Περί των Ελληνικών αγώνων αυτοκινήτου (25.01.2010) PDF Print E-mail

Ούτως ή άλλως είχα σκοπό να επανέλθω στο θέμα, αλλά την αφορμή για την ταχύτερη επιστροφή έδωσε η ανακοίνωση του Σ.Ο.Α.ΙΣΤ.Α. (ή σύνδεσμος οδηγών αγώνων ιστορικών αυτοκινήτων) ο οποίος είναι ένας φορέας που μετράει ολίγους μήνες ζωής. Αριθμεί 61 μέλη, διοικείται από 7μελές Δ.Σ. Η περί του θέματος ανακοίνωση του, ανάμεσα στα άλλα αναφέρει:

«Η απόφαση σας αυτή, στερείται νομικής βάσης και είναι καταχρηστική αφού συνιστά υπέρβαση των ορίων άσκησης των αρμοδιοτήτων της ΕΛΠΑ. Η απόφαση αυτή, επιδοτεί επιλεκτικά δύο εκ των συνδέσμων οδηγών αγώνων και προσθέτει σημαντικό κόστος σε όποιον θέλει να αποκτήσει αγωνιστική άδεια. Πέρα από το παράνομο και καταχρηστικό αυτής, η απόφαση προκαλεί αδικαιολόγητη αναστάτωση στον ήδη πολύπαθο χώρο των αγώνων αυτοκινήτου.»

Για όσους δεν αντιλήφθηκαν ευθύς αμέσως, η διαφορά έχει καθαρά οικονομική βάση. Με τη ορμή του πρωτόβγαλτου φορέα, ο Σ.Ο.Α.ΙΣΤ.Α. διεκδικεί το δικό του τμήμα στην νέα τάξη των πραγμάτων και το διεκδικεί, είναι η αλήθεια, αρκετά φαρισαϊκά (διότι το «σημαντικό κόστος» που ευαγγελίζεται στις ανακοινώσεις του είναι πέραν πάσης σοβαρής αντιλογίας) και οψίπλουτα (διότι αυτά περί «νομικής βάσης και καταχρηστική» φέρουν βαρύ το αμφιφυλόφιλο άρωμα του politically correct)


Με την κίνησή του επιχειρεί ευθύς εξ’ αρχής να σταθεί στο ίδιο ύψος με τον Σ.Ο.Α.Α. που μετράει μερικές δεκαετίες ύπαρξης και έχει δώσει και χάσει ή κερδίσει πολλές και σημαντικές μάχες με το αντίπαλο δέος, την αρχή του σπορ, τη Λέσχη.

Αφού όμως φτάσαμε στη Λέσχη, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι βρισκόμαστε σε ένα κομβικό, για εκείνη, σημείο. Η ηγεσία της αντιμετωπίζει πλέον φανερά την απειλή του τέλους της εξουσίας της και επιχειρεί κάθε στρατηγικό ελιγμό προκειμένου να την αποτρέψει ή τουλάχιστον να την καθυστερήσει.

Η δραστηριοποίηση της Ομοσπονδίας, που τις ρίζες της έχει στις αρχές τις δεκαετίας του ’90, τα νέα δεδομένα που κρύβουν και προσωπική αντιπαράθεση, και βέβαια το οικονομικό κομμάτι που κάθε άλλο παρά ανθεί, είναι τα σημεία που εφαρμόζουν την πίεση.

Η παραχώρηση προς το Σ.Ο.Α.Α. σημαντικής οικονομικής δύναμης και διοικητικής μέριμνας δείχνει την πρόθεση της Λέσχης, να συμμαχήσει με μια σημαντικά αναβαθμισμένη δύναμη την οποία μέχρι πρότινος αγνοούσε. Με την συμμαχία αυτή ενισχύεται η δυναμική της απέναντι στην Ομοσπονδία.

Για τον παρατηρητή έχει πολλαπλό ενδιαφέρον η εξέλιξη των πραγμάτων.

Έχει ενδιαφέρον οικονομικό, ώστε να δούμε πως θα διαμορφώσουν τις σχέσεις των φορέων τα νέα οικονομικά δεδομένα. Ο Σ.Ο.Α.ΙΣΤ.Α (π.χ.) ήδη κινήθηκε.

Έχει ενδιαφέρον κοινωνικό, ώστε να αντιληφθούμε τις νέες συμμαχίες των μέχρι χθες αντιπάλων, αλλά και τις νέες αντιπαλότητες των χθεσινών συμμάχων.

Έχει ενδιαφέρον δημοσιογραφικό, ώστε να καταλάβουμε ποιοι και γιατί υποστηρίζουν ποιους και τέλος έχει ενδιαφέρον πόσοι θα φανούν ικανοί να εφαρμόσουν το γνωμικό που λέει: «Αν δεν είναι σωστό μην το κάνεις, αν δεν είναι αληθές μην το λες.»

Γνωρίζοντας όμως, ότι η κριτική είναι εύκολή αποστολή, ειδικά όταν το έργο που καλείσαι να εκτιμήσεις είναι χαμηλού επιπέδου, ενώ αντιθέτως η δημιουργία είναι εξ ορισμού δυσκολότερη, ειδικότερα όταν ευρίσκεσαι προ ερειπίων, διατυπώνω τις ακόλουθες τοποθετήσεις.

Αν υποτεθεί ότι οι πρωταγωνιστές των αγώνων είναι οι αγωνιζόμενοι, το σωστό είναι να αποφασίζουν αυτοί για τους αγώνες. Αν μάλιστα υποτεθεί, ότι οι ίδιοι καταβάλουν το οικονομικό τίμημα, ή βρίσκουν τους πόρους ώστε να συμμετέχουν, η θέση τους ενισχύεται απόλυτα. Σε μια ερασιτεχνική μορφή που έχει το σπορ στην Ελλάδα, οι επιθυμίες τους είναι εκείνες που οφείλουν να ορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Αν ήταν μέλη μιας επαγγελματικής ένωσης, θα ήταν αλλιώς, θα γράφαμε άλλα.

Εδώ όμως, βρισκόμαστε μπροστά σε μερικές εκατοντάδες ερασιτέχνες, που στη συντριπτική πλειοψηφία τους πληρώνουν για να κάνουν το κέφι τους, άρα πρέπει να ορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού.

Σε αυτή τη βάση η αρχή του σπορ, πρέπει να αποτελεί μόνον ένα σεβαστό, σοβαρό, έντιμο εκτελεστικό όργανο, που θα δέχεται εντολές από έναν ενιαίο φορέα των οδηγών και θα τις εκτελεί, βάσει των θεσμοθετημένων κανόνων.

Σε αυτή τη βάση οι αγωνιζόμενοι οφείλουν κατ’ αρχήν να ενωθούν, ακολούθως να εκπολιτιστούν, στη συνέχεια να συζητήσουν, να διεκδικήσουν, και τέλος, αν χρειαστεί, να επιβάλλουν.

Για την πράξη όλα αυτά θα μπορούσαν να σημαίνουν, έτσι σαν μια πρωτόλεια πρόταση, έξι σκαλοπάτια. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να την μελετήσουν, επεξεργαστούν, βελτιώσουν.

1. Άμεση συνένωση όλων των φορέων. Σ.Ο.Α.Α. Σ.Ο.Α.Β.Ε. Σ.Ο.Α.ΙΣΤ.Α., Σ.Β.Ο.Α.) Συγχωνεύονται σε έναν ενιαίο φορέα (π.χ. Πανελλήνιος Σ.Ο.Α.Α.) που διατηρεί υποομάδες, τόσο γεωγραφικού χαρακτήρα (Β. Ελλάδα, Κρήτη κλπ.), όσο και ειδικοτήτων. (Ράλυ, Ταχύτητα, Ιστορικά κλπ.).

2. Σύνταξη νέου καταστατικού, σε νέες βάσεις, ανοικτού και ευέλικτου, πολυφωνικού αλλά αποφασιστικού. Το Δ.Σ. θα απαρτίζουν εν ενεργεία οδηγοί – συνοδηγοί. Οι πρεσβύτεροι, εφ’ όσον το επιθυμούν, θα συμμετέχουν, θα συμβουλεύουν χωρίς όμως δικαίωμα ψήφου σε θέματα που αφορούν τους εν ενεργεία.

3. Δημιουργία επιτροπών με συγκεκριμένες δραστηριότητες. (π.χ. εκπαίδευσης νέων μελών, εφαρμογής σταδιακής εμπλοκής στο σπορ για τους νεοεισερχόμενους, προβολής και δημοσίων σχέσεων, πειθαρχική, αρχειακή κ.α).

4. Υποχρεωτική εγγραφή στον νέο φορέα, κάθε αγωνιζόμενου που εκδίδει αγωνιστική άδεια, Το κάθε μέλος θα είναι κάτοχος ταυτότητας και θα καταγράφονται σε ψηφιακό αρχείο (σαν palmares) οι αγώνες που έλαβε μέρος, τα σεμινάρια που συμμετείχε, οι κάθε είδους δραστηριότητες του σχετικά με το σύνδεσμο.

5. Συνεχής διαχειριστικός έλεγχος του νέου φορέα, μέσα από ανοικτά στο κάθε μέλος ψηφιακά αρχεία, όπου θα ασκείται καλόπιστη κριτική.

6. Τμήμα των παραβόλων συμμετοχής των μελών στους αγώνες, θα καταβάλλεται ή θα επιστρέφει από τις διοργανώτριες λέσχες στον νέο φορέα ως αποζημίωση για το έργο που επιτελεί. Εξ’ άλλου αυτό και η ετήσια συνδρομή θα είναι τα μόνα έσοδα του νέου φορέα που θα έχει ως σκοπό την οικονομική αυτοτέλεια.


Μέσα από το νέο σχήμα επιχειρείται:

- Mία ολοκληρωτική αναδόμηση του ρόλου των οδηγών – συνοδηγών,

- Η δημιουργία ομαδικής συνείδησης, δημοκρατικών διαδικασιών και κοινών προσπαθειών.

- Το κτίσιμο μιας υποθήκης για τις επόμενες γενιές.

Αν το σύστημα δουλέψει σωστά μπορεί να εγγυηθεί ένα καθεστώς ισονομίας, ίσων ευκαιριών, δικαιοσύνης και προόδου. Δεν θα είναι εύκολο, δεν θα είναι άμεσο, αλλά εκεί που έχουν φτάσει τα πράγματα τι άλλοι μέθοδοι να υπάρχουν;

Προφανώς δεν θα είναι αρεστό σε κάποιους, ασφαλώς και θίγει κάποια προνόμια, αν και θα πρέπει να οι θιγμένοι σκεφτούν, ότι ίσως να υπάρξει και χειρότερο για αυτούς σενάριο. Εξάλλου μια τιμητική αποστρατεία είναι πάντα προτιμητέα από μια δημόσια διαπόμπευση.

 

φωτό: αρχείο Φ.Φ./Γ.Κ.

Αναρτήθηκε και στο wmotors.gr