Για κάποιους που...

Είτε για όσους πρόσφατα μας εγκατέλειψαν, είτε για όσους η απουσία τους είναι ακόμα ηχηρή.
Λίγα λόγια για αυτούς που εγκατέλειψαν τα εγκόσμια.
Κάποιοι πλήρεις ημερών, άλλοι αναπάντεχα και αδόκητα, μερικοί με τρόπο βίαιο.



Dr. D.Α. Cooley & Θείος Πάνος – (Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

Ανόρεχτα ξεφύλλιζα την εφημερίδα «The Dallas Morning news», το βράδυ του Σαββάτου 20 Νοεμβρίου, περιμένοντας να περάσει η ώρα για την πτήση της επιστροφής, από το αεροδρόμιο Fort Worth του Dallas της πολιτείας του Τέξας.

Έως τη στιγμή που σκόνταψα στην είδηση της σελίδας 1Β. Ήταν η κάλυψη του θανάτου του Dr. Denton Arthur Cooley μαζί με ένα αφιέρωμα για τη ζωή του. Πριν από 42 χρόνια άκουσα, για πρώτη φορά, το επώνυμο αυτό ως μια θεότητα της Ιατρικής που λατρευόταν μέχρι την Ελλάδα. Κι αυτό, διότι εγχείρησε τον Θείο Πάνο που τούτυχε ένα βαρβάτο έμφραγμα.

Το πλήγμα, που παρ' ολίγο να του στοιχίζει τη ζωή λίγο πριν τα πενήντα του χρόνια, του συνέβη  πάνω στα επιτελικά τραπέζια του Γ.Ε.Σ., στην δίνη της κρίσης του Κυπριακού. Αξιωματικός καριέρας, μάχιμος με συμμετοχή στον Εμφύλιο, με σχολή πολέμου, με θητεία στην  ΕΛ.ΔΥ.Κ. Άνθρωπος με βαθιά εντιμότητα και ντομπροσύνη. Με το θείο με χώριζαν σημαντικές ιδεολογικές διαφορές. Μας ένωνε μια πολύ μεγαλύτερη, αμοιβαία, ανυστερόβουλη αγάπη. Όπως και ανταλλαγές βιβλίων, συζητήσεις επί συζητήσεων και απόπειρες  για την ερμηνεία του παρελθόντος.

Αφού λοιπόν του έκατσε το έμφραγμα, τελειώνοντας κατ’ ουσίαν την καριέρα του, η υπηρεσία τον έστειλε στο Τέξας και στα μαγικά χέρια του Dr. Cooley. Έτσι άκουσα από την οικογένεια: «Τον Πάνο θα τον εγχειρήσει ο καλύτερος γιατρός του κόσμου».

Read more...
 
Maximo lider 1920 - 2016 - (Σαββάτο 26 Νοεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

H ιστορία μας εμπαίζει. Σαν μια θεότητα που μας εξουσιάζει δεν μας αφήνει να αποφασίσουμε, για μια σειρά από υποθέσεις που μας αφορούν, ή έστω μας ιντριγκάρουν. Την ίδια στιγμή που Κουβανοί εξόριστοι στο Miami πανηγύριζαν για την είδηση του θανάτου του Fidel, άλλοι τόσοι κάπου αλλού, έκλαιγαν από οδύνη.

Fidel. Ο μαχητής που έκανε αντάρτικο επί τρία σχεδόν χρόνια στα βουνά της Sierra Maestra, κατάφερε να εκδιώξει ένα σάπιο καθεστώς, και έκανε την θριαμβευτική  είσοδο στην Αβάνα την πρωτοχρονιά του ’59. Έγινε ο ίδιος εξουσία και τότε συνέβησαν πολλά.
Βρέθηκε στη δίνη του πιο ακραίου συμβάντος του Ψυχρού πολέμου, έπαιξε ένα πρωταγωνιστικό ρόλο, σε μια κρίση που έφερε τον πλανήτη πιο κοντά από ποτέ σε μια πυρηνική σύγκρουση, αφού η ακεραιότητα της πατρίδας είχε προκληθεί από την ανοηCIA του κόλπου των χοίρων.
Όταν εξουσιάζεις τα πράγματα αλλάζουν.

Read more...
 
The Racing Baron - (Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

Μεγαλωμένος με τα αυστηρά πρότυπα, του πατέρα του Πρώσου αξιωματικού, αλλά και με την ιδιαίτερη φροντίδα που μοιραία κουβαλούσε η ευγενική του καταγωγή, ο γεννημένος το 1911 Fritz von Hanstein, δεν άργησε να δείξει τις προτιμήσεις του.

Όταν μετά την εφηβεία του, τα άλογα της οικογένειας του φαίνονταν ήδη πολύ αργά, τον κέρδισε ο δίτροχος κόσμος. Ο 20ος αιώνας ερχόταν με τρομερή ταχύτητα και ο νεαρός Fritz ήταν παραπάνω από έτοιμος όχι μόνον να τον ακολουθήσει αλλά και να τον ανταγωνιστεί.

Στα 44 του χρόνια, το ‘55. Οι αγώνες, τότε, έκρυβαν περισσότερο θάνατο, αλλά αποκάλυπταν και περισσότερα χαμόγελα.

Κάπως έτσι κέρδισε και το παρατσούκλι "Huschke" έναν λεκτικό ιδιωματισμό που περιέγραφε την τολμηρή βιασύνη του. Από το 1956, αυτό το παρονόμι θα προστεθεί και επισήμως στο μακρύ του ονοματεπώνυμο για να ολοκληρωθεί ως Fritz Huschke Sittig Enno Werner von Hanstein.

Read more...
 
στην μνήμη του Γ. Ραπτόπουλου - (Tρίτη 18 Οκτωβρίου 2016) PDF Print E-mail

Ενα χρόνο νωρίτερα, ο Γιώργος Ραπτόπουλος, εγκατέλειπε τον μάταιο κόσμο μας.
Μετά από μια ζωή πλήρη, από χαρές και από λύπες. Ύστερα από βίο γεμάτο.

Παρέμεινε εργατικός, παραγωγικός, δραστήριος και ζωηρός έως το τελευταίο λεπτό της γήινης παρουσίας του. Θα το χαρακτηρίζαμε ως ιδανικό και ευλογημένο. Ας τον μνημονεύσουμε, λοιπόν, με ένα πεντάλεπτο

Read more...
 
James Byron Dean - (Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

O James Dean  εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας, νεότατος, στα 24 του, πριν καν γεννηθούν οι σημερινοί 60άρηδες. Παρά το γεγονός ότι στις μέρες μας, μόνον οι 80άρηδες τον έχουν ζήσει στην εποχή του, το στίγμα του ως ηθοποιός, ως προσωπικότητα είναι μεγάλο.

Με την πρώτη του Porsche. Την 356.

Με, ουσιαστικά, τρεις μοναχά ταινίες στο ενεργητικό του, εκ των οποίων οι δύο και μεγαλύτερες επιτυχίες κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατό του, ο γεννημένος στην Ιντιάνα, αλλά με Καλιφορνέζικη κουλτούρα James Dean, άφησε ένα αξιοσημείωτο αποτύπωμα, που αντέχει στο χρόνο.

Οι λόγοι που συνέβη αυτό, έχουν να κάνουν ασφαλώς με τα δείγματα του ταλέντου που έδειξε, το είδος των ρόλων που ερμήνευσε, με το αδόκητο του θανάτου του, ασφαλώς με την εικόνα που είχε δημιουργήσει ως προσωπικότητα και με την καθαρότητα που είχε, καθώς ήταν πολύ νέος για να χρεωθεί με οτιδήποτε.

Αν δεν είχε συμβεί ότι συνέβη εκείνο το απόγευμα της 30ης Σεπτεμβρίου του '55, ο Dean σήμερα θα ήταν 85 ετών και ίσως να μην ήταν τέτοιο είδωλο. Ίσως, πάλι, η ιστορία της έβδομης Τέχνης, τουλάχιστον σε ότι αφορά το πολύ δυτικό της κομμάτι, να ήταν λίγο διαφορετική. Ακολουθεί η συνοπτική παράθεση των γεγονότων και των πρωταγωνιστών.

Read more...
 
...στην μνήμη του Νότη - (Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

O Νότης Γιαγνίσης είχε κοσμήσει τουλάχιστον μια φορά το εξώφυλλο του Car and Driver. Πριν από 19 χρόνια (τ.95 Οκτώβριος '97), όταν πολύ πρόθυμα είχε συμμετάσχει στην πρώτη 24ωρη δοκιμασία που διοργανώθηκε στην Ελλάδα από το περιοδικό.
Στο σημείωμά μας, είχαμε αναφέρει:

«Γεννήθηκε το '54. Άρχισε να συμμετέχει στους αγώνες το '73 σε χωμάτινα ράλυ. Έχει συμμετάσχει σε 19 Ακρόπολις, πετυχαίνοντας 11 τερματισμούς. Όσες φορές τερμάτισε, κέρδισε την κατηγορία του! Από το '90 έως το '95 κατέκτησε δυο φορές την πρώτη και τρείς φορές την δεύτερη θέση στην κατηγορία Ν. Στις διακρίσεις του περιλαμβάνεται και ένα πρωτάθλημα 4Χ4.»

Read more...
 
W. von Trips: Η ιστορία του Λυκόπουλου – (Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2016) PDF Print E-mail

H Γερμανία, ενοποιημένη πια,  είδε τον πρώτο της οδηγό να κατακτά το παγκόσμιο πρωτάθλημα F1, το '94. Toν Michael Schumacher. Ήταν ο 24ος πιλότος της ιστορίας που στεφόταν τιτλούχος.

Θα περνούσαν άλλα 16 χρόνια για να αντικρίσει τον δεύτερο, και τελευταίο μέχρι στιγμής,  με την ύψιστη αυτή διάκριση. Τον Sebastian Vettel, ο οποίος ήταν ο 32ος πρωταθλητής.

Όταν οι δυο αυτοί τιτλούχοι ήταν αγέννητοι, οι γονείς τους ακόμα ανύμφευτοι, η πατρίδα τους διχοτομημένη και ο πλανήτης ζούσε στους ρυθμούς του ψυχρού πολέμου, ένας άλλος Γερμανός κέρδισε για πρώτη φορά GP και διεκδίκησε με πολλές πιθανότητες τον τίτλο.

Ήταν ο Wolfgang von Trips, απόγονος ευγενούς οικογένειας με έδρα την περιοχή του Ρήνου.

Ο Trips έχασε την ζωή του στο Ιταλικό GP, στις 10 Σεπτεμβρίου του 1961. Εκείνον τον αγώνα, κέρδισε ο Αμερικανός Phill Hill, επίδοση που του χάρισε τον τίτλο εκείνης της χρονιάς με συνολικά 34 βαθμούς έναντι 33 του Trips. Όσους και τα χρόνια που έζησε ο von (!)

Η Γερμανία έπρεπε να περιμένει άλλα 33 χρόνια. Όσα και τα χρόνια που έζησε ο von.(!)

Read more...
 
Bjorn: Ο άνθρωπος και η εποχή του - (Κυριακή 28 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Σε διάφορες εκδηλώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας, υπάρχουν μερικοί χαρακτήρες που αλλάζουν τα δεδομένα, προσελκύουν τα βλέμματα, ή ακόμα ανοίγουν αγορές. Οι περισσότεροι από  αυτούς τους ξεχωριστούς ανθρώπους αποτελούν ηχηρές παρουσίες.
Ε λοιπόν ο Bjorn Waldegaard, ο πρώτος ράλυμαν που στέφθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής το 1979, δεν ανήκε σε αυτήν την κατηγορία. Την ηχηρή.


Όλος ο δυναμισμός που είχε πίσω από το βολάν, το ορμητικό στυλ που έβγαζε τους τροχούς πάνω από το χάος, η τρομερή ωμή ταχύτητα που κατέθετε σε κάθε είδος αγώνα, δεν είχε καμιά σχέση με τον ήπιο, μειλίχιο, διστακτικό στις δημόσιες σχέσεις του χαρακτήρα.
Ήταν βέβαια και άλλες εποχές.

Κανείς δεν ήταν αναγκασμένος, τότε, να κάνει δηλώσεις στο τέλος της κάθε ε.δ., να στήνεται σε αλλεπάλληλες συνεντεύξεις Τύπου, να κυκλοφορεί ως κινούμενη αφίσα. Να πρέπει να συνεισφέρει συνειδητά, στο να πουλήσει το προϊόν.

Ο Bjorn Waldegaard πρωταγωνίστησε στην πιο μεστή, πιο όμορφη, πιο ραλένια εποχή των ράλυ. Άφησε το αποτύπωμά του σε τέσσερις δεκαετίες. Η πρώτη του νίκη ήρθε τον Γενάρη του '69 στο 38ο rallye de Monte Carlo με 911 S έχοντας δεξί κάθισμα τον Lars Helmer. Η τελευταία τον Απρίλη του '90 στο 38ο (!) Safari με Celica GT-Four και συνοδηγό τον Fredd Gallagher.

Άρχισε να κερδίζει στα 26 του χρόνια και στην τελευταία του νίκη, ήταν 47 ετών.
Θυμόμαστε όλα αυτά καθώς συμπληρώθηκαν ήδη δυο έτη από τότε που δεν είναι πια ανάμεσά μας.  Στην πατρίδα μας υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλής όχι τόσο διότι κέρδισε δυο φόρες, στο 24ο ('77) και στο 26ο ('79) Δ.Ρ.Α., ούτε διότι το πάλευε δέκα χρόνια, όσο διότι συνδύαζε την ταχύτητα με μια θεαματική, φαντεζί, τολμηρή οδήγηση.

Κι όπως και να το κάνουμε, το ότι άφησε το '76 το λαμπερό και νικηφόρο gruppo μετά τα επεισόδια στο San Remo για το μουντό Boreham, δείχνει, ότι την αποφασιστικότητα του, δεν την κρατούσε μόνον για τις ειδικές.
Μια σειρά από 12 εικόνες θα μας θυμίσουν τούτον τον Βίκινγκ των ράλυ, μα πάνω απ' όλα θα μας θυμίσουν μια εποχή που ατυχώς δεν θα ξαναζήσουμε. Αύριο (29 8ου), συμπληρώνονται δυο χρόνια από τον θάνατο του πρώτου παγκόσμιου πρωταθλητή, ράλυ.

 

Read more...
 
Ανδρέας Μπάρκουλης (1936 - 2016) - (Τετάρτη 24 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Για τις καλλιτεχνικές του περγαμηνές, υπάρχουν άλλοι πλέον αρμόδιοι, να γράψουν ή να μιλήσουν. Η ταπεινότητά μου θα περιοριστεί στη σχέση του με τους αγώνες αυτοκινήτων σε εκείνη την καθαρή, ή έστω καθαρότερη και λαμπρότερη περίοδο της δεκαετίας του ΄60.


Ο Ανδρέας Μπάρκουλης δεν υπήρξε αγωνιζόμενος πρώτης γραμμής αλλά έχει πιστωθεί μια μεγαλειώδη επίδοση στο Ι.Α' Δ.Ρ.Α. Εκείνον τον Απρίλη που '63 έκατσε δεξί κάθισμα του
Γιώργου Ραπτόπουλου. Στην εικόνα, στιγμιότυπο από την βραδυνή εκκίνηση.

Μέσα στο λευκό F12 που προετοίμαζε ο Βορειοελλαδίτης άσσος, έπαιζαν την γενική, με όλους τους Ευρωπαίους πρωταθλητές, μέσα στον αγώνα. Τεχνικά προβλήματα τους ανάγκασαν να περιοριστούν στην 14η θέση και φυσικά την πρώτη ανάμεσα στα Ελληνικά πληρώματα. Το υλικό τους, σαφώς υποδεέστερο των αντιπάλων τους, αλλά η τόλμη τους υπέρτερη. Κι όποιος νομίσει ότι τότε οι αγώνες ήταν τότε αργοί ή ασφαλείς, ας προσπαθήσει να ακολουθήσει τον Ραπτόπουλο να παλεύει να βγάλει ακαπέλωτο το πέρασμα της Ζωοδόχου Πηγής, πάνω από τη Βέροια μέσα σε ένα απροσπέλαστο πέπλο ομίχλης.

Και στις μαρκαρισμένες ευθείες με ορατότητα μόλις πέντε μέτρα, ο συνοδηγός του λευκού F12, πατούσε το χρονόμετρο διότι ήξεραν ότι με 100 χλμ/ώρα για κάθε συγκεκριμένη ευθεία είχαν τόσα δεύτερα. Παραλογισμός! Ε; Αν μπέρδευαν το χρόνο ή τις ευθείες, το πρόβλημα τους θα ήταν το τελευταίο!

Read more...
 
Christovão Ferreira & Ayrton Senna - (Τρίτη 2 Αυγούστου 2016) PDF Print E-mail

Στο θολό τοπίο του Καθολικισμού, ο Πορτογάλος Ιησουίτης ιεραπόστολος Cristóvão Ferreira στάλθηκε το 1609 στα 29 του χρόνια στην Ιαπωνία προκειμένου να προσηλυτίσει τον τοπικό πληθυσμό.

Μετά από 24χρονη δραστηριότητα στην οποία τέθηκε επικεφαλής της ιεραποστολικής αποστολής, συνελήφθη.

Μετά από πεντάωρα βασανιστήρια από τα παλικάρια της Τογκουγκάβα Σογκουνάτε, της τελευταίας φεουδαλικής στρατοκρατικής κυβέρνησης, μοιραία, λησμόνησε τους Ιησουίτες, τα διδάγματά τους και τον Χριστιανισμό.


O Christovão Ferreira ως διερμηνέας. (Από την μελέτη του Hubert Cieslik)

 

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 Next > End >>

Page 2 of 3