Ο εμφύλιος των GTI/S - (Σαββάτο 11 Μαρτίου 2017) |
Mια πρόσφατη ιστορία με πλούσιο περιεχόμενο. Αυτός είναι ο ορισμός με λίγες λέξεις του αρκτικόλεξου GTI. Η VW δεν έχει τη ρίζα. Έχει το περιεχόμενο.
Golf Πέρασαν τα χρόνια, οι Γερμανοί έκαναν το άλμα τον Μάιο του '74, από το σκαραβαίο στο Golf και 25 μήνες αργότερα μας έφεραν το δικό τους GTI. Το VW Golf 1,6 GTI. Δεν είχε τίποτα από το εξωτικό μιας 3500 GTi, αλλά θα έφερνε το αρκτικόλεξο σε μια μαζική αναγνώριση και κατανάλωση. Ταυτόχρονα θα γεννούσε ένα νέο προϊόν, ένα εύκολο, ταχύ, νόστιμο όχημα επιδόσεων. Λίγο αργότερα το αρκτικόλεξο συνόδεψε μια πλειάδα άλλων επιτυχημένων μοντέλων, άλλων εργοστασίων, αλλά χωρίς πολύ σκέψη στο Golf GTI μπορεί να δοθεί τόσο ο τίτλος του πιο διαχρονικού, όσο και του πιο πετυχημένου. Κι έτσι πέρασαν 40 χρόνια και για να γιορτάσουν το γεγονός μας λανσάρουν την επετειακή έκδοση GTI Clubsport. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, γνωρίσαμε επτά γενιές GTI και περισσότερους από δυο εκατομμύρια ιδιοκτήτες, σε παγκόσμια κλίμακα. Στον τόπο μας δικαιούται και τον τίτλο του πιο διακεκριμένης μετατροπής. Στην σημαντική, από κάθε άποψη, δεκαετία του '80 εκατοντάδες, απλά 1050άρια Golf μετατράπηκαν σε GTI. Οκταβάλβιδα στην αρχή, δεκαεξαβάλβιδα στη συνέχεια, δημιούργησαν και κίνησαν δυναμικά, μια νέα τάση της αγοράς. Στο ερώτημα που βρέθηκαν τόσα πολλά τορπέτα ο καθένας δίνει τη δική του απάντηση. Μαζί και τα σαλόνια, τοn εξωτικό, τότε, ως εξοπλισμό, Α/C, οι ταπετσαρίες, τα υδραυλικά, τα πάντα. Και οι γνωρίζοντες το θέμα έκαναν μια καλή δουλειά, εισπράττοντας καλά χρήματα. Αργότερα ήρθε η απόσυρση, εμφανίστηκαν οι καταλύτες και η αγορά ξανάλλαζε. Στις μέρες μας οι μετατροπές έχουν πεθάνει, η απόσυρση έχει κλείσει τον κύκλο της και το Clubsport αποτελεί το πιο ισχυρό GTI μαζικής παραγωγής μέχρι σήμερα. Φορώντας έναν δίλιτρο TSI κινητήρα 265 ίππων που με λειτουργία overboost φτάνει τους 290 ίππους για δέκα δευτερόλεπτα. Πέρα από την ισχύ που κρύβεται κάτω από το καπό, έχουμε νέας σχεδίασης εμπρός προφυλακτήρα με μεγάλους αεραγωγούς, διπλή πίσω αεροτομή στο χρώμα του αμαξώματος, νέας σχεδίασης πίσω διαχύτη με διπλή απόληξη εξάτμισης, τονισμένα πλευρικά μαρσπιέ και μαύρη διακοσμητική λωρίδα με λογότυπο Clubsport, τονίζουν το σπορ DNA, μα και τον επετειακό χαρακτήρα της έκδοσης. Σε ότι αφορά τα εσωτερικά αισθητικά στοιχεία που συντάσσονται με τα παραπάνω, έχουμε motorsport καθίσματα επενδεδυμένα με ύφασμα GTI ClubSport και Alcantara, όπως και επενδύσεις Alcantara στο τιμόνι, στη βάση του επιλογέα ταχυτήτων, στο εσωτερικό των θυρών, αλλά και χαρακτηριστικές κόκκινες ραφές στις ζώνες ασφαλείας, ώστε να συμπληρώνουν τον εκλεπτυσμένο σπορ εσωτερικό διάκοσμο.
Δυο χρόνια αργότερα ήρθε και η γρήγορη έκδοση για να ακολουθήσει το ΄81 η δεύτερη γενιά του, ενώ το '82 είδαμε για πρώτη φορά την έκδοση GTS. H σειρά, έμεινε μαζί μας μέχρι το ΄92 όταν και αντικαταστάθηκε από το Corrado. O άνεμος σίγησε για δεκαέξι χρόνια μέχρι που φύσηξε πάλι το '08, σχεδιασμένος από τα χέρια των Walter de Silva και Marc Lichte. Το '14 πέρασε ένα face lift και την επόμενη χρονιά στην Σανγκάι λανσαρίστηκε το τρέχων GTS. Με δίλιτρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού που αποδίδει 220 ίππους δίνει το δικαίωμα στους μηχανολόγους της VW να διατείνονται ότι πρόκειται για έναν από τους αποδοτικότερους στον κόσμο, αφού συνδυάζει υψηλή ισχύ με χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων. Εμφανισιακά επαναλαμβάνει αρκετά από τα στοιχεία του προκατόχου του, για να τονίσει το βάθος της προέλευσης και την άμεση αναγνωρισιμότητά του. Έτσι τα σημεία που τονίζουν την διαφορετικότητά του είναι οι νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών, με τις κόκκινες δαγκάνες φρένων να ξεχωρίζουν, το αεροδυναμικό πακέτο που περιλαμβάνει πιο επιθετικούς προφυλακτήρες, αεροδυναμικά σπόιλερ, μεγάλη αεροτομή στο πίσω μέρος της οροφής και νέο διαχύτη. Τα καλύμματα στους εξωτερικούς καθρέπτες είναι βαμμένα μαύρα. Όπως και στον προπάτορα του ’82, περιλαμβάνονται δύο διακοσμητικές διάφανες ματ λωρίδες με κόκκινες ρίγες που διατρέχουν κατά μήκος το αμάξωμα.
Χτισμένα σε διαφορετικά πατώματα, το Golf στην πλατφόρμα MQB και το Scirocco στην παλαιότερη PQ35, οι εκδόσεις που οδηγήσαμε είχαν κοινό παρονομαστή τις τρίπορτες καρότσες και το DSG. Διαφοροποίηση ασφαλώς στην ιπποδύναμη με το Golf να υπερέχει σημαντικά και στην ύπαρξη αληθινού χειρόφρενου στο GTS με ηλεκτρικό στο GTI.
Στα πολύ πρώτα μέτρα που ασκείς όση πίεση αντέχουν οι συνθήκες και όπου τα μάτια σου εντοπίζουν στεγνό οδόστρωμα, γίνεται αισθητό το πιο γνώριμο χαρακτηριστικό του. Ότι είναι ένα πακέτο που εύκολα μπορεί να φθάσει ο μέσος οδηγός σε αξιοπρεπές επίπεδο. Και από αυτό, το αξιοπρεπές επίπεδο υπάρχει αρκετός χώρος ακόμα για πιο εξελιγμένους ή έστω απαιτητικούς οδηγούς. Η ύπαρξη ηλεκτρονικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης το κάνει ακόμα πιο ευθύβολο ενώ η παρουσία του DSG αφήνει τα χέρια μόνιμα πάνω στη στεφάνη του τιμονιού. Εξυπηρετικό, αν και οι παλιομοδίτες διατυπώνουν διάφορα επιχειρήματα απόρριψης του, με πιο ισχυρό αυτό της αδυναμίας κατεβάσματος κατά το δοκούν. Η δύναμη δεν του λείπει ποτέ, και η ίδια λέξη ισχύει για την αποτελεσματικότητα της πέδησης που δεν θα σε προδώσει. Εύκολο, προβλέψιμο, σίγουρο, στις αλλαγές της τροχιάς, ακόμα και αν έχουν χαρακτηριστικά βιαιότητας. Ναι, ελαφραίνει την ουρά του αν αφήσεις το γκάζι και ναι ,είναι όμορφο αυτό. Επιπροσθέτως, η παλαιότητα της βάσης του, το Golf 4 ή η πλατφόρμα PQ35 όπως σημειώσαμε νωρίτερα, δεν γίνεται αισθητή. Αν τώρα κάποιος πράγματι λεπταίσθητος το αντιληφθεί, θάναι τόσο ακραίο, ώστε θα έχει μικρή σημασία. Κάθεσαι εξίσου καλά και λίγο χαμηλότερα, σου λείπει η αλκαντάρα (έμαθα τώρα και δεν μπορώ αλλιώς, ο ξεδιάντροπος), και έχεις τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα στη normal και στη sport ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία διαβάζει τις συνθήκες από οκτώ σένσορες. Η sport είναι πολύ sport για τις συνθήκες πολλών ελληνικών επαρχιακών δρόμων, αλλά και αυτό είναι υποκειμενικό. Όποιος το επιθυμεί, θα το αντέξει και θα το διασκεδάσει. |