Εθνικές αρτηρίες - (Τρίτη 6 Φεβρουαρίου 2018) PDF Print E-mail

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο τόπος έχει μπει σε πορεία ανασυγκρότησης. Επιχειρεί να επουλώσει τα βαθιά τραύματα του Εμφυλίου, πράγμα όχι και τόσο εύκολο, καθώς το κυρίαρχο πολιτικό, μετεμφυλιακό κλίμα καθόλου δεν βοηθά.

Τρέχει όμως μια γοργή προσπάθεια σημαντικών δημοσίων έργων τα οποία προοδευτικά αλλάζουν την μορφή της χώρας. Με ένα δημόσιο τομέα πιο συμμαζεμένο, σε ένα πλαίσιο συντηρητικό και στο ελεγκτικό τμήμα του, πιο αποτελεσματικό, σε σχέση με μεταγενέστερες εποχές.

Οι δυο κύριοι οδικοί άξονες ο Αθηνών Λαμίας και ο Αθηνών Κορίνθου, παραδίδονται μέσα στο 1962. Στις 29 Αυγούστου ο πρώτος, στις 11 Νοεμβρίου ο δεύτερος.  Ειδικά ο πρώτος απαλλάσσει τους εποχούμενους από το δυτικότερο και το χειμώνα συχνά μαρτυρικό πέρασμα Αγία Σωτήρα – Κάζα - Μπράλος, ενώ ταυτόχρονα συντομεύει την διαδρομή σε απόσταση και κυρίως σε χρόνο.


Αλλά και ο δεύτερος εγκαινιάζει μια νέα διαδρομή ανετότερη και ταχύτερη, πλην του τμήματος της Κακιάς Σκάλας, το οποίο θα παραδιδόταν στην κυκλοφορία, δυο χρόνια αργότερα, το φθινόπωρο του ’64.

Έκτοτε έχουν κυλήσει 56 χρόνια και ο τόπος έχει μεταμορφωθεί. Ανάπτυξη, υποδομές, ευρωπαϊκή τροχιά, σε περιόδους που δεν χαρακτηρίστηκαν πάντα από σύνεση για να διατυπωθεί κομψά. Υπάρχει και η άποψη ότι το μέτρο χάθηκε.

Το ολοένα αυξανόμενο πλήθος των κυκλοφορούντων οχημάτων δημιουργούσε όλο και μεγαλύτερες ανάγκες για καλύτερο, ανετότερο , ασφαλέστερο οδικό δίκτυο. Έτσι ελάχιστα κομμάτια από εκείνα έργα διασώζονται και στις μέρες μας, φαντάζουν πολύ μικρής κλίμακας. Κι όμως για την εποχή τους ήταν όχι μόνον σημαντικά, αλλά απαραίτητα. Επιπλέον, άνευ υποχρεώσεων.

Μια ματιά στα ρεπορτάζ της εποχής αξίζει:

Στο 91ο τεύχος,  της 25ης Σεπτεμβρίου του 1962, το περιοδικό «Βολάν», αφιερώνει την 17η σελίδα, στην κάλυψη της είδησης. Σύμφωνα με τον υπουργό δημοσίων έργων, Σολ. Γκίκα «η Ελλάς, αποκτά την πρώτην εθνικήν της αρτηρίαν σπονδυλικήν στήλην του όλου της οδικού δικτύου»

 

Λίγες εβδομάδες αργότερα, στο τεύχος Δεκεμβρίου του ίδιου περιοδικού, δημοσιεύεται ρεπορτάζ για τα εγκαίνια του άλλου οδικού άξονα προς Κόρινθο. Από τις φωτογραφίες συνάγεται ότι εκείνη η Κυριακή της 11ης Νοεμβρίου του ’62 ήταν βροχερή. Το ενσταντανέ είναι από τον κόμβο της Ελευσίνας.