Των αστεριών τα άστρα - (Τρίτη 14 Ιουνίου 2016) |
Είναι σχετικά γνωστό το μότο των πρώτων μεταπολεμικών διαφημίσεων που έκαμε η Mercedes στην Ελλάδα. Τότε που την αντιπροσώπευση είχε η «ΒΙΑΜΑΞ» του Μιχάλη Φωστηρόπουλου. Η Mercedes δεν ήταν αυτή που είναι σήμερα. Τίποτα δεν ήταν όπως είναι σήμερα. Το '53 που λανσαρίστηκε η Pontom, δεν είχε καν ξεκινήσει την σύντομη, κατ' αρχάς, αγωνιστική της πορεία. Θα γινόταν τον επόμενο χρόνο. Είναι εκείνα που επιμελείται η AMG. Η τύχη μας έφερε ανάμεσα από σε δυο ακραίες εκδόσεις. Την πιο μικρή και την πιο σπορ. Μιλώντας για μικρή AMG όμως ήδη βρισκόμαστε μπροστά σε μια αντίφαση. Πόσο μικρό είναι ένα αυτοκίνητο που ο κινητήρας του παράγει 382 ίππους από λίτρα; Και για να συνεχίσουμε με ερωταπαντήσεις: Ποσό λίγοι μπορεί να είναι οι 191 ίπποι ανά λίτρο του αλουμινένιου δίλιτρου μοτέρ της Mercedes-Benz; Είναι ρεκόρ για τετρακύλινδρο παραγωγής και προσφέρει τη διάκριση του ισχυρότερου hatchback.
Αυτά είναι τα βασικά στοιχεία της μικρής AMG. Aν μάλιστα προσθέσουμε και τα 475 Nm της ροπής, σε όλο το μεσαίο φάσμα στροφών, την κοντύτερη κλιμάκωση από την 3η ως την 7η σχέση του ενισχυμένου, επτατάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη,, την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, την τετρακίνηση (4MATIC) και το εμπρός μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, έχουμε μια κάπως ολοκληρωμένη εικόνα. Το μοτέρ εμπεριέχεται μέσα στο μεταξόνιο, έτσι ώστε πολλοί να λογίζουν τούτη την κατασκευή ως κεντρομήχανη, ενώ η διάταξη των περιφερειακών του κινητήρα μας δείχνει καινοτομίες, καθώς οι εξαγωγές και τα τούρμπο τοποθετήθηκαν μέσα στη γωνία του V. το διπλοσύμπλεκτο, επτατάχυτο, αυτόματο κιβώτιο, AMG Speedshift και το ηλεκτρονικά ελεγχόμνεο διαφορικό περιορισμένης ισχύος, φροντίζουν για να φθάσει η περίσσια ισχύς στον πίσω άξονα, ενώ πίσω από τις τέσσερις εικοσάρες ζάντες και τους πελώριους αεριζόμενους δίσκους συναντάμε διπλά ψαλίδια περιφερειακά. Αυτό που δεν συναντάμε είναι τα φτερά του γλάρου πάνω στο αλουμινένιο κορμί της. Κατά πόσο αυτό είναι μια απώλεια, ή έστω μια ρήξη με το παρελθόν είναι ένα ερώτημα. Σχεδιαστικά, τώρα, η συζήτηση εύκολα μπορεί να γίνει άναρχη. Η διαχωριστική γραμμή, ανάμεσα στο επιβλητικό και το υπερβολικό συχνά είναι τόσο λεπτή όσο το σχήμα που αφήνουν στη σκόνη τα φτερά μιας πεταλούδας, για να παραφράσουμε μια πρόταση του E. Hemingway για το ταλέντο του F. S. Fitzgerald. Αυτό που δεν χωρά πολλές αμφιβολίες, είναι ότι η εποχή μας σχεδόν επιβάλει επιβλητικές αν όχι υπερβολικές φόρμες, κινούμενη σε ένα πλαίσιο αμφισβητούμενης αισθητικής, με κίνητρο τον εντυπωσιασμό. Το ερώτημα εδώ, είναι αν αυτό το προωθούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ή το επιβάλλουν οι ορέξεις μιας ολοένα και πιο δυναμικής, οικονομικά, τάξης για να το διατυπώσω, προσεκτικά... Εδώ τα πράγματα στριμώχνονται. H GTS είναι ένα πραγματικά δύσκολο τετράτροχο. Δεν είναι μόνον η μεγάλη του ισχύς, που σε τρομάζει, είναι οι διαστάσεις του, το σύνολο των δυνατοτήτων που σου δίνει. Απαιτεί όχι μόνο γνώστες, μα και εκλεπτυσμένους και θαρραλέους χειριστές. Είναι ότι πιο κοντινό σε μια πολεμική μηχανή. Αμέσως καταλαβαίνεις ότι αν κάνεις το λάθος θα είναι μεγάλο. Με τις ηλεκτρονικές ασπίδες εκτός, είναι ταυτόχρονα πιο δύσκολο και πιο ευχάριστο. Το κιβώτιο της, είναι ότι πιο καλό σε αυτόματο διπλοσύμπλεκτο έχουμε νιώσει. Κατεβάζει από ψηλά, ακολουθώντας τις προσταγές του χειριστή, ανεβάζει ακαριαία και έχει δίνει την εντύπωση του κομπετίσιον. Η δύναμη αστείρευτη πανταχού παρούσα. Το καλό και το κακό μαζί, για αυτά τα αυτοκίνητα, είναι ότι δεν στερεύουν ποτέ από ισχύ. Έτσι ή εκθέτουν ή βάζουν σε κίνδυνο τον χειριστή. Σε κάθε περίπτωση, και τα δύο αποτελούν ένα ιδιαίτερο δείγμα γραφής, εκφράσεις τεχνολογίας αιχμής, που έχουν αντλήσει την εμπειρία του Γερμανικού εργοστασίου, μέσα από το περιβάλλον των αγώνων. Ατυχώς είναι πολύ ακριβές προτάσεις για να τις χαρούν περισσότεροι. Ευτυχώς υπάρχουν. |