…σαν ψέμα – (Δευτέρα 2 Απριλίου 2018) PDF Print E-mail

Το πρώτο αγώνισμα του Α' Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Αυτοκινήτου ήταν προγραμματισμένο για την Κυριακή 18 Μαρτίου του ’56. Ήταν μια «δεξιοτεχνία μεγάλης αναπτύξεως»  την διοργάνωση της οποίας είχε αναλάβει η Ε.Λ.Π.Α. Θα τελείτο  στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Δεκέλειας.  Μα το πρώτο, εκείνο πρωτάθλημα, ξεκίνησε με αναποδιές.

Οι καιρικές συνθήκες ήταν τόσο άσχημες ώστε υπήρξαν ανυπέρβλητο εμπόδιο για την τέλεση του αγώνα. Η διοργάνωση μετατέθηκε για δύο εβδομάδες αργότερα την Κυριακή 1η Απριλίου. Κι έτσι, σαν ψέμα, ξεκίνησε αυτό το πρώτο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα.

H traction avant τερματίζει την άτυπη συνάντηση της 18ης Μαρτίου.

Μολοντούτο την 18η Μαρτίου έγινε ένα άτυπο αγώνισμα. Ιδού και οι λεπτομέρειες για εκείνες τις δυο Κυριακές, της μακρινής άνοιξης του ’56.

Όπως αναφέρει το περιοδικό «Βολάν» σχετικά με την προγραμματισμένη ημερομηνία:

«Ο σφοδρός άνεμος ο οποίος εσάρωνε κυριολεκτικώς το αεροδρόμιον Τατοίου δεν επέτρεψε την εκτέλεσιν της δοκιμασίας της δεξιοτεχνίας του Α’ Πανελληνίου Πρωταθλήματος Αυτοκινήτου 1956. Κατόπιν τούτου και λόγω της μεγάλης συγκεντρώσεως των αγωνιζομένων, ανερχομένων εις 107, ως και πλήθους θεατών, η οργανωτική επιτροπή απεφάσισε την εκτέλεσιν ενός προχείρου αγωνίσματος ταχύτητας και δεξιοτεχνίας με τρία φυσικά εμπόδια εκτός του προγράμματος  πανελληνίου πρωταθλήματος. Την αθλητικήν αυτήν συγκέντρωσιν ετίμησε δια της παρουσίας του η Α.Μ. ο Βασιλεύς».

H  βασιλική λευκή ΧΚ καταφθάνει καταπλήσσοντας το κοινό και ο αερονόμος προσπαθεί να κρατήσει μακριά τους παριστάμενους. Ο αλυτάρχης Σπ. Στάικος ενημερώνει τον καπνίζοντα Παύλο . Αριστερά του ο πρόεδρος της λέσχης Παν. Γιαννουλάτος και ο διοικητής της σχολής Αεροπορίας Ηλ. Ντέρος.

Η πρώτη τριάδα εκείνου του «προχείρου αγωνίσματος» ήταν:

1ος με το νο 101 ο Κ. Σπηλιωτάκης με Porsche και χρόνο 1΄.09΄΄.6,
2ος ο Δ. Ταρσούλης με το νο 8 Triumph 1΄.11΄΄.5 και
3ος ο Ν. Παπαμιχαήλ, επίσης με Triumph, με το νο 51 και χρόνο 1΄.11΄΄.6.
Στην κατάταξη των κυριών καλύτερη επίδοση σημείωσε η Έφη Κανελλοπούλου με το νο 43 Triumph και χρόνο 1΄20΄΄.0.


Με έντονη υποστροφή το ανοιχτόχρωμο Capitain περιστρέφεται γύρω από βαρέλι. Οι ελληνικές σημαίες στο βάθος καταδεικνύουν τη σφοδρότητα του βοριά.

 

Με αυτό τον τρόπο ο πρώτος αγώνας μετακινήθηκε για την Πρωταπριλιά του ‘56, κι έτσι, σαν ένα ψέμα, ξεκίνησε η ιστορία. Ξεκίνησε όμως με τους καλύτερους οιωνούς, αφού στο περιοδικό «Βολάν» θα σημειωθεί:

«...την έναρξιν  εκήρυξεν η Α.Ε. ο υπουργός των Δημοσίων Έργων ενώ η Α.Ε. ο Βασιλεύς παρηκολούθησε μετά ζωηρού ενδιαφέροντος. Επίσημοι και χιλιάδες φιλάθλων παρέστησαν έκπληκτοι ενώπιον ενός πρωτοφανούς θεάματος. Τάξις υποδειγματική, άψογος  διεξαγωγή και εξαιρετικαί επιδόσεις, εις αγώνα δύσκολον με φάσεις δραματικάς. Δραματική μονομαχία των βετεράνων Παπαδόπουλου, Σπηλιωτάκη και Παπαμιχαήλ διά την 1ην θέσιν. Εξαιρετικαί εμφανίσεις νέων αγωνιστών, λαμπραί ελπίδαι διά το μέλλον»

Σε αντίστοιχο κλίμα, όπου αξίζει να σκύψουμε στην ορολογία και το ύφος της εποχής, το περιοδικό «Νέο Αυτοκίνητο» θα αναφέρει:

«Από πολύ ενωρίς τα πλήθη των αυτοκινητοφίλων αήρχιασν να συγκεντρώνονται με τις κούρσες τα ταξί, και τα αυτοκίνητα της συγκοινωνίας εις το αεροδρόμιον. Σε διάστημα δε μιας ώρας ο χώρος δεξιά και αριστερά του μεγάλου διαδρόμου όπου ετελέσθη το αγώνισμα είχε καλυφθή από φιλάθλους και τα αυτοκίνητα. Υπολογίζεται ότι περίπου 350 – 400 κούρσες είχαν συγκεντρωθή οι περισσότερες των οποίων είχαν πλήρωμα και φορτίον από το ωραίον φύλον το οποιόν και ενθουσιωδώς χειροκροτούσε κάθε καλή προσπάθεια των αγωνιζομένων».

Και σε αυτή την εκδήλωση παραβρέθηκε ο τότε ανώτατος πολιτειακός άρχων, οποίος έφθασε λίγο μετά την έναρξη που είχε κηρύξει ο υπουργός Δημ. Έργων Γεώργιος Ράλλης.

 

Κυριακή 1η Απριλίου 1956. Αριστερά ο πρόεδρος της Λέσχης Παναγής Γιαννουλάτος, ενώ ο Παύλος χαιρετά αξιωματικό της Αεροπορίας.

 

Για τις επιδόσεις των συμετεχόντων θα δημοσιευτεί στο «Νέο Αυτοκίνητο», (τ.35):

«Οι οδηγοί που πήραν μέρος στον αγώνα δεξιοτεχνίας, έδειξαν τις πράγματι καταπληκτικές ικανότητές τους και την όλη τους τέχνη εις το ευχάριστον σπορ του αυτοκινήτου. Πολλοί δε από αυτούς καταχειροκρτοτήθηκαν από το πλήθος των φιλάθλων, όπως οι κ.κ. Παπαδόπουλος Σπηλιωτάκης, Μπαντούνας, Κουκάς, Παπαμιχαήλ κ.λ.π. Ιδιαίτερα ο κ. Ν. Παπαμιχαήλ, οποίος ασφαλώς και θα εσημείωνε και τον καλύτερο χρόνο, αν λίγα μέτρα προ του τέρματος δεν του σπούσε το κιβώτιον ταχυτήτων του αυτοκινήτου του χωρίς να δυνηθή να τερματίσει».

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι αρκετοί μελλοντικοί πρωταθλητές συμμετείχαν, όπως ο Κώστας Νικολόπουλος, ο Άλκης Μίχος, ο Τάκης Περατικός, ο Τζώνυς Πεσμαζόγλου. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μάλιστα, ο Τζώνυς έχασε και από τον μηχανικό του Κώστα Γαλάνη ο οποίος ντουμπλάρισε την Chevy του εργοδότη του.

 

για τον όγκο των αυτοκινήτων της εποχής, δεν ήταν μια εύκολη διαδικασία.

 

Συμμετείχαν 102 αγωνιζόμενοι. Οι 15 από αυτούς ετέθησαν εκτός αγώνος λόγω εσφαλμένης εκτέλεσης.

Οι νικητές των κλάσεων ήταν οι:

Α1: Γ. Ανέστης Chevy, Α2: Ν. Τερμετζής Alfa Romeo, Α3: Ε. Νειάδας Opel, Α4: Α. Μπαντούνας Fiat, Α5: Β. Παναγιωτόπουλος DKW, Α6: Σ. Κουκάς Gogomobil, Β1: Κ. Νικολόπουλος A. Healey, Β2: Π. Παπαδόπουλος MG.

Οι 25 πρώτοι της γενικής κατάταξης, από τους 87 που τερμάτισαν επιτυχώς, είχαν ως εξής:

Αυτοί αποτέλεσαν την πρώτη γενιά των Ελλήνων αγωνιζομένων, την μαγιά για το εκολαπτόμενο τότε, σπορ του αυτοκινήτου.