Citroen GS - Σαββάτο 24 Οκτωβρίου 2015 PDF Print E-mail

Πολύ πριν κατακλειστούμε από την τρέχουσα τεχνολογία, αρκετά νωρίτερα από την έλευση του C4, η Citroen, τριάντα πέντε χρόνια μετά την απώλεια του ιδρυτή της André, παρουσίασε τη GS. Ασφαλώς πρόδρομος και προπάτορας του σημερινού C4.

Η GS ήρθε να καλύψει ένα πελώριο κενό, ανάμεσα σε δυο απολύτως πετυχημένα μοντέλα της. Το θρυλικό 2CV και την αριστουργηματική DS, η οποία με τις «σάλπιγγες της Ηεριχούς» να σβήνουν απαλά στην οροφή της, παιάνιζε νέες σχεδιαστικές και τεχνολογικές αντιλήψεις.

Στο ίδιο μοτίβο ήρθε και η GS τον Αύγουστο του '70 και δίκαια ψηφίστηκε αυτοκίνητο της χρονιάς για το 1971.

Δέκα χρόνια χρειάστηκαν οι Γάλλοι ώστε να την κατασκευάσουν. Άξιζε όμως ο κόπος και η αναμονή. Προσθιοκίνητο, με μπόξερ αερόψυκτο κινητήρα διαφόρων κυβισμών από 1015 έως 1299 κυβ. εκατ. Με ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερις τροχούς, διπλά ψαλίδια για τον εμπρός άξονα και υστερούντες βραχίονες για τον πίσω, βασισμένους σε υποπλαίσια υπόσχονταν εξαιρετικό κράτημα, ακόμα και με τα στενά (145άρια) ΖΧ Michelin.

Δισκόφρενα για το κάθε τροχό με ευαίσθητη υποβοήθηση και πολύ διαφορετική αίσθηση πέδησης και ασφαλώς η εξελιγμένη υδροπνευματική ανάρτηση κληρονομιά από την πρωτοποριακή DS που επέτρεπε στο αυτοκίνητο να αλλάξει την απόστασή του από το έδαφος, κατά το δοκούν. Κι όλα αυτά σε 900 κιλά!


Το 1973 παρουσιάστηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση η GS Birotor. Ο Τάκης Πιρπιρής θα έγραφε τον Οκτώβρη του ίδιου έτους: «Σιτροέν Ζε Ες Μπιρότορ. Ο,τι έλειπε σε απόδοση από την συγκλονιστική Ζε Ες μας προσφέρει φέτος η Σιτροέν, μαζί με την πρωτοπορία. Ησυχία, απαλότητα ενός κινητήρος Βάνκελ. Ο Θεός πάντα να τους βοηθά να σκέπτωνται!!»

Ο ενθουσιασμός του Τάκη, ατυχώς δεν είχε αντιστοιχία στην εμπορική πορεία της Birotor. Ήταν ακριβή και η υψηλή κατανάλωση του Βάνκελ, προσέκρουσε πάνω στην πετρελαϊκή κρίση εκείνου του έτους. Ελάχιστα από εκείνα τα πρωτοποριακά αυτοκίνητα επιζούν σήμερα, στα χέρια συλλεκτών.

Αντίθετα, το «συμβατικό» μοντέλο, κατασκευαζόταν σε εργοστάσια δέκα διαφορετικών χωρών και είχε εξαιρετική, εμπορική πορεία, μέχρι το '86 όταν και αντικαταστάθηκε από την ΒΧ.