Για την κουλτούρα του εγχώριου motorsport - (Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016) |
Tα σχέδια για την διοργάνωση αγώνα F1 στην Δραπετσώνα και η μελλούμενη Gymkana στον Μαραθώνα, ιστορικά συμβολικές τοποθεσίες τωόντι, δίνουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τοποθετήσεις πάνω στο βάθος, στην ποιότητα και στο μέλλον του εγχώριου μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μιλώντας για street circuits. Απόγευμα Σαββάτου 24 Ιουλίου 1971. Η «Γιωργάρα» ντριφτάρει τη δυο - δύο της Electronica στην πλατεία «Ελ. Βενιζέλος» των Χανίων κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών κατάταξης.
Έστω όμως ότι γίνεται. Έστω ότι ο λεπρός ιάθηκε, ο τυφλός είδε, το νερό έγινε κρασί, έστω ότι κόρη του Ιάρειου αναστήθηκε, έστω ότι όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα και τελείται στη Δραπετσώνα, τον Σεπτέμβριο του 2019, ο 14ος, ας πούμε, αγώνας πρωταθλήματος F1 της χρονιάς. Έστω ότι συμβαίνει, έστω ότι βρίσκεται ο επενδυτής (τον οποίον κάποιοι εύκολα θα τον χαρακτήριζαν και ως μεγαλομπουγάδα) που ρίχνει τις δεκάδες των εκατομμυρίων των δολαρίων των fees στο τραπέζι, βοηθά και η πάντα Ελληνοπρεπής Παναγιά, και όλοι όσοι λοιδορούν, ειρωνεύονται και γελάνε σήμερα, αναγκάζονται «αύριο» να καταπιούν τα πληκτρολόγια τους. Παραμένουμε στε Ελληνικά street circuits. Νωρίς το πρωί της Κυριακής 2 Μαίου 1971. Δοκιμές κατάταξης στον πρώτο και τελευταίο αγώνα ταχύτητας στην Νέα Σμύρνη. Ο Γιάννης «Μαύρος» Μεϊμαρίδης γλιστρά την GTAm στους δρόμους του Αθηναϊκού προαστίου.
Μέχρι να σκεφτούμε την απάντηση, ας παρακολουθήσουμε και τα της διοργάνωσης της Gymkana στον Μαραθώνα. Να επισημάνουμε κατ' αρχάς, το πολύ αμφίβολης αισθητικής, και ακόμα πιο αμφίβολης προβολής ελληνικών υποθέσεων, βιντεάκι που διατρέχει το διαδίκτυο με τους αστέρες του νέου αυτού προϊόντος, καθότι η πρωτογενής μορφή της Gymkana ήταν ολότελα διαφορετική. Ήταν σαν μια επιπόλαιη προσπάθεια να ξανασχεδιάζουν τα ελληνικά έθιμα με σκοπό να προβάλουν τα προϊόντα τους. Ακολούθως, η διοργάνωση έχει τα μάλα προβληθεί από όλα (σχεδόν) τα μέσα. Προσκλήσεις μοιράζονται αφειδώς, με το εισιτήριο, στα 25 και 35 ευρώ. Μια τετραμελής οικογένεια χρειάζεται τουλάχιστον 120 ευρώ να δει το «event». Ας αποφασίσουμε λοιπόν εν πρώτοις, αν είναι προσιτό και ακολούθως τι ακριβώς προσφέρει. Τι επιδιώκει; Θέαμα, καπνούς από καμένα ελαστικά και ανδραγαθίες με τερατώδεις ιπποδυνάμεις. Ενδιαφέρον, εντυπωσιακό, αλλά, κινούμενο στο περιθώριο του μότορσπορ. Σε μια αυστηρή θεώρηση εκεί, ή κάπου εκεί, κινούνται και οι αγώνες ντριφτ και ντράγκστερ. Δεν καταφέρομαι ενάντια τους, ούτε επιθυμώ ή επιδιώκω την κατάργησή τους. Ας υπάρχουν και ας μακροημερεύσουν. Προσωπική εκτίμηση όμως, ότι είναι υποπροϊόντα, καθώς δυσκολεύομαι να αντιληφθώ κάποιο μηχανοκίνητο σπορ όπου δεν αποφασίζει το χρονόμετρο, όπως επίσης δεν αντιλαμβάνομαι ιδιαίτερες δεξιότητες σε οτιδήποτε δεν στρίβει. Θεωρώ λοιπόν ότι ανήκουν σε υποκατηγορίες, ανεξάρτητα αν έχουν πολλούς θιασώτες ή γνωρίζουν άνθηση. Εξ' άλλου η άνθηση, αν υπάρχει, των αγώνων ντρίφτ π.χ., στηρίζεται στην αντίστοιχη υποχώρηση ή ανυπαρξία των ημεδαπών αγώνων ταχύτητας.
Το πρόγραμμα του κύκλου των αγώνων των hot rods, bangers, stock cars, midgets του θέρους του ’71. Στην Αγγλία βέβαια. Όχι κακή ιδέα, αλλά πάντα στις παρυφές του motorsport.
Οι Βρετανοί το κάνουν από την δεκαετία του ΄60, οι Αμερικανοί νωρίτερα. Να «βάνουμε» και κορίτσ(ι)α να παλεύουν στις λάσπες, να εκτοξεύσουμε και πυροτεχνήματα, να μας κεράσουν και τίποτα ενεργειακά ποτά. Ευτυχία! Αν όμως έχουμε άλλες προτεραιότητες θα πρέπει να το δούμε θαρραλέα. Η διοργάνωση αγώνα F1 στην Ελληνική επικράτεια δεν έχει τίποτα να προσφέρει στο ημεδαπό μότορσπορ. Μπορεί να μοιράσει ένα καλό μεροκάματο σε λίγους μανατζαρέους και λοιπούς οικονομικούς παρατρεχάμενους, κάποιοι άλλοι να μοστράρονται υπερήφανοι δίπλα στους ξένους, να περιφέρονται με κονκάρδες και ύφος, αλλά έως εκεί. Το πρόβλημά μας όμως είναι άλλο. Το έχουμε επισημάνει και παλιότερα. Η ανυπαρξία αγωνιστικής κουλτούρας. Η δε επιδίωξή μας, οφείλει να είναι η σύσταση της. Μπορεί να πάρει γενιές, αλλά κάποτε πρέπει να ξεκινήσει και κάποτε ίσως φτάσει στα επίπεδα των αρχών της δεκαετίας του '60, όπου βέβαια δεν ήταν ούτε ιδανικά, ούτε τέλεια, αλλά υπήρχε έστω μια συστολή και ταυτόχρονα μια ελπίδα. Της συστολής απελθούσας, έσβησεν και η ελπίς. Προφανώς ευθύνεται η Λέσχη που δεν κατάλαβε, δεν προσαρμόστηκε, δεν αντέδρασε. Αλλά αυτό είναι το παρελθόν. Τώρα τι γίνεται; Κυριακή 16 Φεβρουαρίου '76. Η Α 110 του «Σιρόκο» στο λασπωμένο γύρο Πελοποννήσου, Δεξί κάθισμα ο Μ. Ανδριόπουλος. Εκείνη τη χρονιά, ο διοπτροφόρος οδηγός κέρδισε με την ηλικίας επτά ετών Alpine, σε κάθε αγώνα ράλυ που συμμετείχε. Πέντε στο σύνολο. Του τρείς τελευταίους με συνοδηγό τον Μανώλη Μακρινό. Για να φτάσουμε σε ένα συμπέρασμα. Κανένα ενδιαφέρον για την επικείμενη διοργάνωση αγώνα F1 στην Ελλάδα. Αν υποτεθεί δε, ότι απορροφά οποιοδήποτε δημόσιο πόρο χωρίς να τον επιστρέψει άμεσα με το διάφορο τότε οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε εχθρικά. Σε μια χώρα που χαροπαλεύει, αν υποτεθεί ότι φθάνει και στο να χαροπαλεύει, η F1 σε κανένα λογικό πολίτη δε θα λείψει. |