Για κάποιους που...

Είτε για όσους πρόσφατα μας εγκατέλειψαν, είτε για όσους η απουσία τους είναι ακόμα ηχηρή.
Λίγα λόγια για αυτούς που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια.
Κάποιοι πλήρεις ημερών, άλλοι αναπάντεχα και αδόκητα, μερικοί με τρόπο βίαιο.



Neil Alden Armstrong 1930 – 2012 (26.08.2012) PDF Print E-mail

Εκείνη η «πνιχτή» διαμόρφωση της φωνής του, κάπως αλλοιωμένη από την απόσταση των εκατοντάδων χιλιάδων χιλιομέτρων που διένυσαν τα ραδιοκύματα μέχρι να φτάσουν στο Χιούστον και από εκεί σε όλο τον κόσμο, ήταν η σφραγίδα των τεχνολογικών επιτευγμάτων του 20ού αιώνα:

«Ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο άλμα για την ανθρωπότητα.» είχε πει ο Νηλ Άρμστρονγκ, ακριβώς τη στιγμή που έκανε το πρώτο του βήμα στην επιφάνεια της «Θάλασσας της Γαλήνης». Η περίφημη ρήση δεν ήταν αποτέλεσμα αυθορμητισμού, αλλά ένα ελάχιστο τμήμα ενός πελώριου προγραμματισμού που είχε ξεκινήσει οκτώ χρόνια νωρίτερα, υπό τις εντολές, τις δεσμεύσεις του J.F.K. και φυσικά την πίεση του “ψυχρού πολέμου”.

Ο άνθρωπος που την πρόφερε δεν είναι πια ανάμεσά μας. Αποχώρησε από την ματαιότητα του κόσμου μας, χθες, είκοσι μέρες μετά τη συμπλήρωση των 82 του χρόνων.

Στην ακριβή και σημαντική καταγραφή των γεγονότων που συνέβησαν στα ταξίδια του προγράμματος «Απόλλων», A man on the moon, ο Άντριου Τσάικιν (Andrew Chaikin), περιγράφει τον εκλιπόντα σαν έναν κλειστό χαρακτήρα όχι ακατάδεκτο αλλά ντροπαλό. Από τη στιγμή μάλιστα, που ξεπερνούσε την επιφυλακτικότητά του, μετατρεπόταν σε ένα ζεστό και φιλικό άτομο. Καταγράφει πως δύο ήταν τα στοιχεία που εντυπωσίαζαν σε εκείνον τον άνδρα.

Read more...
 
Philippe Bugalski (1963 – 2012) (12.08.2012) PDF Print E-mail

Πριν πατήσει τα 50 του χρόνια αποχώρησε από τον μάταιο τούτο κόσμο, ο Philippe Bugalski. Όσο αναπάντεχη ήταν η είδηση του θανάτου του, τόσο ασυνήθιστη ήταν και η αιτία: Πτώση από δένδρο, στο κήπο του σπιτιού του στο Vichy!

Τραγικό, άδοξο και άδικο τέλος για τον οδηγό που σημείωσε τις δύο πρώτες νίκες της Citroen σε επίπεδο WRC. Ήταν και οι κορυφαίες στιγμές της οδηγικής του καριέρας, όταν την άνοιξη του 1999 κέρδισε τον Απρίλιο στην Καταλωνία και τον Μάιο στην Κορσική. Εκμεταλεύθηκε με τον καλύτερο τρόπο την τότε υπεροχή στην άσφαλτο των καλά στημένων, ελαφρών, δικίνητων Xsara Kit Car. Το φθινόπωρο του ίδιου έτους επεδίωξε την νίκη και στο επίσης ασφάλτινο San Remo, αλλά μια βροχή τη δεύτερη μέρα του αγώνα τον έστειλε εκτός δεκάδας. Σε μια ύστατη αντεπίθεση την τρίτη μέρα στην στεγνή πια άσφαλτο, ρισκάροντας και εφαρμόζοντας το: «όλα ή τίποτα» προσέφερε θέαμα με τον φρενήρη ρυθμό του αλλά η προσπάθεια έληξε με έξοδο από το δρόμο.

Read more...
 
...για τον Δημήτρη Μητροπάνο (18.04.2012). PDF Print E-mail

Σε αυτή την παρεξηγημένη γωνιά της γης, για τόσα στραβά και ανάποδα που συντηρούμε, υπάρχουν άλλα τόσα ανεξήγητα πελώρια, που μας κρατάνε ζωντανούς.

Η λαϊκή τέχνη είναι ένα από αυτά. Στην κορφή της, μάλλον δίκαια, οι ερμηνευτές. Είναι εκείνοι που μας περνούν το μήνυμα. Είναι εκείνοι που φαίνονται περισσότερο από τους συνθέτες, τους στιχουργούς.

Ο Μητροπάνος ανήκε στην κατηγορία των ερμηνευτών που μετέτρεπε τις νότες σε συναίσθημα, τα ρεφρέν σε συγκίνηση. Είχε τη δύναμη να ενεργοποιήσει το σύμπαν σαν τον άκουγες, μαρτυρικά, να ερμηνεύει:

“...Μια ζωή μέσα στους δρόμους και στις νύχτες, μια ζωή με παρανόμους και ξενύχτες, μια ζωή τα ίδια λόγια να μου λένε, έχω βαρεθεί τον κόσμο, κι όλα μου φταίνε...”

Στο ξεκίνημα της ζωής, τίποτε δεν προμήνυε την εξέλιξη του. Γεννήθηκε στην δίνη του εμφυλίου, στις 2 Απριλίου του '48 στην Αγία Μονή, μια συνοικία των Τρικάλων Θεσσαλίας, κατ' ουσίαν ορφανός από πατέρα, που είχε καταφύγει στη Ρουμανία. “...Με βάλαν πάνω στην κορφή, στ' αγριεμένο κύμα...”.


Βαφτισμένος

στο δύσκολο δρόμο της βιοπάλης, δούλεψε γκαρσονάκι και ξυλουργός για να συνεισφέρει στην οικογένεια. “Στα καλντερίμια συζητούν ως το πρωί γειτόνοι μα σκοτεινιάζει ο καιρός και στις καρδιές νυχτώνει” .

Μέχρι που κάποιοι που καταλάβαιναν και μπορούσαν του έδωσαν τις ευκαιρίες. Ξεκίνησε την πορεία του στο σκληρό κόσμο της τέχνης και της νύκτας και πριν τα είκοσί του έκανε την πρώτη του ηχογράφηση.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Μια από τις σπάνιες μεγαλειώδεις μεταπολεμικές φωνές έκατσε κοντά μας περισσότερα από σαράντα χρόνια, αφήνοντας ένα σπουδαίο κληροδότημα, στις επόμενες γενιές, προσφέροντας ένα ξεχωριστό ίχνος σε αυτό τον τόπο που τόσο ανάγκη το χει στις μέρες μας, θυμίζοντάς μας: “...Πώς η ανάγκη γίνεται ιστορία Πώς η ιστορία γίνεται σιωπή...” μα και: “...Αγάπη μου από κάρβουνο και θειάφι, πώς σ' έχει αλλάξει έτσι ο καιρός...”

Read more...
 
Άκης Πάνου: Μια ιστορία βαθιά, αλλιώτικη. (08.04.2012) PDF Print E-mail

Η περίπτωση Πάνου συγκεντρώνει πολλά από τα στοιχεία που περιγράφουν την Ελλάδα του 20ού αιώνα.

Ξεκινά από τη φτώχεια, συνεχίζει με μόχθο, έκφραση.

Εμπεριέχει τέχνη, συναισθηματικό πλούτο, αντίδραση.

Ολοκληρώνεται με έγκλημα, ενδεχομένως με αδικία ή ακριβέστερα με εκδικητικότητα.

Ο θεωρούμενος και ως ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες μουσικοσυνθέτες ήταν μακριά από αυτό που εννοούμε ως συνηθισμένο άνθρωπο.

Η φτωχική του καταγωγή όπλισε το καλλιτεχνικό του ένστικτο και όπως σε όλα τα δράματα έτσι και στην περίπτωσή του, η κορύφωση επήλθε στο τέλος.

 

Δέσμιος των ιδεών του,

ανυποχώρητος, εκτεθειμένος σε μέγιστο βαθμό σε όλη τη συντηρητική πλευρά της κοινωνίας μας, κατέβαλε στο ακέραιο, το τίμημα των σφαλμάτων του. Δώδεκα έτη μετά το φυσικό του τέλος, το καλλιτεχνικό του δημιούργημα στέκεται αλώβητο στο χρόνο, τραγουδιέται, εμπνέει, συγκινεί. Αυτή η εξέλιξη, αποτελεί και την καλύτερη, μετά θάνατον, απόδειξη του λάθους, της αυστηρότητας, όσων υποστήριξαν ότι δεν έπρεπε του αναγνωρισθεί το ελαφρυντικό της πολιτισμικής προσφοράς.

Ο Πάνου, γεννήθηκε στα Πατήσια. Τον Δεκέμβρη του '33. Εργάστηκε στο εργοστάσιο βερνικιών “Τιμόρ”, στο τυπογραφείο “Φοίνιξ” και άλλαξε δεκάδες δουλειές για να ζήσει. Μορφώθηκε δίχως να σπουδάσει, έμαθε μουσική χωρίς ωδείο. Ήταν χειρονάκτης, κατασκεύαζε κοσμήματα από όστρακο, υπήρξε οργανοποιός.

Το '48 χάνει τον 17χρονο, τότε, αδελφό του Βαγγέλη. Ένα τραμ κόβει το νήμα της ζωής του και ο Άκης θα αποφεύγει να το θυμάται, να το συζητά. Έξι χρόνια αργότερα, το '54, στα 21του, παντρεύτηκε τη Δήμητρα με την οποία συζούσαν 4 χρόνια. Είχε προηγηθεί μια εγκυμοσύνη της, που σύμφωνα με τον ίδιο, στον πέμπτο μήνα κύησης οι γονείς της, την υποχρέωσαν να ρίξει το παιδί, χωρίς να ο ίδιος να ενημερωθεί. Έκτοτε η Δήμητρα δεν μπόρεσε να ξαναμείνει έγκυος.


Στα Πετράλωνα, στην Καλλιθέα, στο Ρέντη και στη Δάφνη έκανε τα πρώτα του μεροκάματα παίζοντας σε διάφορα μαγαζιά μέχρι το '58, όταν ένα ατύχημα με σκαρπέλο, τραυματίζει τους τένοντες της παλάμης του.

Ήταν η ώρα που ανέτειλε ο συνθέτης Πάνου.

Read more...
 
Για τον Μιχάλη (09.03.2012) PDF Print E-mail

Απεβίωσε την Τρίτη 6/3 ο Μιχάλης Μοσχούς. Μετά τον πρεσβύτερο Νίκο και έντεκα μήνες ύστερα από τον “μεσαίο” Γιώργο αποχώρησε από τον μάταιο τούτο κόσμο και ο τελευταίος εκπρόσωπος εκείνης της γενιάς της οικογένειας. Ο εκλιπών, όπως και τα αδέλφια του, έζησε μια πλήρη, έντονη, αλλά σχετικά σύντομη ζωή. Αντιμετώπισε τα προβλήματα της υγείας του αντισυμβατικά, γνωρίζοντας συνειδητά πως θα κατέβαλλε το σχετικό αντίτιμο. Όπερ και εγένετο.

O Μιχάλης έκανε τα πρώτα του βήματα το 1969 με ένα δανεικό N.S.U. TT στην ανάβαση Πάρνηθας. Έδειξε άμεσα, το κοινό χαρακτηριστικό της οικογένειας. Τη φυσική ταχύτητα. Μέχρι τις αρχές τις δεκαετίας του '90 συμμετείχε σε κάθε μορφή αγώνα. Το γεγονός ότι δεν κατάκτησε το πλήθος των διακρίσεων του Γιώργου αποδίδεται κυρίως στο ότι ασχολήθηκε με ακόμα λιγότερη προσοχή από τον αδελφό του. Είχε την τύχη να επιζήσει από ένα απίστευτο ατύχημα (Παλάδιο '76) όταν οδηγώντας μια Sud λυτός (!), βγήκε στη δύσκολη, τελευταία αριστερή της ετάπ του Μαραθώνα. Το αυτοκίνητο ανατράπηκε, άνοιξε η πόρτα εκτινάσσοντάς τον στα ύψη.

Μια από τις τελευταίες αποδείξεις της ταχύτητας, του πείσματος που τον διέκρινε, την έδωσε τον Δεκέμβρη του '94 στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Τρίπολης όταν σε ανεπανάληπτη μάχη με τον Άρη “Άστεριξ” Λουμίδη βρέθηκε νικητής του αγώνα των Βετεράνων.

Τρεις εικόνες, θα μας θυμίσουν αρκετά από το παρελθόν του και εκείνους που τότε βρέθηκαν δίπλα του στο σπορ.


1.

Νικητής των δύο πρώτων αγώνων του πρώτου πρωταθλήματος ενιαίου, το '75 με Alfa sud ήταν ο Μιχάλης Μοσχούς. Οδηγός με φυσική ταχύτητα, κοντρολέρ και θαρραλέος. Το '75 , είχε μια καλή χρονιά, καθώς πέρα από τις επιδόσεις με τη sud κατέκτησε και το πρωτάθλημα ράλυ ομάδας 1 με την μάλλον ακατάλληλη για αυτό το σκοπό τετράπορτη Alfetta. Ήταν ο πρώτος Μοσχούς που κατακτούσε πρωταθληματικό τίτλο.

Στην εικόνα, παραλαμβάνει το έπαθλό του σε απονομή της «Μότορ Ελλάς» από τον Περικλή Φωτιάδη, ενώ ο «Ιαβέρης» που σε δεύτερο πλάνο, απολαμβάνει το τσιγάρο του, αποκαλούσε τον Μιχάλη «μαζεματάκια» λόγω της ικανότητάς του να μαζεύει το αυτοκίνητο και στις πιο δύσκολες περιπτώσεις.

Read more...
 
Sidney “The Prof” Watkins (12.12.2011) PDF Print E-mail

Έργα και ημέρες μιας ξεχωριστής προσωπικότητας


Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 1995, απόγευμα. Δοκιμές στο GP της Αδελαίδας. Ο Mika Hakkinen οδηγεί την McLaren Mercedes με κάτι παραπάνω από 220 χλμ/ώρα και στρίβει στην Brewery Bend, μια γρήγορη δεξιά που ενώνει τις ευθείες Jones και Brabham. Από αστοχία υλικού το πίσω αριστερό ελαστικό κλατάρει. Ο Φιλανδός αστραπιαία σταυρώνει τα χέρια του στρίβοντας αριστερά, σε μια ενστικτώδη μεν, απέλπιδα δε προσπάθεια να το σώσει. Το μονοθέσιο ανεξέλεγκτο βγαίνει εκτός πίστας χρησιμοποεί το εξωτερικό κέρμπ ως ράμπα απογείωσης και προσγειώνεται ελάχιστα μέτρα πριν χτυπήσει με 160 – 170 χλμ /ώρα το παρακείμενο τοιχίο το οποίο ήταν «ντυμένο» με δυο «φτωχές» σειρές ελαστικών.

Η γωνία και η σφοδρότητα πρόσκρουσης είναι τέτοια, που το κεφάλι του οδηγού όπως φαίνεται σε αργή κίνηση από την in board κάμερα, διαγράφει μια φρικώδη τροχιά. Πλήρης ανάλυση από συνέντευξη που παρεχώρησε ο Jackie Stewart σε τοπικό τηλεοπτικό κανάλι στo: http://www.youtube.com/watch?v=XXhWM8tZE_E

Σε ελάχιστες στιγμές καταφθάνει στο σημείο το ιατρικό επιτελείο. Ο οδηγός δεν διατηρεί τις αισθήσεις του. Είναι σαφές ότι πρόκειται για πολύ σοβαρό τραυματισμό, ενώ είναι άμεσος και ο κίνδυνος για το μοιραίο. Επί τόπου προχωρούν σε τραχειοστομία και τον περιποιούνται για 15 λεπτά πριν τον σταθεροποιήσουν και τον φορτώσουν στο νοσοκομειακό όχημα. Η ζωή του Φιλανδού πιλότου κρατήθηκε κυριολεκτικά από μια κλωστή. Επικεφαλής της ομάδας ήταν ο Sid Watkins. Δυο χρόνια αργότερα, στη Χερέθ, τον Νοέμβριο του 1997 ο Hakkinen κέρδιζε το πρώτο του GP και το επόμενο έτος, στα 30 του, τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο.

Δυστυχώς, 18 μήνες νωρίτερα, από το συμβάν της Αδελαίδας, την Πρωτομαγιά του ’94, όταν ο Sid Watkins έφθασε στην Taburello, σε ότι περισσέψει από την Williams του Ayrton, δεν μπορούσε να κάνει κάτι. Ο Βραζιλιάνος ξεψυχούσε.

Read more...
 
Joe Frazier. Τμήμα της αμερικάνικης κουλτούρας (13.11.2011) PDF Print E-mail

Στις 7 Νοεμβρίου άφησε την τελευταία του πνοή, προσβεβλημένος από καρκίνο του ήπατος, ο Joseph William Joe Smokin Frazier. Ήταν 67 χρονών.

Η πορεία του πρωτοπυγμάχου δεν είναι μόνον μια αθλητική ιστορία. Αποτελεί ένα ακόμα έντονο αποτύπωμα της εικόνας της Νέου Κόσμου. Η γη της ευκαιρίας, αλλά και της βίας, του ρατσισμού, της σκληρότητας, της επιτυχίας, του θεάματος και πάνω απ' όλα του γιγαντισμού αναδύεται σε όλο της το μεγαλείο μέσα από τη ζωή του.

Γεννημένος το ΄44, στο Beaufort της Νότιας Καρολίνα δεν είχε αυτό που περιγράφουμε ως ευτυχισμένα παιδικά χρόνια. Παιδί δεκαμελούς οικογένειας, αναγκάστηκε από πολύ μικρός να βγει στην αναζήτηση του μεροκάματου. Στην αυτοβιογραφία του περιγράφει όλη τη σκληρότητα που βίωσε στις φυτείες βαμβακιού, στα μποστάνια πεπονιών που εργάστηκε, το στίγμα του ρατσισμού που από νωρίς ένιωσε και την συμβουλή της μάνας του: “Παιδί μου εφ' όσον δεν τα βρίσκεις με τους λευκούς, σήκω φύγε διότι δεν θέλω να σου συμβεί κάτι κακό.”

Read more...
 
Ciao Marco (25.10.2011) PDF Print E-mail

Στα 24 του χρόνια εγκατέλειψε, με τρόπο βίαιο, το μάταιο κόσμο μας ο Marco Simoncelli. Γνήσιο τέκνο της σπουδαίας δίτροχης Ιταλικής σχολής, παγκόσμιος πρωταθλητής στα 250 κ.εκ, στα 21 του χρόνια, έτοιμος να κατακτήσει διακρίσεις στην κορυφαία κατηγορία.

Στη φαρδύτερη πίστα του πρωταθλήματος, με ιδιαίτερα υψηλά τα στάνταρτς ασφαλείας, στη Sepang, ένα μυστήριο δυστύχημα όπου αφ' ενός η μοτοσυκλέτα του δεν άνοιξε την τροχιά της μετά την πτώση της, όπως συμβαίνει, αλλά αντίθετα την έκλεισε προς το εσωτερικό της στροφής, η πολύ μικρή απόσταση των Edwards και Rossi που ακολουθούσαν καθιστούσαν αναπόφευκτη τη σύγκρουση και τέλος η ανεξήγητη απασφάλιση, εξαγωγή του κράνους του, στοίχισαν τη ζωή του. Ήταν μια ακραία σπάνια αλλά μοιραία συγκυρία.

Read more...
 
Βύρων Μπακέλας (21.10.2011) PDF Print E-mail

Ο Βύρωνας δεν ανήκε στην ομάδα των λαμπερών πρωταγωνιστών του θιάσου των αγώνων. Ένας ταπεινός ηλεκτρολόγος αυτοκινήτων ήταν. Κοινώνησε το σπορ από την θέση του controller. Το έκαμε όμως με μια ακρίβεια και μια ανιδιοτέλεια που πολλοί πρωταθλητές δεν απέκτησαν ποτέ. Το έκαμε επίσης με την αχώριστη σύντροφό του Καίτη, που έχασε προ έτους


Αριστερά ο Βύρωνας δεξιά ο Γιώργος Ραπτόπουλος. Νοέμβριος 2005 σε εκδήλωση του Σ.ΒΟ.Α. (φωτό Τ. Αρωνίτης)

Read more...
 
Κώστας Μπαλάφας (10.10.2011) PDF Print E-mail

Στα 91 του χρόνια εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο, ο Κώστας Μπαλάφας. Ο τόπος μας, του οφείλει την τεράστια υποχρέωση ότι εικονοποίησε μερικές από τις σπάνιες, μονάκριβες στιγμές της Ιστορίας. Στα μαυρόασπαρα καρέ του ξετυλίγεται η τόσο πρόσφατη αλλά και τόσο ξεχασμένη Ελλάδα.

Η μοναδικότητά του, πέρασε μέσα από το φωτογραφικό φακό, αποτυπώθηκε πάνω στα αρνητικά και αποτελεί πια μια ενκτίμητη περιουσία.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 3 of 3