Mitsubishi, με παράδοση ενάμιση αιώνα - Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015 |
Ο ιδρυτής. Ιβασάκι Γιατάρο
Εγκατέλειψε τον μάταιο κόσμο μας, στα πενήντα του από καρκίνο του στομάχου. Στην ηγεσία της εταιρείας, τον διαδέχθηκε αρχικά ο αδελφός του και αργότερα ο γυιος του. Είχε προλάβει όμως να έχει σοβαρή συμμετοχή ως προμηθευτής του αυτοκρατορικού στρατού και ναυτικού, στην πρώτη του υπερπόντια αποστολή στην Ταϊβάν. Αυτό σφυρηλάτησε τις σχέσεις ανάμεσα στην εταιρεία και την αυτοκρατορική κυβέρνηση. Έτσι η Mitsubishi, είχε έναν ισχυρό ρόλο στις εξελίξεις που αφορούσαν την αναδόμηση του σύγχρονου Ιαπωνικού κράτους, η οποία ερχόταν συνάμα με την έλευση του 20ου αιώνα.
μέρος της εικόνας. Μετά από 145 χρόνια λειτουργίας, ελέγχει ορυχεία, κατασκευάζει πλοία, παρέχει οικονομικές υπηρεσίες, όπως και ασφάλειες, της ανήκουν τράπεζες, εμπλέκεται σε κατασκευές και βαριά βιομηχανία, ελέγχει εταιρείες τροφίμων, χημικών, ηλεκτρονικών, ηλεκτρικών, αλλά και αεροπορικές, ακίνητα, χαλυβουργεία καθώς και βιομηχανίες αυτοκινήτων. Αυτή είναι, περίπου, η όλη εικόνα.
Είναι μια εταιρεία μεγέθους κράτους, που απασχολεί δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους, με ετήσια έσοδα που αγγίζουν τα 250 δις. δολάρια και κέρδη (για το 2010 π.χ.) που ξεπερνούν τα 7 δις. Στην διάρκεια του δεύτερου Μεγάλου Πολέμου η Mitsubishi με επικεφαλής τον Dr. Jiro Horikoshi κατασκεύασε το μαχητικό αεροσκάφος A6M γνωστότερο ως Ζέρο. Ήταν ένα καταδιωκτικό με εξαιρετικά πτητικά χαρακτηριστικά, μεγάλη ευελιξία και χειριζόμενο από καλά εκπαιδευμένους και αποφασισμένους νεαρούς πιλότους δημιούργησε μεγάλα προβλήματα στους Αμερικανούς πιλότους στο θέρετρο του Ειρηνικού, μέχρι να μάθουν να τα αντιμετωπίζουν. Το Mitsubishi A6M, γνωστότερο ως Ζέρο με φόντο το όρος Φούτζι
Μάλιστα, μόλις προ ολίγων ημερών, η οικοδομικών δραστηριοτήτων Mitsubishi Materials Corp. ήταν η πρώτη μεγάλη ιαπωνική εταιρεία που ζήτησε δημόσια συγγνώμη γιατί χρησιμοποίησε Αμερικανούς στρατιώτες ως δούλους σε καταναγκαστικά έργα στην διάρκεια του Πολέμου. Η επίσημη συγγνώμη δόθηκε από τον ανώτατο γενικό διευθυντή Χικάρου Κιμούρα, σε ειδική τελετή στο μουσείο του Κέντρου Σάιμον Βίζενθαλ στο Λος Άντζελες. Περίπου 12.000 Αμερικανοί αιχμάλωτοι πολέμου υποβλήθηκαν σε καταναγκαστικά έργα τόσο από την ιαπωνική κυβέρνηση, όσο και από ιδιωτικές εταιρείες και 10% από αυτούς δεν κατάφεραν να επιζήσουν. «Είναι μια θαυμάσια μέρα, 70 χρόνια το περιμέναμε», δήλωσε ο 94χρονος βετεράνος Τζέιμς Μέρφι, που επέζησε από τις κακουχίες των καταναγκαστικών έργων.
To '62 ήρθε το Colt 600 ... το 1000άρι σε έκδοση sw, με φόντο το Φούτζι. Στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Mitsubishi, ξεκίνησε διστακτικά, το '60 με την παραγωγή του πρώτου επιβατικού αυτοκινήτου, του μοντέλου 500. Ήταν ένα μικρό δίπορτο όχημα, με δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 493 κ.εκ. τοποθετημένο πίσω και κιβώτιο τριών ταχυτήτων. Δυο φορές κέρδισε με αυτό το Lancer 1,6 GSR το Σαφάρι ο Joginder Singh. Το '74 και το '76. Το Lancer ήταν τρόπον τινά το αντίπαλο δέος των 240 Ζ αργότερα των 160 J και των Celica. Δεν δοξάστηκε στα ημεδαπά χώματα όσο οι Corolla ή τα Violet, αλλά με εκείνες τις μακριές, κυρτές, γλυκές καμπύλες των εμπρόσθιων φτερών του, τη λεπτή μάσκα και το νόστιμο κουπέ τελείωμά του, ήταν μια πανέμορφη κατασκευή, ειδικά αν συγκριθεί με τους προγόνους του! Οι Ιάπωνες δεν είχαν ακόμα κάνει αισθητή την παρουσία τους στο χώρο των ράλυ.
Την πρώτη του νίκη σε επίπεδο WRC ο αδικοχαμένος Richard Burns (αριστερά) την κέρδισε με Charisma GT Evo IV στο Σαφάρι του '98. Στην εικόνα ο Βρετανός στην Πορτογαλία. Τέσσερις σερί φορές πρωταθλητής με τη Mitsubishi στο WRC ο Τ. Makinen. Στο Σαφάρι του '99 (δεξιά) υποτάχθηκε στην ανωτερότητα του συνδυασμού Colin – Focus, αλλά στο τέλος της χρονιάς κέρδισε τον τέταρτο τίτλο του. Στον τελευταίο αγώνα του '89, στα Βρετανικά δάση το Galant VR4 θα σημειώσει την πρώτη νίκη της νέας εποχής με τον Φιλανδό Pennti Airikkala. Από την ομάδα θα παρελάσουν λαμπροί οδηγοί, όπως οι Ari Vatanen, Τimo Salonen, πολλά υποσχόμενοι όπως οι Keneth Ericsson, Kenjiro Sinozuka, Armin Schwarz, αλλά θα είναι ο Tomi Makkinen που με διάφορες εκδόσεις του Lancer θα πάρει τέσσερα σερί πρωταθλήματα οδηγών ('96 - ΄99), για πρώτη φορά στην ιστορία μάλιστα, ενώ με την βοήθεια του Richard Burns, θα πιστώσει την ομάδα με ένα παγκόσμιο τίτλο Κατασκευαστών ('98). Την αδυσώπητη περιπέτεια Παρίσι – Ντακάρ το 2006 κέρδισε ο Luc Alphand. Πολυσχιδής προσωπικότητα ο Γάλλος παγκόσμιος πρωταθλητής στο Αλπικό σκί, με τρείς συμμετοχές σε Ολυμπιακούς αγώνες με οκτώ τερματισμούς στις 24 ώρες του Le Mans και άλλες δυο δεύτερες στο Παρίσι - Ντακάρ. Όλες με Mitsubishi. Αναγκάστηκε να τερματίσει τη θυελλώση πορεία του, μετά από σοβαρό τραυματισμό σε αγώνα με μοτοσυκλέτες. Άλλη μια πελώρια διάκριση είναι η μια ντουζίνα νίκες που έχει πετύχει το Pajero στον πιο αδυσώπητο αγώνα του πλανήτη. Στην υπέρτατη περιπέτεια Παρίσι – Ντακάρ. Το μέγεθος αυτής της επιτυχίας είναι τεράστιο, κυρίως διότι η σκληρότητα, το μήκος και ο βαθμός δυσκολίας αυτού του αγώνα είναι τέτοια, που μπορούν να ανατρέψουν κάθε πρόβλεψη ή προετοιμασία. Μια πολύ καλή βάση ενός επιβατικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει και ένα πολύ πετυχημένο αγωνιστικό. Το Pajero με τις 12 νίκες του στο Παρίσι – Ντακάρ, είναι ένα παράδειγμα. |