Focus RS - Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016 |
To μπλε οβάλ, δεν ήταν πάντα μπλε, δεν ήταν πάντα οβάλ, αλλά η Ford παραμένει Ford εδώ και εκατό δεκατρία χρόνια. Και αυτό σημαίνει ότι αφενός μπορεί να είναι ένα βαρύ βιομηχανικό σχήμα με προϋπολογισμούς κράτους, που κυριαρχεί στην παγκόσμια οικονομική σκηνή, αφετέρου, έχει τη δυνατότητα να παράγει αυτοκίνητα που χαρακτηρίζονται για την διαφορετικότητά τους, την ικανότητα τους να γεμίζουν χαρά τον απαιτητικό χειριστή.
1903 - 1909 1909 - 1912 1912 - 1927
Ford 15Μ RS. Το πρώτο RS είχε κινητήρα V4 1,7 λίτρων. Εδώ σε τρίπορτη κουπέ έκδοση. Ένα τέτοιο δείγμα είναι και η σειρά των Focus RS που πρωτογνωρίσαμε το 2002. Το λογότυπο RS παραπέμπει στις λέξεις «Rally Sport» που έχουν προστεθεί στο λεξιλόγιο της Ford από το 1968 όταν λανσαρίστηκαν τα πρώτα 15Μ και 17Μ με κινητήρες V4 και V6 αντίστοιχα. Έκτοτε πέρασε σχεδόν μισός αιώνας, χρονικό διάστημα στο οποίο παρουσιάστηκαν 30 μοντέλα με τα διακριτικά RS. To 30ο, και προς το παρόν τελευταίο, είναι αυτό, το πρώτο τετρακίνητο Focus παραγωγής. Focus λοιπόν
Με απαστράπτον το Focus WRC 02, o Colin παίρνει εκκίνηση τον Απρίλη του 2002 στο 31o Cyprus rally. Πίεζε τον Grunholm με σκοπό να επαναλάβει την περσινή του νίκη, κάπου το παράκανε και τουμπάρισε. Μολοντούτο έλεγχε άνετα τη δεύτερη θέση και η εντολή από την ομάδα ήταν του τύπου: Γύρισε πίσω ήσυχα, πάρε τους βαθμούς και όλα καλά. Όρμησε όμως για το θαύμα, μήπως και κάλυπτε τη διάφορα από το υπέρτερο 206 του ψηλού. Μοιραία ήρθε η δεύτρη τούμπα και πάλι καλά που τερμάρτισε στην έκτη θέση. Αυτός ο οδηγικός δυναμίτης από το Lanark της Σκωτικής Μεσωγαίας έδωσε περισσότερη προβολή στο αυτοκίνητο απ’ ό,τι κάποιος τίτλος. Ποιος θυμάται π.χ. τις διακρίσεις της Citroen C4; Αντίστροφα: ποιος μπορεί να λησμονήσει τα όργια του Colin μέσα στο Focus πάνω σε κάθε πιθανό τερέν των ειδικών του παγκοσμίου; Το αυτοκίνητο παρέμεινε στο αγωνιστικό προσκήνιο 12 χρόνια, συμμετέχοντας σε 173 αγώνες παγκοσμίου πρωταθλήματος, κερδίζοντας 44 νίκες, συγκομιδή έξι οδηγών, 142 podium και δύο παγκόσμιους τίτλους κατασκευαστών. Αντίθετα, το μοντέλο παραμένει ακόμα στην παραγωγή, δεκαοκτώ χρόνια μετά την εμφάνισή του, όντας ένα δυνατό εμπορικό χαρτί, αφού στην Αμερική έχει πουλήσει περισσότερα από 3 εκατομμύρια και στην Μ. Βρετανία είναι το πλέον δημοφιλές όχημα με 1,5 εκατομμύρια πωλήσεις. Στην κορφή των μοντέλων, έρχεται αυτή η καινούργια έκδοση του RS, με χαρακτηριστικά που συγκινούν, με συστατικά πρωτόγνωρα. Αντίθετα με τους Γιαπωνέζους που έφερναν στη αγορά, σχετικά κοντινές εκδόσεις με αυτές που συμμετείχαν στο WRC, κοντινές σε ό,τι αφορά την τετρακίνηση και τα σπορτίφ χαρακτηριστικά, ταυτόχρονα με την εμφάνιση τους στις ειδικές του παγκοσμίου, η Ford, μας γνώρισε το πιο κοντινό Focus με εκείνα του παγκοσμίου, τέσσερα χρόνια μετά την απόσυρσή και αντικατάστασή του από τη Fiesta. Στοιχεία από το παρελθόν Πριν προχωρήσοτμε στην γνωριμία του τελευταίου RS, ας θυμηθούμε κάτι από τα παλιά. Το πρώτο Focus RS (Mk I) παραγόταν από τον Οκτώβριο του '02 έως τον Νοέμβριο του '03 και σηματοδότησε την επιστροφή του μπλε οβάλ στις εκδόσεις Rally Sport μετά την τελευταία σειρά των Ford Escort RS Cosworth. Κατασκευαζόταν στο εργοστάσιο στο Saarlouis, παρήχθη σε 4.501 κομμάτια, διατέθηκε σε 21 ευρωπαϊκά κράτη και 2.147 από αυτά πουλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Χρησιμοποιούσε τον δίλιτρο, υπερτροφοδοτούμενο ztec κινητήρα απόδοσης 212 ίππων (158 kw).
Σχεδόν δέκα και τρία χρόνια νωρίτερα. Τελευταία μέρα του Μάρτη του 2003 και πρώτη γνωριμία με το ΜΚ 1.
H επιτυχία του Mk1 ώθησε το εργοστάσιο να δεσμευτεί από τον Δεκέμβριο του '07 ότι το Mk 2 θα ερχόταν μέσα στο '09. Όπερ και εγένετο. Με τον δυομισάλιτρο πεντακίλυνδρο της Volvo, με ένα μεγαλύτερο Borg Warner K16 τούρμπο που εξασφάλισε περισσότερα από 20 psi, τα διπλάσια από όσα στον κινητήρα του ST αποδίδοντας έτσι 305 ίππους (224 kw). Για να δουλέψει σωστά αυτό το προσθιοκίνητο RS, έφερε ειδικά σχεδιασμένα MacPherson ονόματι RevnoKnuckle, και διαφορικό ελεγχόμενης διολίσθησης από την Quaife. Μια εντυπωσιακή φτερούγα στην ουρά ήρθε να πλαισιώσει τους βρυχηθμούς του κινητήρα.
Ίδού και η γνωριμία με τη δεύτερη, ισχυρότερη και εντυπωσιακότερη σειρά. Καλοκαιράκι (25 Ιουνίου) του 2009 και η διασκέδαση συνεχίζεται. Ας μην λειφθεί υπ' όψιν η λέξη στα βράχια Tales from the track Πρώτη μέρα του Φλεβάρη του 2016. Πρώτη γνωριμία με το τετρακίνητο RS στην Ισπανία Ο Nair είναι μάνατζερ με διακρίσεις έχει όμως και το μεράκι των αγώνων αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας συμμετέχοντας μάλιστα συχνά στο παρελθόν πριν το καθημερινό του πρόγραμμα του στερήσει αυτή τη χαρά. Όταν λοιπόν τα αυτοκίνητα προπαραγωγής ανέβαιναν το Γολγοθά του στην πίστα του Lommel στο Βέλγιο ο R. N., εντόπισε τρία θέματα που απαιτούσαν μείζονες αλλαγές. Ήταν ο ήχος της εξάτμισης, η αίσθηση του τιμονιού στο νορμάλ πρόγραμμα και η πέδηση, ειδικά στις περιπτώσεις βίαιων επιβραδύνσεων. Ξανάπεσε όλη η ομάδα με τα μούτρα στη δουλειά και λίγες εβδομάδες αργότερα βρέθηκαν στην πίστα Grattan του Μίτσιγκαν. Αρκετά αγχωμένοι όλοι, διότι πάρα πολλοί πλέον το περίμεναν, ένα τεράστιο ενδιαφέρον είχε γεννηθεί για αυτό το αυτοκίνητο και κάθε επιπλέον καθυστέρηση πέραν από μια πληγωμένη υστεροφημία θα είχε επιπροσθέτως οικονομικό αντίκτυπο. Ήταν οι τελευταίες ώρες μετά από δυόμιση χρόνια προσπάθειας, ύστερα από μια δουλειά μεγάλης δυσκολίας, και αντίστοιχης πίεσης. Στις δηλώσεις τους, ο Dave Pericak επικεφαλής της Ford Performance και ο Tyron Johnson o επικεφαλής μηχανικός του οχήματος ήταν συγκρατημένα αισιόδοξοι λέγοντας πως «τα θέματα που είχαμε δεν ήταν εύκολο να λυθούν» και ότι «είχαμε αρκετά θέματα και προσδοκούμε ότι όλα είναι πολύ καλύτερα», αντίστοιχα, ενώ όλοι συμφωνούσαν ότι: «Δεν πρόκειται να βγάλουμε στην κυκλοφορία ένα αυτοκίνητο που δεν ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις μας». Όλα κύλησαν κατά το δοκούν, το αυτοκίνητο κρίθηκε ομόφωνα έτοιμο, δόθηκε η τελική έγκριση να αρχίσει η παραγωγή και σχολιάζοντας με χαμόγελο ο Raj είπε: «Θα κάνει πολλούς κακούς οδηγούς να φαίνονται καλοί.» Από τι όμως συγκροτείται αυτό το νέο Focus RS ώστε να δημιουργείται τέτοιος θόρυβος για την επικείμενη έλευσή του. Ας δώσω μια προσωπική απάντηση, μετά τη γνωριμία. Πρώτη μέρα, πρώτες... ωδικές εντυπώσεις Στο πάρκινγκ του αεροδρομίου ένα έντονο μπλε χρώμα μιας αρμάδας αυτοκινήτων έδινε περισσότερο χρώμα στο περιβάλλον και στους επισκέπτες ακόμα περισσότερες υποσχέσεις. Μια ντουζίνα Ford Focus RS, παραταγμένα καθαρά, πλήρη καυσίμων, έτοιμα για την πρώτη γνωριμία. Στρίβοντας στον ανοιχτό δρόμο στα πέριξ του Lepado Dos Aguas Αν είναι δυνατό; Με 350 ίππους, ασφαλώς και είναι. Αλλά αυτό που συναρπάζει πιο πολύ, είναι το πόσο καλοστημένο είναι. Πόσο φιλικό, πόσο προβλέψιμο, πόσο γρήγορα μπορεί να κινηθεί χωρίς να σε αγχώσει, αλλά ταυτόχρονα πόσο παιχνιδιάρικο μπορεί να γίνει. Σε ένα καταπληκτικό οδικό κομμάτι, από το γραφικό και φιλόξενο χωριό Lepado Dos Aguas, όπου ο δρόμος έχει χαραχθεί στο φρύδι τεράστιων όγκων βράχων, άνυδρων και σκληρών σε μια παρατεταμένη κατηφόρα προς τα ανατολικά, μια ακολουθία από συνεχείς στροφές μάς δίνει την ευκαιρία να γνωριστούμε ακόμα καλύτερα. Τα φρένα δεν χάνουν την αποτελεσματικότητά τους, παρά τη συνεχή πίεση, το τιμόνι δεν σε προδίδει ποτέ και μόλις αντιληφθείς το σύνολο καλύτερα, μικραίνεις τις κινήσεις σου, οδηγείς απλούστερα και το ίδιο σβέλτα. Ακουμπάς πάνω του. Κατεβαίνοντας πάλι στα πεδινά και οδηγώντας βόρεια προς τη Βαλένθια, ένιωσα να ζω την πρώτη μέρα της φετινής άνοιξης. Φως εκτυφλωτικό, οι αμυγδαλιές ολάνθιστες, οι πορτοκαλεώνες με το χώμα φρεζαρισμένο ζωντανό, τα λιόδεντρα σε τάξη, στο βάθος οι ορυζώνες που οι ντόπιοι λένε ότι βγάζουν το καλύτερο ρύζι για παέγια και η ταπεινότητά μου στο RS να αφήνει το δεξί πεντάλ για να ακούει τον ήχο μιας αυτοκινητικής άνοιξης.
Δεύτερη μέρα. Η ώρα της πίστας Αφιερωμένη στο όνομα του αδικοχαμένου αναβάτη Ricardo Tormo, του οποίου τόσο η αγωνιστική καριέρα αλλά και πολύ χειρότερα, η ίδια του η ζωή έσβησε πολύ νωρίς και πολύ άχαρα, η πίστα, μόλις 20 χιλιόμετρα από το κέντρο της Βαλένθια, φιλοξένησε τη δεύτερη και πιο ενδιαφέρουσα μέρα της παρουσίασης του τετρακίνητου Focus RS. Μαθαίνοντας το, στην πίστα Ricardo Tormo. Νιώθω όμως, ότι διυλίζουμε τον κώνωπα. Το νέο RS είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση, η οποία επιβιώνει και επιβεβαιώνεται ακόμα και στην σκληρή δοκιμασία της πίστας. Είναι δε και προσιτή, διότι 350 ίππους συν τετρακίνηση δεν βρίσκεις με 46.0000 ευρώ. Οι 4.600 προπαραγγελίες επιβεβαιώνουν την παραπάνω τοποθέτηση. Με κλεφτές ματιές στο ταχύμετρο, έβλεπα να κρατά με άνεση τα 160 km/h πάνω σε καμπές, χωρίς να ελαφραίνει εμπρός ή πίσω. Ένιωθα επιβραδύνει ακαριαία, δίχως να σέρνεται σε μια αβεβαιότητα, καταλάβαινα να στρίβει με ακρίβεια και να ανταποκρίνεται στις εντολές. Ήθελε να είσαι λιγότερο ορμητικός στην είσοδο, να επενδύσεις στην έξοδο και υποθέτω ότι σε καλή επιφάνεια πρέπει να κάνεις μεγάλο σφάλμα για να το χάσεις,. Συνεχίζοντας τις υποθέσεις καταθέτω την άποψη ότι στην Ελλάδα, θα είναι διασκεδαστικότερο, επειδή οι δρόμοι μας γλιστρούν πολύ περισσότερο, αλλά θα απαιτήσει και περισσότερη προσοχή. Τμήμα αυτής της χαράς αποκομίσαμε στη δοκιμασία του drift στον ευρύτεροι χώρο, της πίστας Ricardo Tormo. Με την επιλογή στο ομώνυμο πρόγραμμα, το μυστικό ήταν η μόνιμη παρουσία ισχύος. Για να διαγράψει δηλαδή, περιφέρειες υπό γωνία, πρέπει να μείνεις στο γκάζι. Αν έκανες το σφάλμα να αφήσεις, η ουρά σταματούσε την ολίσθηση και η μούρη άνοιγε την τροχιά της. Επειδή δε, τουλάχιστον το 30% της ροπής κατανέμεται μόνιμα μπροστά, είναι πολύ πιο δύσκολο να χάσεις την ουρά από υπερβολή. Διορθώνεις με το τιμόνι, και δεν πρέπει να το φοβηθείς. Η ώρα του παιδιού τελείωνε το μεσημέρι της δεύτερης μέρας του Φλεβάρη, καθώς αντίκριζα τις άδειες εξέδρες της πίστας και φανταζόμουν τι είδους ηλεκτρισμένη αρένα θα ήταν, στο δραματικό φινάλε του περσινού moto GP. (πριν περάσουμε στις τεχνολογικές καινοτομίες που αξίζει να προσέξουμε στο νέο Focus RS, εδώ υπάρχει, για όσους ενδιαφέρονται, η φιλολογία για ένα περιθωριακό τμήμα της παρουσίασής του)
Θέματα τεχνολογίας Πλατφόρμα Έτσι, το αποτέλεσμα της εξέλιξης μιας ομάδας μηχανικών του τμήματος Ford Performance ήταν οι 320 ίπποι της έκδοσης για την Mustang να ανεβούν στους 350. Η κυλινδροκεφαλή κατασκευάζεται από κράμα με αυξημένη αντοχή σε υψηλότερες θερμοκρασίες, ενώ τοποθετήθηκε πιο ανθεκτική φλάντζα. Το μπλοκ των κυλίνδρων χρησιμοποιεί χιτώνια από χυτοσίδηρο υψηλής αντοχής. Η αναπνοή του κινητήρα έχει βελτιωθεί χάρη στη νέα σχεδίαση της πιο ελεύθερης εισαγωγής και στο μεγαλύτερης διαμέτρου σύστημα εξαγωγής με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πεταλούδα. Νέος επίσης είναι ο υπερσυμπιεστής twin-scroll χαμηλής αδράνειας, ενώ ο εναλλάκτης θερμότητας είναι μεγαλύτερος. Η μέγιστη ροπή των 440 Nm αποδίδεται μεταξύ 2.000 και 4.500 rpm, ενώ για 15 δευτερόλεπτα μπορεί να φτάσει τα 470 Nm με τη λειτουργία overboost κατά τη διάρκεια μιας δυναμικής επιτάχυνσης. Βασίζεται σε ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα με δύο πολύδισκους συμπλέκτες που κατ' αρχάς κατανέμουν τη ροπή εμπρός - πίσω. Το αυτοκίνητο είναι μόνιμα τετρακίνητο, αλλά μπορεί να γίνει στιγμιαία από πλήρως προσθιοκίνητο μέχρι πισωκίνητο σε ποσοστό 70%, νούμερο μεγαλύτερο από κάθε άλλο σύστημα που προηγήθηκε. Η σημαντική διαφοροποίηση εδώ, είναι ότι ενώ κάποια συστήματα κατανομής ροπής, επενέβαιναν παθητικά, φρενάροντας τον τροχό, συνήθως εσωτερικό, που είχε την τάση να σπινάρει, εδώ έχουμε μια τελείως διαφορετική επιλογή, απολύτως δυναμική. Ο τροχός λοιπόν που πάει να σπινάρει απομονώνεται, αποσυμπλέκεται και το σύνολο της ροπής κατανέμεται στον άλλο τροχό. Αυτό πραγματοποιείται χάρις στους δύο συμπλέκτες που είναι τοποθετημένοι σχεδόν στο κέντρο του πίσω άξονα και ελέγχουν το κάθε ημιαξόνιο. Για όποιον διερωτηθεί πόσο γρήγορα συμβαίνει αυτό, η απάντηση είναι, ότι τα δεδομένα διαβάζονται με μια συχνότητα 100 φορές ανά δευτερόλεπτο και κατανέμουν άμεσα τη ροπή ώστε να μη λείψει ποτέ από εκεί που πρέπει. Ας σημειωθεί, ότι το σύστημα μπορεί να κινήσει το νέο RS, με πλευρική επιτάχυνση που ξεπερνά το 1g, τιμή που συναντάται σε αυτοκίνητα αγώνων. Φρένα |