στο επιχειρηματικό κομμάτι. Στις 2 Ιουνίου, μέρα Τρίτη, πέντε μέρες πριν το GP του Spa βρίσκεται στο Goodwood για να δοκιμάσει την ΜcLaren M8D που συμμετείχε στο Can Am. Τα 7.620 cc του V8 κινητήρα της Chevrolet αποδίδουν σχεδόν 700 ίππους και περισσότερα από 800 Νm ροπής.

Τα ψηλά φτερά της προηγούμενης χρονιάς έχουν απαγορευτεί και έχουν αντικατασταθεί από χαμηλότερα. Έτσι κέρδισε το παρανόμι «Batmobile». Είναι ένα τέρας ισχύος και απόκρισης, σαφώς ταχύτερο από τα κορυφαία μονοθέσια της F1 εκείνης της εποχής. Στην ευθεία Lavant πριν τη στροφή Woodcote τα αεροδυναμικά καλύμματα του πίσω μέρους κατέρρευσαν με συνέπεια να αποσταθεροποιηθεί το αυτοκίνητο και να προσκρούσει με βία σε οικίσκο που χρησιμοποιούσαν οι κριτές. Εκεί, τότε και έτσι έχασε ακαριαία τη ζωή του ο Bruce McLaren τρεις μήνες πριν συμπληρώσει τα 32 του χρόνια.

Ο άνθρωπος που είπε πως «Η ζωή δεν μετριέται μόνον με χρόνια, αλλά με επιτεύγματα» δεν θα ζούσε για να δει το δημιούργημά του να κατακτά οκτώ τίτλους κατασκευαστών, 12 οδηγών και 182 νίκες στην κορωνίδα του παγκόσμιου motorsport.

Η ΜD8 που του στέρησε στη ζωή. Εδώ στα χέρια ενός άλλου kiwi, του Denny Hulme.

Τον Ιούνιο, 47 χρόνια μετά τον θάνατό του, θα κυκλοφορήσει στην πατρίδα του και αργότερα στον υπόλοιπο κόσμο η ταινία που γύρισε ο Roger Donaldson, στην οποία αναδεικνύεται όλη του η αφοσίωση στο να δημιουργήσει κάτι πρωτοπόρο. Ανάμεσα στους αφηγητές είναι και ο Mario Andretti που καταθέτει: «Ο Bruce, ήταν μια άλλη κλάση. Ήταν καλλιτέχνης»